با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


از مشتریان برای اشتباهات خود عذرخواهی کنید

زمان مطالعه: 1 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۲۱ آذر ۱۳۹۵

در  کسب‌و‌کار همیشه این احتمال وجود دارد که مشتری از شما ناراضی باشد. این مسئله ممکن است در اثر خرابی کالا، خدمات نامناسب، برخورد نامناسب پرسنل و بسیاری عوامل دیگر به وجود آید. اما عامل این مسئله هر چه باشد، عذرخواهی و به دست آوردن دل مشتری برای موفقیت صاحبان کسب‌و‌کار ضروری است. اگر در حال اداره یک مجموعه حرفه‌ای هستید، فراموش نکنید که فعالیت شما با مشتریان معنا پیدا می‌کند و کامیابی و شکستتان وابسته به‌نظر آنها درباره شما است.  به‌همین دلیل، تلاش برای جلب نظر مشتریان و تحکیم روابط کاری، گامی بسیاری ضروری در مدیریت  کسب‌و‌کار به شمار می‌رود.
نخستین چیزی که مشتری پس از خطا یا خرابی کالا از شما انتظار دارد، یک عذرخواهی کلامی صادقانه و شفاف است. سعی نکنید با گفتن جملات پیچیده و بازی با لغات از انجام این وظیفه طفره بروید. به هر حال، شما تعهدات خود‌را به درستی انجام نداده‌اید و عذرخواهی ساده‌ترین کاری است که باید انجام دهید. سعی کنید گفتگو با مشتری ناراضی را با پذیرش کامل خطا و قول  به‌جبران آن آغاز کنید. در ادامه می‌توانید علت این مسئله (که از پیش در موردش تحقیق کرده‌اید) را با مشتری در میان بگذارید و چند و چون ماجرا را توضیح دهید. این عذرخواهی صریح، تأثیر زیادی روی مشتریان خواهد گذاشت و اغلب آنها بار دیگر به شما اعتماد خواهند کرد.
البته ممکن است در این میان برخی  به‌دلیل شخصیت خاص یا زیان زیادی که از خطای شما کرده‌اند، با یک عذرخواهی ساده راضی نشوند و با ایجاد تنش به دنبال تلافی کردن باشند. در چنین شرایطی …..

معیشت / آذر ۹۵



نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان