با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


جذب مشتریان هوادار با نگاه به تجربیات ابرکارآفرینان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۱۳ دی ۱۳۹۵
مشتریان هوادار

کارآفرینی، هیچگاه مانند چند سال اخیر مورد توجه قرار نگرفته است. اگرچه حمایت های مادی و معنوی از کارآفرینان، به ویژه بنگاه های کوچک و زود بازده افزایشی کاملاً محسوس یافته است، ولی با اینحال، هنوز هم ۹۰درصد از کسب وکارهای نوپا دچار شکست می شوند. به نظر می رسد فارغ از مشکلاتی که هر کسب وکار خاص، با آن دست به گریبان است، عدم توجه به اصول تجارت و بازاریابی، مهمترین عامل شکست کسب وکارهای نوپا می باشد. یکی از مهمترین این اصول، حفظ مشتری است. اگرچه جذب مشتری بسیار مهم است اما نگهداری وی از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است. در اینجا فوت و فن های حفظ و ایجاد تعامل پویا با مشتریان و دستیابی به مشتریان هوادار را با نگاهی به نظریات و تجربیات ابَرکارآفرینان جهان، یعنی بیل گیتس، استیو جابز و مارک زوکربرگ جمع آوری نموده ایم:

راهکارهایی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان هوادار

۱- مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنید

محصول خود را به خوبی درک کنید و بازار هدف خود را به دقت مشخص کنید. مشتریان، بی دلیل هوادار چیزی نمی شوند. آنها باید با برند شما شناخته شوند و به آن وابسته شوند. هرآنچه انجام دهید (یا هرچقدر که تلاش کنید) نمی توانید تمام مشتریان را به هوادار محصول خود بدل نمایید. برخی از مشتریان می آیند، خریدی انجام می دهند و میروند. بعضی دیگر، تبدیل به مشتری دائمی شما تبدیل میشوند اما کاری به نفع برند شما انجام نمیدهند. دراین میان، تنها درمورد تعداد اندکی این امکان وجود دارد که مشتریان هوادار برند شما بشوند. بنابراین، بسیار مهم است که چنین هوادارانی را پیدا کنیم و بر روی راهبردهایی برای افزایش تعداد آنان تمرکز نماییم.

۲- برند خود را از دیگران متمایز نمایید

فرقی نمیکند که تحت عنوان شخص، شرکت یا برند مشغول کسب وکار باشید، مهم این است که خودتان را از دیگران متمایز نمایید. تنها زمانی مشتریان جذب برند شما خواهند شد که ارزش های بیشتری را نسبت به محصولات مشابه به آن بیافزایید. اگر محصول یا خدمات شما با آنچه مشتریان در سابقه ذهنی خود دارند تفاوت بسیار برجست های داشته باشد، آنها عمیقاً از برند شما حمایت آنرا تبلیغ خواهند کرد. پس برند خود را تا آخرین حد ممکن از سایر رقبا متمایز سازید تا بتوانید ازاین توان بالقوه بهره برداری کنید. البته نباید طوری عمل کنید که رقبایتان تبدیل به دشمنانتان بشوند، ولی باید کاری کنید که عموم مشتریانتان، تجربۀ کاملاً متفاوتی را با برند شما داشته باشند.

۳- مشتریان را به برند خود وفادار سازید

ایجاد وفاداری دربین مشتریان، دارای فاکتورهای بسیاری است که هریک از آنها شرایط خاص خود را ایجاب می کند. اما باید کنترل اصول اولیه در دست شما باشد: تجربۀ متفاوتی را برای آنها فراهم نمایید، کاری کنید که آنها بازهم نزد شما بیایند. اگر مراجعه به شما، مزیت یا کوپن تخفیفی بیش از سایر رقبا برای آنها به همراه داشته باشد، آنها ترجیح خواهند داد که به شما وفادار بمانند تا اینکه برند دیگری را جایگزین شما نمایند.

۴- نظر افراد را به خود جلب نمایید

همانطور که قبلاً گفته شد، مهمترین عامل در حفظ مشتری، ایجاد یک تجربۀ بی نظیر برای وی است. برای اینکار به بعضی از مشتریان خود توجه ویژه و به یاد ماندنی بنمایید تا تأثیر منحصر بفردی از برند خود را بر آنها به جای بگذارید. مثلاً در زمان بروز مشکلات خاص یا برای مشتریان دارای شرایط سخت، خدماتی فراتر از چارچوب معمول ارائه نمایید، یا با فالوِرهای خود در شبکه های اجتماعی تماس بگیرید و از مطالب آنها قدردانی نمایید. این اشخاص همیشه شما را به خاطر خواهند داشت.

۵- محاسبات را ساده کنید

اگر برنامۀ وفاداری شما مبتنی بر کسب امتیاز است، فرایند تبدیل امتیاز را تا سرحد امکان ساده نمایید. درحالت ایده آل هر امتیاز باید بامقدار مشخصی پول برابر شود. اینکار به ویژه مناسب کسب وکارهای فروشگاهی است که در آنها مشتریان طی مراجعات متعدد، خریدهایی با ارزشهای متفاوت انجام میدهند.

۶- جامعۀ خاص خود را خلق کنید

انسان جانداری اجتماعی است و عضو بودن در یک اجتماع به او حس خوبی می دهد. وفاداری هواداران برند شما، وقتی حس کنند واقعاً عضوی از یک اجتماع هستند، به مراتب عمیق تر خواهد شد. آنها با عضویت در وبسایت یا اپلیکیشن شما، نوعی سرمایه گذاری شخصی انجام می دهند. بنابراین ایجاد یک گروه اجتماعی و تحکیم رابطۀ مشتریان و برند، کمک بزرگی به حفظ مشتریان مینماید.

۷- برای انجام خدمات مخصوص کارمزد بگیرید

ممکن است این به نظر عجیب برسد ولی حقیقت دارد. برای مثال در سرویس آمازون پرایم، مشتریان هزینه ای را در ازای دریافت خدمات ویژه پرداخت می نمایند. درعوض، مشتریان از سرویس تحویل فوق سریع به طور رایگان برخوردار میشوند. بدین وسیله آمازون از افزایش وفاداری مشتریان سود میبرد که با پرداخت هزینه، تعهد خود را به برند نشان میدهند. این کار به ایجاد تصویر بهتری از برند، یاری می رساند.

۸- بازخوردهای مشتریان را بهکار ببندید

بازخوردها درهر سه سطح روابط برند و مشتری، به کسب وکار شما کمک میکنند. بازخوردهای مشتریان را با جدیت جمع آوری و مطالعه نماید و اگر کوچکترین بخشی از آنها صحیح بود، حتماً آنرا به کار ببندید. این عمل نشان میدهد که شما به مشتریان گوش می دهید و متقابلاً موجب افزایش وفاداری خواهد شد. شما حتی میتوانید امتیازاتی بابت ارائه اینگونه بازخوردها به مشتریان خود بدهید. بدینصورت، اینگونه افراد احساس میکنند عضوی از جامعۀ برند شما هستند.

۹- یک برنامه معرفی مشتری ایجاد نمایید

برنامه های معرفی مشتری به دو طریق میتوانند به برند شما کمک کنند:
• جذب مشتریان جدید
• تبدیل مشتریان فعلی به مشتریان هوادار
وقتی به مشتریان خود پیشنهاد می کنید که در ازای معرفی هر مشتری جدید، امتیاز خاصی را برای آنها قائل خواهید شد، بسیاری از مشتریان تحریک میشوند تا در جمع های دوستانه و فامیلی به نفع برند شما صحبت کنند. مشتریان معرفی شده، از آنهایی که با روش های دیگر جذب برند شما شده اند بسیار ارزشمندترند.

۱۰- مشتریان خود را غافلگیر کنید

وفاداری به برند درواقع نتیجه رضایت خاطر مشتریان است. یکی دیگر از مؤثرترین ابزارها برای کسب رضایت و تبدیل افراد به مشتریان هوادار برند شما، غافلگیرکردن آنهاست. اگر شما مشتریان خود را با هدیه ای غافلگیر کنید، آنها با دیگران درباره این هدیۀ غافلگیر کننده سخن خواهند گفت. برخی از هدیه هایی که میتوانید با آنها مشتریان خود را غافلگیر نمایید ازاین قرارند:

• ارتقاء یک مشتری به طور رایگان(مثلاً اگر شما ارائه کننده نرم افزار هستید، میتوانید نرمافزار مشتری را به نسخۀ پیشرفته ارتقا دهید یا اگر دارای یک سایت فروشگاهی هستید می توانید وضعیت تحویل را به تحویل یک روزه ارتقاء دهید.)
• میتوانید به معنای واقعی کلمه، یک هدیۀ غافلگیرکننده برای او ارسال نمایید. برای مثال من دوستی داشتم که چون شرکت تلفن منطقه شان یک جعبه شکلات برای او ارسال کرده بود، همیشه از آنها تعریف می کرد.
• پیام تشکر کوتاهی برای آنها ارسال کنید.



شماره ماهنامه :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان