با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


زندگی اقتصادی تؤام با سلامتی و ساده‌زیستی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

تندرستی و سلامتی یکی از ضروریات زندگی اقتصادی است. اگر خوب غذا می‌خورید، زیاد آب می‌نوشید، ورزش می‌کنید، سیگار نمی‌کشید، سلامت عمومی شما در وضعیت خوبی قرار خواهد داشت؛ بنابراین باید کمتر پول دارو و دکتر و درمان بدهید. اما آیا برای تندرست بودن باید غذاهای گران بخوریم یا در باشگاه‌های ورزشی با شهریه‌های زیاد ثبت نام کنیم؟ نوشتۀ حاضر مواردی را خدمت شما عزیزان بیان می‌کند که می‌توانید با رعایت آن‌ها زندگی سالم و تغذیۀ مفید و خوب داشته باشید و ضمناً در هزینه‌ها و نیز در وقت صرفه‌جویی کنید.

برای چند وعده غذا درست کنید: وقتی غذای آماده در منزل داشته باشید دیگر برای رفتن به رستوران و یا سفارش پیتزا وسوسه نخواهید شد و می‌توانید با خوردن یک غذای خانگی سالم و خوشمزه پول بیشتری پس‌انداز کنید. اما گاهی وقت کافی برای آشپزی ندارید برای حل این مسئله شما می‌توانید یک روز که وقت کافی و البته حوصلۀ آشپزی داشتید به‌اندازه چند وعده غذا بپزید و در ظروف مخصوص فریزری بریزید و روی آن برچسب نام غذا و تاریخ بزنید و هر زمان که مثلاً دیر به خانه آمدید یا خسته بودید یا مشغلۀ زیادی داشتید از آن غذاها استفاده کنید و لذت ببرید. البته شایان ذکر است که غذاهایی را که منجمد کرده‌اید حتماً در مدت کمتر از دو ماه مصرف کنید تا کیفیتشان حفظ شود. برچسب زدن نام غذا و تاریخ فریز کردن را به همین منظور انجام دهید تا موقع استفاده به‌راحتی غذای مورد نظرتان را پیدا کنید و تاریخ فریز کردن را فراموش نکنید.

برای غذاهای مانده ایده‌های جدید خلق کنید: اگر تمام غذایی را که پخته‌اید نمی‌توانید در یک وعده بخورید و کمی از آن اضافه آمده است، برای صرفه‌جویی ته‌ماندۀ غذا را نخورید زیرا در آن صورت به مرور دچار اضافه وزن شده و بعداز آن زحمات و هزینه‌های رژیم لاغری و ورزش و… را متحمل خواهید شد. در چنین مواقعی می‌توانید اضافۀ غذا را برای وعدۀ بعدی در یخچال نگهداری کنید یا اینکه روز بعد غذای بازیافتی داشته باشید؛ مثلاً دیشب برای شام مرغ داشته‌اید، می‌توانید تکه‌های مانده را خرد کنید و یک ته‌چین مرغ عالی داشته باشید یا با اسکلت مرغ یک سوپ مقوی درست کنید. همچنین می‌توانید یک روز در هفته را به نام روز رنگین‌کمان هفته یا روز پاکسازی یخچال نام‌گذاری کنید، آشپزی نکرده و با چند نوع غذا که در طی هفته از هرکدام کمی مانده است، خانواده‌تان را مهمان سفره‌ای رنگین کنید.

میوه به‌جای تنقلات: میوه‌های تازه و تنقلات سالم و ارزان مثل ذرت بوداده را جایگزین تنقلات آماده چون شکلات و شیرینی و چیپس کنید. مسلماً یک عدد سیب ارزان‌تر و سالم‌تر از یک بسته چیپس است.

سبزیجات مصرفی‌تان را خودتان تهیه کرده و فریز کنید. به‌جای اینکه سبزیجاتی مثل نخود سبز و ذرت و… را کنسروشده بخرید، سبزیجات تازه را در فصل خودش که قیمت ارزان‌تری نیز دارند بخرید و در فریزر نگهداری کنید. این‌طوری هم ازلحاظ سلامتی و بهداشتی بودن آن مطمئن هستید و هم محصولی را مصرف می‌کنید که مواد نگهدارنده ندارد و ضمناً مقرون‌به‌صرفه نیز هست.

خودتان آبمیوۀ طبیعی درست کرده و بنوشید. به‌جای آبمیوه‌های صنعتی که حاوی مقدار زیادی شکر است و البته بسیار گران، دستگاه آبمیوه‌گیری تهیه کنید و در منزل آبمیوه طبیعی درست کنید. مطمئناً بعد از چند ماه استفاده از آبمیوه‌گیری با صرفه‌جویی در هزینۀ آبمیوه‌های بیرون، پول دستگاه آبمیوه‌گیری به بودجۀ خانواده برمی‌گردد و علاوه‌بر این از بهداشتی و سالم بودن آن مطمئن هستید. در تهیۀ آبمیوه تمام اعضای خانواده می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند این برای بچه‌ها تجربۀ جالبی خواهد بود.

به‌جای نوشابه، آب بنوشید. نوشیدن آب به‌مقدار زیاد بدن شما را آبرسانی و پوست را مرطوب و باطراوت می‌کند. در ضمن آب ارزان‌تر از نوشابه است و عوارضی چون چاقی، قند بالا، ناراحتی‌های گوارشی در اثر گاز نوشابه و… را ندارد؛ درنتیجه اگر آب بنوشید علاوه‌بر هزینۀ اولیۀ نوشابه در هزینه‌های ثانویه‌اش نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

ورزش کنید تا زندگی سالمی داشته باشید. ایده‌هایی اقتصادی و ساده برای ورزش پیدا کنید مثل پیاده‌روی در پارک، دوچرخه‌سواری، کوه‌پیمایی، بدنسازی با وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها، ایروبیک در منزل، استفاده از پله به‌جای آسانسور، تمرین بدنسازی و وزنه‌برداری در منزل با استفاده از دو قوطی رب یک کیلویی یا دو بطری آب معدنی یک و نیم لیتری برای وزنه.

از سیگار و دخانیات دوری کنید. به‌هیچ‌وجه به دخانیات نزدیک نشوید تا هم سلامت خود و خانواده‌تان را حفظ کنید و هم بودجه و جیبتان را؛ چراکه با مصرف دخانیات علاوه‌بر هزینۀ مستقیمی که بابت آن می‌پردازید باید هزینۀ درمان بیماری‌های ناشی از آن را نیز بپردازید که دیگر فقط شما را شامل نمی‌شود، بلکه به اطرافیان نیز اصابت خواهد کرد. همچنین هزینۀ جرمگیری دندان‌های زردشده را اضافه کنید.

سعی کنید شب‌ها زود بخوابید. شب زود خوابیدن باعث شادابی شما و سلامتی پوستتان می‌شود و پس‌از یک استراحت خوب و کافی، روز بعد سرحال و پرانرژی خواهید بود، ضمناً در هزینه‌های روشنایی و قبض برق هم صرفه‌جویی خواهد شد.

عادت‌های غذایی گران‌قیمت خود را ترک کنید؛ مثل رفتن به کافی‌شاپ یا رستوران‌های شیک. اگر روزی تصمیم داشتید به‌همراه دوستان یا خانواده شام را بیرون میل کنید، در رستورانی ساده‌تر هم می‌توانید خوش بگذرانید.

موقع خرید مواد غذایی اقتصادی عمل کنید. در انتها چند نکته دربابِ خرید مواد غذایی یادآور می‌شوم.

*هرگز با شکم گرسنه به خرید مواد غذایی نروید؛ زیرا در آن صورت هرچه را ببینید خواهید خرید.

*در فروشگاه‌ها از رفتن به راهروه‌ای خوراکی‌های اشتهاآور مثل چیپس و شکلات و پفک و… بپرهیزید تا خرید بیجا نکنید؛ این قبیل خوراکی‌ها علاوه‌بر اینکه ارزش غذایی بالایی ندارند، باعث چاقی نیز می‌شوند.

* برخی از اقلام خوراکی را که زود فاسد نمی‌شوند به‌صورت عمده و به قیمت عمده خریداری کنید، زیرا پول کمتری پرداخت خواهید کرد.

* به تاریخ تولید و انقضای مواد غذایی توجه داشته باشید و اینکه آیا شما در آن مدت مشخص می‌توانید آن حجم مواد غذایی را مصرف کنید یا نه؛ پس به حد نیازتان خرید کنید.

* مواد غذایی، به‌ویژه میوه، را که خریداری نموده‌اید، به‌درستی نگهداری کنید تا مجبور نباشید به‌خاطر فاسد شدن بخش قابلِ‌ملاحظه‌ای از آن را دور بریزید.

* محصولات تولیدی وطنی را مصرف کنید. در بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ، مواد غذایی وارداتی ازقبیل نوشابۀ انرژی‌زا، کمپوت، کنسرو و… با قیمت‌های بعضاً نجومی وجود دارد. بهتر است از محصولات غذایی وطنی مصرف کنید تا ضمن حمایت از تولید داخلی در هزینه‌های خانواده نیز صرفه‌جویی شود.

* حبوبات را به‌صورت فله‌ای بخرید معمولاً حبوبات بسته‌بندی‌شده گران‌تر هستند.

* سبزی‌خوردن مورد نیازتان را خودتان پرورش بدهید. برای این کار لازم نیست باغچه و حیاط داشته باشید. شما می‌توانید در یک گلدان در بالکن خانه یا پشت پنجره‌تان این کار را انجام دهید و همواره سبزی تازه و اورگانیک داشته باشید و از مصرفش لذت ببرید و پول بیشتری پس‌انداز کنید.

درمجموع با رعایت نکاتی از این دست امید آن است که زندگی سالم و به دور از بیماری داشته باشید و هزینه‌های پزشکی و درمانی خانواده‌تان به‌نحو چشمگیری کاهش یابد.

نویسنده: زهرا اتابکی

 



نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان