با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


راهنمای خرید و فروش خودروی دست‌ دوم

زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
خرید و فروش خودروی دست دوم

خرید و فروش خودروی دست‌ دوم این روزها رواج بسیاری دارد؛ اما مشکلاتی نیز پیش روست که گاه به‌دلیل ناآگاهی و نداشتن تخصص گریبان‌گیر خریداران و فروشندگان می‌شود.

در این مقام به نکاتی می‌پردازیم که با به‌کارگیری و توجه به آن‌ها درصد بالایی از مشکلات و خسارات مالی احتمالی دربارۀ خرید و فروش این‌گونه خودروها کاهش خواهد یافت.

نکاتی که باید هنگام خرید خودروی دست دوم چک کنید

گام نخست اینکه چنانچه قصد خرید خودروی دست‌ دوم از مراکز متمرکز خرید و فروش آن، نمایشگاه‌ها یا دلال‌های خودرو دارید، با مراجعه به سایت‌های معتبرِ خرید و فروش از حدود قیمت خودرو مدنظر مطلع شوید. نکتۀ دیگر آنکه متخصصان خودرو بر این باورند که هر خودرو به‌طور میانگین سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد؛ بنابراین اگر کارکرد خودروی مدنظر بیش از این مقدار است باید توجه داشته باشید که این خودرو بیش از حد استفاده شده است.

شماره موتور و شاسی را چک کنید

حتماً دقت کنید که شمارۀ موتور و شمارۀ شاسی با شمارۀ مندرج روی کارت خودرو یک سال را نشان دهد و سایر مدارک مربوط ازجمله بیمه‌نامۀ شخص ثالث، بنچاق و برگ سبز (سند مالکیت) همگی موجود باشد و شما آن‌ها مشاهده کنید.

برای قیمت‌گذاری به کارشناسان مراجعه کنید

مرحلۀ بعدی قیمت‌گذاری خودرو به‌همراه فروشنده و فردی متخصص و همچنین بررسی بدنه، موتور، گیربکس، لاستیک‌ها و سایر نقاط خودرو ازسوی کارشناس برای حصول اطمینان از سلامت و عدم تصادف و رنگ‌شدگی بدنه است. به‌هیچ‌وجه به شکل ظاهری خودرو بسنده نکنید و حتماً از متخصصان این امر جهت بررسی همه‌جانبۀ آن بهره‌مند شوید.

هنگام تنظیم مبایعه نامه موارد زیر را رعایت کنید

حتماً پس از حصول اطمینان از همۀ نکات گفته‌شده برای تنظیم مبایعه‌نامه (فروش‌نامه) اقدام کنید تا مالکیت و تملک شما به خودرو محرز باشد و هرگز به خرید و فروش شفاهی اکتفا نکنید. درضمن قبل از هر موضوعی از مالکیت فروشنده با احراز هویت و بررسی مدارک مالکیت خودرو (ازجمله برگ سبز، بنچاق و مبایعه‌نامه) اطمینان حاصل کنید و خودرو را به‌همراه همۀ مدارک تحویل بگیرید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در اصطلاح عامیانه خرید خودروی دست‌اول به مراتب بهتر از خرید خودرویی است که چندین دست منتقل شده و مالکان متعددی داشته است. توجه داشته باشید امکان دارد شخصی به وکالت از جانب مالک به فروش خودرو اقدام کند که در این صورت باید صحت و سقم و اعتبار وکالت‌نامه تنظیمی ازطریق پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی اینترنتی www.ssaa.ir بررسی شود و این نکته را مدنظر داشته باشید که درصورتی فروشنده از مالک وکالت دارد، حتماً مالک خودرو به وکیل اختیار فروش خودروی موردنظر، با همان مشخصات، و انتقال سند و مالکیت را تفویض کرده باشد.

نکتۀ دیگر آنکه هنگام خرید خودروی دست دوم زمان مراجعه به مرکز تعویض پلاک و انتقال سند رسمی در مبایعه‌نامه تنظیمی قید شود. پیشنهاد می‌شود چنانچه دربارۀ این اقدامات به شما وکالت‌نامۀ رسمی از جانب مالک تفویض نمی‌شود در ازای هر روز تأخیر در اجرای تعهدات (فک پلاک و انتقال سند) با درنظر گرفتن نرخ خودرو خسارتی تعیین شود. این امر با توجه به اینکه متعاقباً برای خریدار جهت مطالبۀ خسارتِ تأخیر حقی ایجاد می‌کند، تا حد زیادی می‌تواند در انجام به‌موقع تعهدات فروشنده نقشی بسزا ایفا کند. نکتۀ دیگر آنکه به‌هیچ‌وجه کل بهای معامله یک‌جا پرداخت نشود، بلکه باید مبلغی در زمان انتقال سند در دفترخانۀ اسناد رسمی به فروشنده پرداخت شود. سایر موارد نیز ازجمله اخذ و پرداخت خلافی و… در مرکز تعویض پلاک انجام خواهد شد.

چنانچه فروشنده در موعد مقرر حاضر نشد چه کنیم؟

حال به بررسی این فرض می‌پردازیم که چنانچه وکالت‌نامه رسمی دربارۀ تعویض پلاک و انتقال سند به خریدار تفویض نشده باشد و فروشنده در موعد مقرر برای این امور حاضر نشود چه باید کرد؟ در این فرض می‌توان با تنظیم دادخواست مطرح دعوی الزام فروشنده، به فک پلاک و تنظیم سند رسمی خودروی مدنظر به طرفیت فروشنده (اعم از وکیل یا اصیل)، ایادی ماقبل در صورت وجود و مالک (کسی که سند مالکیت خودرو به نام وی است) با استناد به مبایعه‌نامه‌ای که تنظیم شده، در محاکم قضایی اقدام کرد. مهم نیست که به افراد فوق دسترسی داشته باشید یا خیر، درهرصورت با توجه به دلایل ابرازی شما، حکم الزام به فک پلاک و انتقال سند خودرو به نام خواهان (خریدار) صادر و پس از قطعیت حکم امکان فک پلاک برای خریدار حاصل می‌شود و نمایندۀ دادگاه صادرکنندۀ رأی با حضور در دفترخانه سند خودرو را به نام خریدار انتقال خواهد داد.

درنظر داشته باشید، همۀ هزینه‌هایی که در جمیع اقدامات و مراحل مذکور به خریدار تحمیل می‌شود، با تقدیم دادخواست از فروشنده قابل‌مطالبه خواهد بود.

دقت کنید تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه جرم است

نکتۀ دیگری که طرح آن لازم است و سالیانه به‌سبب ناآگاهی حجم زیادی از پرونده‌های محاکم دادگستری را به خود اختصاص می‌دهد و فروشندگان و مالکان خودرو بیشتر باید بدان توجه کنند، جرم محسوب شدن تعویض ارکان اصلی وسیلۀ نقلیه است.

براساس ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوب ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه شامل، موتورهای شاسی اتاق و رنگ بدون مجوز راهنمایی و رانندگی ممنوع است و چنانچه شخصی بدون مجوز اقدام به تعویض قطعات اصلی وسیلۀ نقلیۀ خود کند، به تشخیص واحد رسیدگی به تخلفات رانندگی، مجرم شناخته شده و باید یک‌چهارم تا یک‌هشتم قیمت قطعه یا رنگ تغییریافته را برای جریمه پرداخت کند و درصورت کشف فساد و احراز اصالت قطعۀ تعویض‌شده باید سند خودرو نیز اصلاح شود.

علاوه‌بر این، این فعل در ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی نیز جرم‌انگاری شده است. چنانکه این ماده مقرر می‌کند: هرکس به‌نحوی از انحاء در شمارۀ شاسی، موتور یا پلاک وسیلۀ نقلیۀ موتوری یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانۀ سازنده حک یا نصب شده است، بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. بنابراین مالکان خودرو توجه داشته باشند درصورت تمایل به افعال مذکور حتماً از راهنمایی و رانندگی مجوز لازم را اخذ کنند؛ زیرا درغیر این‌صورت پس از فروش خودرو و مراجعه برای تعویض پلاک اجازۀ تعویض پلاک و انتقال خودرو داده نمی‌شود و برای مالک اعلام جرم نیز خواهد شد و گزارش آن به محاکم قضایی برای تشکیل پرونده و اتخاذ تصمیم ارسال می‌شود.

اکثر قریب‌به‌اتفاق این‌گونه پرونده‌های مرتبط با نقل و انتقال خودروی دست دوم به‌علت بی‌اطلاعی و ناآگاهی از جرم‌بودن این اعمال است. امید است که با افزایش اطلاعات عمومی و مشاوره با افراد کاردان و متخصص و مشاوران حقوقی تا حد زیادی از خسارات احتمالی و چه‌بسا جبران‌ناپذیر بکاهیم.

 

آذر ۹۶


نویسنده :

شماره ماهنامه :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان