با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


آشنایی با انواع روش‌ های فروش خودرو از سوی ایران خودرو

زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
روش‌ های فروش خودرو

بی‌شک بزرگ‌ترین مزیت شرکت ایران خودرو استفاده از یک شبکۀ گستردۀ خدمات پس از فروش و قطعات یدکی در همۀ نقاط کشور است. این شبکه مبتنی‌بر تحقیقاتی راه‌اندازی شده که در سال‌های قبل انجام گرفته است و براساس آن تا ۴۰ درصد از سود پس از تحویل آن به مشتری تحقق می‌یابد. این شبکۀ گسترده هم‌زمان با اشتغال‌زایی، ارائۀ خدمات به مشتریان را نیز تسهیل بخشیده است. طبق اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی در همایش سالانۀ ۱۰۰ شرکت برتر، شرکت ایران خودرو با بیشتر از ۵۷،۰۰۰ پرسنل رتبۀ دوم اشغال‌زایی را در کل کشور دارد.

این شرکت همانند دیگر شرکت‌های خودروسازی ایران در دهۀ ۸۰ به‌دلیل پایین‌بودن حجم نقدینگی در نزد مردم اقدام به تأسیس شرکت‌های لیزینگی کرد و فروش لیزینگی و اقساطی را از طریق شرکت‌های لیزینگ زیرمجموعه آغاز کرد. این اقدام منجر به توسعه و رونق لیزینگ‌های وابسته به خودروسازان در ایران و همچنین رونق بازار فروش خودروهای داخلی شد. به‌طوری‌که نیمۀ اول دهۀ ۸۰ را می‌توان جزو پررونق‌ترین دوره‌های فروش خودروهای شرکت ایران خودرو دانست.

روش‌ های فروش خودرو که توسط ایران خودرو استفاده می شود

در دهۀ ۹۰ شرکت ایران خودرو و سایر شرکت‌های خودروساز اقدام به فروش غیرنقدی خودروهای خود به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه کردند. این نوع فروش در شرکت ایران خودرو شامل روش پیش‌فروش و نقد و اقساط است.

در روش پیش‌فروش عادی طبق شرایط اعلام شده خریدار با پرداخت ملبغی به‌عنوان پیش‌پرداخت، خودرو را پیش‌خرید و بقیۀ مبلغ خودرو را طی یک یا چند نوبت بسته به شرایط اعلامی پرداخت می‌کند. در این روش مشتری بابت پیش‌پرداخت خود سود با نرخ مشخص و تعیین شده‌ای با عنوان سود مشارکت تا زمان تحویل خودرو دریافت می‌کند و چنانچه قبل از تحویل خودرو از درخواست خود منصرف شود نیز سود انصراف را با درصدی پایین‌تر از سود مشارکت دریافت می‌کند. در این روش قیمت خودرو به قیمت تاریخ تحویل محاسبه می‌شود.

در روش پیش‌فروش قطعی سودی شامل حال مشتری نمی‌شود؛ ولی مشتری خودرو را به قیمت زمان ثبت‌نام تحویل می‌گیرد. درنهایت روش پیش‌فروش سرمایه گذاری به‌تازگی جزو روش‌های فروش ایران خودرو تعریف شده است. بدین‌صورت که مشتری موعد تحویل را تعیین می‌کند و سود مشارکت، بسته به موعد تحویل متفاوت است. در این روش نوع خودرو از ابتدا تعیین نمی‌شود و در موعد تحویل مشتری می‌تواند از بین خودروهای اعلام‌شده در آن زمان خودرو مورد نظر خود را انتخاب کند. وجه تمایز این روش سود مشارکت بالاتر آن نسبت به سایر روش‌هاست. در این روش در صورت انصراف مشتری نیز سود انصراف به مشتری تعلق می‌گیرد که درمقایسه با روش‌های دیگر اختلاف آن با سود مشارکت بسیار کم است. در همۀ روش‌های پیش‌فروش سند در زمان تحویل خودرو به نام مشتری تنظیم می‌شود.

روش دوم فروش غیرنقدی روش نقد و اقساط است. در این روش مشتری خودرو را به قیمت روز و قبل از تسویه اقساط تحویل می‌گیرد و مبلغی را پیش‌پرداخت می‌کند و مابقی مبلغ خودرو را در اقساط با تعداد و نرخ بهرۀ مشخص پرداخت می‌کند. در این روش مشتری جهت ضمانت پرداخت اقساط، چک و تعهدنامۀ محضری ارائه می‌کند و خودرو به نام مشتری و در رهن ایران خودروست. پس از پرداخت کامل اقساط خودرو بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از رهن ایران خودرو خارج می‌شود.

این نوع فروش از جمله روش‌ های فروش خودرو است که در سال‌های اخیر در بین خودروسازان ایران متداول شده و هم به توسعۀ فروش خودروهای داخلی کمک کرده و هم شرایط مناسبی برای مردم ایجاد می‌کند که بتوانند قدرت خرید خود را افزایش دهند.

فروش در شرکت ایران خودرو می‌تواند به‌صورت حضوری یا غیرحضوری انجام شود. در روش غیرحضوری مشتریان با مراجعه به سایت شرکت و مشاهدۀ شرایط خرید، مراحل ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند و وجهی می‌پردازند. سپس جهت ارائۀ امور مالی قرارداد، به نمایندگی منتخب خود مراجعه می‌کنند.

وجه تمایز این نوع فروش در شرکت‌های لیزینگ و شرکت ایران خودرو در مقولۀ سود دریافتی از مشتریان است که بی‌گمان کمتر از سود شرکت تابعۀ ایران خودروست.

علاوه‌ بر شرایط عادی فروش که شرکت ماهانه اعلام می‌کند، در برخی مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی همانند عید مبعث، دهۀ فجر، عید نوروز و… شرکت ایران خودرو فروش فوق‌العاده اعلام می‌کند. این شرایط به‌طور معمول از لحاظ تعداد چک، مدت زمان بازپرداخت، میزان نرخ سود و تنوع خودروهای موجود از حالت معمول شرایط بهتری دارند.

علاوه‌ بر این در انتهای هر سال بسته به توافق ایران خودرو با ادارۀ راهنمایی و رانندگی برای ماه‌های پایانی سال خودروها با مدل سال جدید ارائه می‌شود.

برای همۀ روش‌ های فروش خودرو، پس از صدور فاکتور به نام مشتری، فایل اطلاعات مشتری جهت صدور پلاک به ناجا، و جهت حمل خودرو تا پارکینگ نمایندگی به ادارۀ تحویل ارسال می‌گردد. پس از صدور پلاک توسط ناجا کارگزار نمایندگی پلاک‌ها را از ناجای مستقر در ایران خودرو تحویل گرفته و به نمایندگی تحویل می‌دهد. مشتری به نمایندگی منتخب خود مراجعه نموده و پلاک و خودرو خود را تحویل می‌گیرد. مشتریانی که محل صدور شناسنامه‌شان شهرستان است و قصد دریافت پلاک تهران را دارند باید مدارک احراز محل سکونت در تهران (ارائۀ سند منزل به نام متقاضی یا اجاره‌نامه یا تأییدیه ارگان‌های دولتی در مورد محل سکونت برای شاغلان در ارگان‌های دولتی) را ارائه دهند.

مشتریانی که پلاک فکّی دارند باید به مراکز تعویض پلاکی که قبلاً پلاک را در آن مرکز فک کرده‌اند، مراجعه کنند

 



شماره ماهنامه :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان