با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


بازاریابی در اینستاگرام و بایدها و نبایدهایی که باید بدانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
بازاریابی در اینستاگرام

با آغاز فعالیت اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ این امکان برای برندها و صاحبان مشاغل فراهم گردید تا با مردم ارتباط برقرار کنند و از طریق انتشار تصاویر و عکس، داستان برند خود را تعریف کنند. به این ترتیب بازاریابی در اینستاگرام نیز موضوعیت پیدا کرد.

آمار گرفته شده حاکی از آن است که نیمی از کاربران روزانه به صورت میانگین ۲۱ دقیقه را در اینستاگرام صرف می‌کنند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اصفهان پلاس، برندهای معتبر سریعاً متوجه این امر و ویژگی‌ها و اثرات بالقوه آن شدند. سایت simply measured اعلام نمود که در سال ۲۰۱۴، ۸۶درصد از ۱۰۰درصد برند برتر دنیا یک حساب اینستاگرام دارند که ۷۱درصد بیشتر از سال قبل آن بوده است و اینستاگرام به سرعت تبدیل به یک پل برای ورود برندها به دنیای مجازی گردید.

آیا می‌دانید که بازاریابان چگونه از عکس‌ها در امور بازاریابی در اینستاگرام بهره می‌برند؟

آیا تمایل دارید بدانید که برند شما چگونه می‌تواند از طریق یکی از برنامه‌های کاربردی و پر طرفدار در شبکه‌های اجتماعی بهره ببرد؟

آیا وقت کافی برای راه‌اندازی و مدیریت یک شبکه اجتماعی دیگر را دارید؟

قبل از شروع، آیا با توجه به نوع محصول و کسب کار خود و اینکه مورد قبول همه مردم باشد یا نه، ارزش اینستاگرامی شدن هست یا خیر؟

اگر هم سوای این سوالات از خود می‌پرسید که اصلا اینستاگرام محلی برای شما به عنوان یک شبکه اجتماعی برای کسب و کار است و یا چیزی از آن نمی‌دانید، این را بدانید که در کمتر از ۵ سال این شبکه به رشد بالایی با تعداد کاربر ۳۰۰ میلیون نفر و با میانگین مطلب گذاری ۷۰ میلیون روزانه رسیده است. بنابراین شما اصلاً تنها نیستید و ارزش آن را دارد که به آن ملحق شوید.

در این مقاله سعی شده تا بایدها و نبایدهایی که برند شما می‌تواند جهت امر بازاریابی در اینستاگرام استفاده کند، بیان گردد.

بایدهای بازاریابی در اینستاگرام:

برای جذب مخاطبان گسترده‌تر

شبکه اینستاگرام در دو نسخه آندروید و iOS موجود است، اما هم اکنون این شبکه امکانی را فراهم نموده است تا بازاریابان و کاربران بتوانند به طرق دیگر، سوای استفاده از موبایل‌ها و تبلت‌ها به گشت و گذار و بررسی مطالب از دید بازاریابی مشغول باشند. آن‌ها منتظر این بودند که شبکه اینستاگرام از خود حضوری در فضای اینترنت و وب علاوه بر نرم‌افزارهای موبایل نشان دهد.

اینستاگرام با مخاطبان خاص خود این قابلیت را دارد تا چهره خوبی را از برند و کسب و کار شما در قالب عکس و یا فیلم‌های ۱۵ ثانیه‌ای به نمایش بگذارد یعنی عکس‌ها می‌توانند خیلی بهتر و رساتر داستان برند شما را تعریف کنند.

برقراری ارتباط از طریق مسابقه در اینستاگرام

اینستاگرام واقعاً یک برنامه کاربردی است که برای برگزاری مسابقات می‌تواند مفید باشد، مهمترین دلیل آن نیز استفاده کاملاً آسان از آن است. شما به عنوان برند می‌توانید از دنبال‌کنندگان خود بخواهید که از طریق یک هشتگ (#) خاص برای شرکت در مسابقه و تگ‌کردن عکس‌های خود استفاده کنند در قدم بعدی شما می‌توانید به آسانی این عکس‌ها را جستجو کرده و از دیگران بخواهید که در خصوص آن‌ها رأی بدهند و در نهایت شما یک برنده دارید و به این صورت نیز با مشتریان خود آشنا شده‌اید.

شناخت مشتریان خود

شما بایستی مشتریان خود را بشناسید تا از این طریق راحت‌تر بتوانید آن‌ها را با برند خود درگیر کنید. فکرش را بکنید، شما آن‌ها را می‌شناسید (اطلاعات دموگرافیک آن‌ها، سلیقه‌ها، خواسته‌ها و …) این روشی است برای صاحبین کسب و کار تا دنبال‌کنندگان (Followers)های بیشتری در شبکه های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام جمع کرده و داشته باشند.

هنگامی که عکسی در شبکه خود قرار می‌دهید به این فکر باشید که توجه مخاطبین خود را جلب کنید تا با این کار آن‌ها را وابسته و درگیر شبکه خود کنید تا باز هم به شما سر بزنند و مشغول به گشت و گذار در آن باشند.

استفاده از ویژگی‌های مشتریان خود

از مشتریان‌تان عکس‌هایی را که آنان در ارتباط با برند شما گرفته‌اند بگیرید و به اشتراک قرار دهید تا تجربه برند خود را از دید دیگران به معرض نمایش بگذارید. مشتریان شما بهترین طرفداران شما هستند و بهترین روش برای تعریف برند شما تا مورد توجه اشخاص خارج از برند شما گردند. از عقاید و بررسی و تجزیه تحلیل‌های آن‌ها استفاده کنید. شما از این طریق به آن‌ها حس مهم بودن و بخشی از برند خود را انتقال داده ویترین برند خود را با ارزش‌تر می‌کنید. با این روش ارتباطی قوی و مستمر و هم‌چنین تأثیر‌گذار را با طرفداران خود برقرار کنید.

کسب علایق بیشتر از مطالب منتشر شده خود

هدف اصلی هر پستی که در اینستاگرام قرار می‌دهید این است که توجه مردم را جلب کنید تا محصول و خدمت خود را معرفی و در نهایت مردم را به مشتریان خود تبدیل کنید.

بیشتر کنفرانس‌ها یک هشتگ (#) مخصوص به خود را دارند که کاربران می‌توانند از طریق اینستاگرام (سوای توییتر و فیسبوک) اطلاعات و اتفاقاتی را که در جریان است دنبال کنند. اضافه کردن اینستاگرام به رویداد بازاریابی شما، باعث آشنایی بیشتر مردم و برقراری ارتباط آن‌ها با برند شما شده و متمایل به دیدن از غرفه‌های شما می‌کند. آن‌ها از طریق تصاویر اینستاگرام براحتی غرفه شما را پیدا کرده و برای دریافت توضیحات در خصوص برند به نزد شما می‌آیند. این امر می‌تواند کمکی برای استفاده تأثیر‌گذار از جمعیت حاضر باشد.

وقتی به فکر استراتژیک بازاریابی در نمایشگاهی هستید، از شماره غرفه خود استفاده کنید و آن را بر روی تمامی آگهی‌های خود قرار داده تا مراجعین با جستجوی آن در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و …) بتوانند شما را پیدا کنند. آن‌ها می‌خواهند که یک تجربه شخصی را با برند محبوب خود داشته باشند.

 

نبایدهای بازاریابی در اینستاگرام:

آن‌ها فاقد یک استراتژی، حول هدفی مشخص هستند

اینستاگرام به برندها یک فرصت استثنایی برای معرفی برند خود در قالب عکس و فیلم‌های ۱۵ ثانیه‌ای تأثیرگذار داده است. این شبکه به عنوان نمایشگاهی از روند طی شده از نوع کسب و کار، در قالب عکس در طی زمان (نمایش مد روز، تکنولوژی روز، مدل جدیدی از خودرو و … ) و همچنین ارتباطی تحت پرسش و پاسخ که پس از مشاهده مطالب در ذهن مشاهده کنندگان نقش می‌بندد گشته است.

امکانات و ابزارهای احتمالی در اینستاگرام، به معنای بی حد و حساب بودن، بسیار نزدیک است؛ در هر زمانی که شما در اینستاگرام هستید تا در خصوص برند و محتوای آن اطلاع رسانی کنید، نمایش محصولات خود، عناصر انسانی و … با اضافه کردن هر گونه محتوایی در اینستاگرام شما بایستی که هدف و ارزشی برای آن تعیین کنید تا به شما کمک کنند که به نتایج مطلوب خود برسید و بتوانید از بازار خود شناخت کافی پیدا کنید.

آن‌ها روی کیفیت تمرکز نمی‌کنند

همان‌طوری که محتوا برای شما بسیار مهم و حکم استراتژی هدف محور برای شما محسوب می‌گردند، کیفیت محتوا نیز می‌تواند کمک بسیار زیادی به برند شما بکند که آن را به برندی مطرح و حک شده در ذهن در مقابل با برندی که به آسانی فراموش شود تبدیل کند.

چند ثانیه به این فکر کنید که اینستاگرام چطور کار می‌کند و به آن دقت کنید. کاربران معمولا با اسکرول کردن یک ستون عمودی که متشکل از عکس است در حال دیدن و خواندن عناوین آن‌ها هستند و این کار را ادامه می‌دهند تا اینکه عکسی چشم آن‌ها را خیره و جلب توجه  می‌کند. و یا با جستجو هشتگ‌ها (#)، که این‌بار اسکرول کردن در صفحه اصلی که شامل سه ستون است و عکس‌های بیشتری را نمایش می دهد رخ می‌دهد که در آنجا نیز ناگهان چشم‌شان به عکسی می‌افتد که تنها به دلیل کیفیت بالا با دیگر عکس‌های دیگر نظرشان را جلب می‌کند. پس این‌جاست که اهمیت کیفیت محتوا بالا می‌رود.

هر چه بیشتر به بالا بردن کیفیت محتوای خود توجه کنید، همان مقدار بیشتر نیز موفق به جلب توجه کاربران به سمت کانال خود و تبدیل آن‌ها به عنوان یک (Follower) دنبال کننده هستید.

آن‌ها به طور کافی مطلب منتشر نمی‌کنند

به عنوان یک روش دیگر تحت استراتژی اینستاگرام خود، انتشار متداول مطالب و دنبال کردن نتیجه آن‌ها را بایستی به صورت مستمر ادامه دهید. به فکر تعادل بین کمیّت و کیفیّت باشید. حصول اطمینان از یکی از این دو باعث بهبودی دیگری نمی‌شود؛ از طرفی نیز اگر شما به این نتیجه برسید که قادر به پست‌کردن مطالب به تعداد ۱۵ عدد به صورت روزانه هستید، بایستی که شما یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده داشته باشید. چرا که طبق مطالعه تجارب دیگر برندها، مشاهده شده که در اثر کم‌کاری و بی‌برنامه‌ریزی در انتشار مطلب‌های‌شان رفته رفته از دنبال کنندگان‌شان کاسته شده است.

آن‌ها از هشتگ‌ها (#) سوء استفاده می‌کردند

این که از روشی به درستی استفاده نکنیم نوعی سوء استفاده محسوب می‌گردد. بنابراین این امر کاملا امکان دارد که از هشتگ (#) در اینستاگرام سوء استفاده شود چه به صورت اندک، غیر مرتبط و یا اینکه به هیچ وجه استفاده نگردد. مشابه دیگر شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌ها نقش بسیار مهمی را در خصوص فرآیند جستجو و کشف انجام می‌دهند. برندهای کمتر شناخته شده شاید بتوانند با کسب محبوبیت در این فضا به رشد خود کمک کنند، اما با به کارگیری خاصیت هشتگ‌های مرتبط این روند را سریعتر و حتی به بالا بردن سطح اطلاعات خود بهتر کمک می‌کنند.

بنابر این تولید و ترویج هشتگ مرتبط را، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی در اینستاگرام برند خود قلمداد کنید. اینستاگرام برای هر مطلب امکان استفاده از ۳۰ هشتگ را دارد. اما استفاده حتی تعداد ۱۱ عدد هشتگ نزدیک به ۸۰درصد تاثیرگذار است.

آنان به دنبال خریدن تعداد دنبال‌کنندگان(Followers) هستند

امروزه خرید و فروش دنبال کننده(Followers) و میزان ترافیک صفحات اینستاگرام، نوعی کسب و کار بزرگ محسوب می‌شود. اگر حال و حوصله و فرصت درست کردن اینستاگرام و قراردادن محتوا و کسب دنبال کننده اصلی و واقعی را ندارید، بنابراین اینستاگرام برای شما می‌تواند کاملا وقت تلف کردن باشد. باز اگر به دنبال دلیلی برای نخریدن دنبال کننده (Followers) هستید، بهتر است بدانید که اینستاگرام در حال سرکوب کردن حساب‌های کاربری تقلبی و غیر کاربردی است و مسئولین این شبکه، به شدت این روند را پیگیری می‌کنند. پس همان بهتر که از ابتدا و صفر شروع کنید تا ارزش وقت‌گذاری برای بالا بردن محبوبیت برند خود را حس کنید.

به طور کلی نرخ مشارکت در اینستاگرام به صورت روزانه در حال رشد و صعود است، که راحت‌ترین کار برای قرار گرفتن در این روند رشد، برنامه‌ریزی هدفمند برای انتشار مطالب با محتوای مکفّی و با کیفیّت است.

آن‌ها در افزایش و کسب دنبال‌کننده (Followers) ناموفق بودند

کاربران اینستاگرام از صرف وقت برای محتوای برندسازی شده به طور قابل توجه بالایی لذت می‌برند. شبکه‌های اجتماعی دائما در حال ارائه راه کارها و روش‌هایی برای برندها در راستای پر رنگ‌تر شدن و رشد آن‌ها هستند. گرچه این تضمین وجود ندارد که یک دنبال کننده امروز به عنوان دنبال‌کننده فردا نیز باقی بماند و ادامه دهد.

نحوه مدیریت و ایجاد تعامل در خصوص دنبال‌کنندگان اینستاگرام، تفاوت بین شکوفایی و غرق شدن را در بر دارد. هنگامی که شما در حال برگزاری یک مسابقه و یا مشغول کاربردی ساختن یک هشتگ برندسازی شده هستید، اینستاگرام واقعاً بهترین محیط برای ایجاد تعامل و ساختن یک ارتباط بین آدم‌های دنیای واقعی است.

آن‌ها بیش از حد تبلیغاتی هستند

این جنس را بخرید، تخفیف فوق العاده، پس انداز واقعی، تحویل رایگان و … . قرار دادن بیش از حد این گونه مطالب تبلیغات، بیانگر نوعی خودپسندی، و غیر حرفه‌ای بودن و با توجه به زمان ناخوشایند و بی‌تأثیر است. به طور قطع هم‌زمان و هم مکان در تأثیرگذار بودن یک محتوای تبلیغاتی نقش کلیدی دارند.

برندسازی موفق در اینستاگرام از آن کسانی است که محتوای پر قدرت و پر معنا و کاربردی به همراه کیفیت عالی در قالب عکس و ویدئو و با برقراری ارتباط با مشاهده کنندگان مطالب خود دارند.

 



شماره ماهنامه :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان