با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


استفاده از شبکه های اجتماعی در کاریابی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

فیسبوک برایتان نانوآب می شود
براساس تحقیقی که در نشریة روانشناسی اجتماعی کاربردی منتشر شده است، پروفایل های فیسبوک، شاخص خوبی برای ارزیابی عملکرد فرد در محیط کاری محسوب می شود. مسئول کارگزینی شرکت، با مرور ده دقیقه ای حساب فیسبوک شما می تواند به راحتی ابعاد شخصیتی شما را شناسایی کند و نسبت به هماهنگی شما با محیط کاری و اهداف شرکت، بینش نسبتاً عمیقی به دست آورد. هرچند این تحقیق در انگلیس انجام شده است و ارزیابی شخصیت واقعی هموطنان ایرانی ما از روی شخصیت مجازی آنان به این سادگی نخواهد بود، اما حتماً تعجب نخواهید کرد اگر بدانید، امروزه اغلب کارفرمایان یا مدیران کارگزینی، بعد از دریافت فرم تقاضای کار از جانب شما، سری به حساب های شما در شبکه های اجتماعی خواهند زد. پس کارجویان بایست اطمینان یابند که بهترین، موجه ترین و قابل استخدام ترین چهرة خود را در شبکه های اجتماعی به نمایش گذاشته اند. براساس تحقیقی که در ابتدای سال ۲۰۱۲ ازسوی شرکت روانشناسی کسب وکار بریتانیا انجام گرفته است، ۵۶درصد از کارفرمایان، به حساب فیسبوک متقاضیان کار مراجعه می کنند. آنان سعی می کنند برای کاهش هزینۀ فرصت و به حداقل رساندن ریسک استخدام، درخواست کنندگان نامناسب را با این روش حذف کنند. خبر بد برای جویندگان کار این است که شانس دیگری برای تأثیرگذاری اولیۀ مثبت، وجود ندارد. براساس اطلاعات حاصل از پایش شرکت هایی مانند شرکت «سوشال اینتلیجنس» که کارجویان را براساس حساب کاربریشان در شبکه های اجتماعی تصفیه می کنند، کارفرمایان در ۷۳درصد موارد به کارجویان فرصتی برای توضیح درمورد اظهارات و محتوای سؤال برانگیزشان در شبکه های اجتماعی نداده اند و ترجیح دادهاند آنان را بلافاصله از فهرست نامزدهای استخدام خود حذف کنند. ازسوی دیگر، تعداد افرادی که به دلیل اطلاعات موجود در پروفایلشان، در مرحلۀ مصاحبه حذف شده اند درعمل امکانپذیر نیست.
احتیاط هوشمندانه در محیط آنلاین، سال هاست که بهطور گسترده موضوع بحث است. به نظر میرسد افرادی هستند که به این احتیاط اعتقاد دارند و آن را به کار می بندند. براساس آخرین آمار منتشرشده، ۵۸درصد از کاربران شبکه های اجتماعی دارای یک حساب خصوصی هم هستند. البته دیگران به این میزان محتاط نیستند و به دلیل اطلاعات غلط یا ناخوشایندی که در پروفایل یا صفحة خود به اشتراک گذاشته اند، بسیاری از موقعیت های استثنایی ازدواج و کار را نادانسته ازدست می دهند.
با درنظر گرفتن مطالب بالا گام هایی را که برای تأثیرگذاری مثبت روی مراجعه کنندگان به صفحات شما در شبکه های اجتماعی باید برداشته شود، برمی شماریم:

۱٫ ثبتنام کنید و فعال باشید
داشتن یک صفحة فیسبوک یا اینستاگرام، این روزها جزء واجبات محسوب می شود. اگر تاکنون دراین شبکه ها حساب کاربری باز نکرده اید….



نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان