با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


راه‌کارهایی برای کنترل فشار روانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
فشار روانی

استرس‌ ها و تنش‌های زندگی همه ما را درگیر خود می‌سازد، در واقع فشار روانی ارتباط چندانی با جایگاه و شرایط افراد ندارد و در جهان پرآشوب امروز امری فراگیر و همگانی است. به همین جهت کم‌تر فردی را می‌توان یافت که خود را کاملا رها از «تنش و نگرانی» بداند. اما در عین حال موفقیت در اجرای برنامه‌ها و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت مستلزم توانایی لازم در کنترل فشار روانی است. انرژی روانی انسان‌ها محدود است و اگر فرد نتواند بر خود مسلط شود و نگرانی‌ها را تحت کنترل درآورد، در زمان انجام امور مهم‌تر دچار کمبود انرژی شده و کارها آن‌چنان که باید پیش نخواهد رفت. مطالعات نشان می‌دهند که استرس باعث افزایش ضریب خطای فرد می‌شود و خطاهای پیاپی نتیجه جز شکست و ناکامی در پی نخواهد داشت.

توصیه هایی کاربردی برای کاهش فشار روانی

موارد زیر از جمله پیشنهادات متخصصان برای کنترل وضعیت‌های پرتنش و اضطرابی است. کاربرد آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا ضمن تسلط بر خود، از زندگی بیشتر لذت ببرید.

  1. تغذیه سالم داشته باشید

با وجود آنکه تنش‌های روانی بیشتر به شرایط ذهنی و موقعیت‌های واقعی مرتبط است، اما سلامت جسمی و توانایی فیزیکی فرد نیز در بروز آن‌ها نقش ویژه‌ای دارد. چراکه موقعیت‌های دشوار همواره یک سوی ماجرا را تشکیل می‌دهد و پاسخ انسانی به آن‌ها است که نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد. این پاسخ به طور طبیعی در اثر آسیب‌های جسمی تغییر شکل می‌دهد. به علاوه، مواد غذایی که در طول روز وارد بدن خود می‌کنیم با دست‌کاری متابولیسم و چرخه‌های زیستی موجب افزایش یا کاهش تنش روانی خواهند شد. البته در این‌جا قصد ما توصیه‌های دقیق غذایی نیست و برای تکمیل بحث می‌توانید به متخصصان تغذیه و منابع معتبر مراجعه کنید.

  1. زودتر از خواب بیدار شوید

خواب کافی برای سلامت ذهن و جسم شما ضروری است. با این حال اگر هر روز اندکی زودتر از خواب برخیزید، توانایی شما برای کنترل وضعیت‌های دشوار بیشتر می‌شود. این زمان صبح‌گاهی را می‌توانید برای آرامش بیشتر، تفکر و افزایش تمرکز خود مورد استفاده قرار دهید. در حالی که دیر برخاستن از خواب فرصت آرام صبح‌گاهی را از شما می‌گیرد و ناچار می‌شوید با عجله به سوی محل کار خود بروید. این‌گونه پرتاب شدن ناگهانی به زندگی روزمره باعث خواهد شد بدون آمادگی قبلی در برابر شرایط سخت قرار بگیرید و در نتیجه روز را نگران و پرتنش سپری کنید.

  1. از تنش‌ها به عنوان عامل انگیزشی استفاده کنید

هر چه تلاش کنید، باز هم قادر نخواهید بود تمام موارد استرس‌زا را از میان ببرید. از این رو بهتر است به نوعی با آن‌ها کنار بیایید و حتی از تنش‌های روزانه به عنوان موتور محرکه استفاده نمایید. متخصصان معتقدند که سطح اندک و تحت کنترلی از استرس موجب افزایش انگیزه، دقت عمل و کارایی افراد می‌شود. از این رو سعی کنید مهارت استفاده از احساسات منفی در جهت اهداف‌تان را یاد بگیرید. کلید اصلی این فرآیند توانایی کنترل اضطراب است.

برای فهم بهتر مسأله موتور خودروی خود را در نظر بگیرید. نیروی حاصل از انفجار بنزین در سیلندر موتور نیروی ویرانگر است که می‌توان به شما آسیب بزند. اما همین نیروی مخرب وقتی در چارچوب سیلندر و موتور قرار گرفته و به چرخ‌ها منتقل می‌شود، شما را تا مقصد همراهی خواهد کرد. به استرس و تنش‌های خود نیز به صورت مشابه نگاه کنید و سعی کنید از آن‌ها به عنوان سوخت استفاده نمایید.

  1. یک کلیپ خنده‌دار تماشا کنید

شرایط تنش‌آور به نظر بی‌پایان می‌رسد. وقتی فرد گرفتار این وضعیت می‌شود، هیچ راهی برای خروج از نگرانی نمی‌یابد و تصورش بر این است که این حالت تا ابد ادامه خواهد یافت. در حالی‌که واقعیت با این تصور متفاوت است. ذهن شما موجود بازیگوشی است و می‌توان به مانند یک کودک او را به چیز دیگری مشغول کرد. اگر در شرایط نگرانی و فشار روانی لحظه‌ای توقف کنید و چند ویدئوی خنده‌دار و بامزه تماشا کنید، ذهن شما دغدغه قبلی را فراموش کرده و آرامش برقرار می‌شود. البته در اوائل، ذهن بلافاصله به تنش قبلی باز می‌گردد. اما پس از مدتی تمرین قادر خواهید بود با صرف چند دقیقه آرامش خود را به دست آورید.

  1. راه بروید

اگر استرس شدیدی بر شما حکمفرما است، سعی کنید وضعیت بدنی خود را تغییر دهید. این کار نیز باعث فریب ذهن شما خواهد شد. در این میان راه رفتن (و حتی اگر ممکن باشد) دویدن می‌تواند به شما کمک کند. به این ترتیب وضعیتی که در ذهن شما با استرس همراه شده تغییر می‌کند. به علاوه استفاده از عضلات باعث افزایش فشار مستقیم بدنی و توجه مغز به کنترل جسم می‌شود. امری که نیروی لازم برای شعله‌ور نگاه داشتن آتش تنش را کاهش می‌دهد.



شماره ماهنامه :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان