خرید هوشمندانه در سوپرمارکتها راهی برای عادت به پس انداز پول است. اما این امر شامل خرید با بنها یا استفاده از تخفیفها نمیشود. خرید هوشمندانه نیازمند راهبردهای ویژهای است. امروزه سوپرمارکتها و در مقیاس بزرگتر هایپرمارکتها به گونهای سراسر تخصصی طراحی شدهاند تا بتوانند هدف اصلیشان را که همان خرجکردن پول شما تا ریال آخر است، محقق کنند. اما شما میتوانید با چند نکتۀ تکنیکی کوچک که ما با شما درمیان میگذاریم، بهسادگی این راهبرد را خنثی کنید و پولتان را بهجای صندوق سوپرمارکتها در جیب خودتان نگهدارید.
برای این که بتوانید عادت به پس انداز را در خود بهبود بخشید، ما به شما چند روش ساده را توصیه میکنیم که پیش از رفتن به سوپرمارکتها رعایت کنید:
راهکارهایی برای عادت به پس انداز هنگام خرید از فروشگاه ها
پرهیز از حراج های بزرگ
سوپرمارکتها به گونهای سازمان یافتهاند که تا اندازۀ ممکن پول شما را صرف خرید اجناس خود کنند. اغلب در اواخر ماه یا در دورههایی خاص سوپرمارکتها بنرها یا تابلوهای «حراج» یا «تخفیف ویژه» را درمقابل مغازههای خود میآویزند یا پیامک آن را برای شما ارسال میکنند. اما در خرید هوشمندانه نباید فریب این تبلیغات را خورد. تا زمانی که کارخانهها یا توزیعکنندگان قیمت تمام شدۀ محصول را بیان نکردهاند، نباید تصور کنید که این تبلیغات منافع شما را درنظر میگیرند و نگران جیب شمایند.
خرید محصولات مورد نیاز
قبل از رفتن به سوپرمارکت، لیستی از وسایل ضروری را تهیه کنید و فقط همانها را بخرید، نه هرچه به چشمتان آمد. سیاست سوپرمارکتها این است که با عرضۀ محصولات درمعرضدید مشتریان، آنان را به خرید اجناس غیرضروری ترغیب میکنند. اما شما یک خریدار باهوش باشید و تنها وسایل موجود در لیستتان را که مورد نیازتان است، خریداری کنید. همچنین سعی کنید بهجای استفاده از کارتهای اعتباری در سوپرمارکتها از پول نقدی که به مقدار مشخص برای خریدتان اختصاص دادهاید و با خود همراه دارید، استفاده کنید. بدین ترتیب شما برطبق الگویی که خود تعیین کردهاید پول خرج میکنید. حال آنکه کارتهای اعتباری باعث افزایش شهامت شما در خرید مقادیر بیشتر میشود.
اجتناب از خرید وسایل با کاربری ساده
از خرید وسایلی که باعث تسهیل در کارها میشوند همانند سبزیجات فرآوریشده، ناگتها و… اجتناب کنید. این وسایل قیمت بیشتری دارند. ضمن اینکه بهتر است شما مواد مصرفی مورد نیازتان را بهصورتخانگی تهیه و سپس آنها را آماده کنید تا علاوه بر اقتصاد به سلامت خانواده نیز کمک کرده باشید.
خرید بستههای بزرگتر
خرید در مقیاس بزرگتر بهطورمعمول ارزانتر تمام میشود. اگرچه این روزها فروشگاهها بدون اینکه خریداران متوجه شوند، از این امتیاز به نفع خود استفاده میکنند. بستۀ بزرگتر حبوبات نسبتبه بستههای کوچکتر گرانتر تمام میشود. پس بهترین کار برای اینگونه خریدها مقایسۀ قیمت فروشگاهها و برندهای مختلف با یکدیگر است تا بتوان موردی را که به صرفهتر است، تهیه کرد.
جستجو در تمام قفسههای فروشگاه
اغلب سوپرمارکتها اجناس گرانقیمتتر را بیشتر در معرض دید میگذارند. بنابراین خریداران وسایلی را که در معرض دیدشان قرار دارد، سریعتر انتخاب میکنند. پس اینبار که به خرید رفتید، بادقت بیشتری بالا و پایین قفسهها را ببینید تا از این شگرد سوپرمارکتها در امان بمانید. بهعلاوه، اغلب اجناس سالمتر و ارزانتر سخت پیدا میشوند و درعوض بستههای غذایی آماده یا اجناس با پوششی شکیلتر که گرانترند در دسترسترند. پس بهدنبال وسایل سالم بگردید، حتی اگر سختتر پیدا میشوند.
نگهداشتن فاکتور فروش
اگر بعد از خرید متوجه شدید که اجناس این فروشگاه یا همین اجناس در فروشگاههای دیگر مشمول تخفیف میشدهاند، رسید خود را نگهدارید و مجدد به آن فروشگاه برگردید و در مورد تخفیف سؤال کنید.
دنبالکردن قیمتها
قیمت وسایلی را که خریدهاید یا بیشتر مورد نیازتان است، دنبال کنید. سپس آنها را در گوشهای از لیست خریدتان یادداشت کنید. بدین ترتیب هرگاه وسیلهای برچسب تخفیف داشته باشد، شما خواهید فهمید که حقیقت دارد یا خیر؟! همچنین اگر زمانی به تخفیف مناسبی برخوردید درصورتیکه آن وسیله تاریخ انقضای درازمدتی داشت، میتوانید آن را به تعداد بیشتری بخرید.
احساس نشاط از پسانداز بهجای خرید
برخی مردم تنها بهدلیل حس خوبی که از خرید دریافت میکنند به سراغش میروند. خرید به شما کمک میکند تا خوشحالتر باشید. اما باید سعی کنید که این احساس رضایت را با پسانداز جایگزین کنید.
خوردن غذای کافی
اگر گرسنهاید به خرید نروید. خرید وسایل زیاد و غیرضروری زمانی که گرسنهاید، امری کاملاً طبیعی است. پس بهتر است هروقت که سیرید به خرید بروید. همچنین قبل از خرید، لباس گرم بپوشید. چون اکثر فروشگاههای بزرگ برای اینکه شما احساس گرسنگی کنید، دمایشان را کمتر از اندازۀ لازم درنظر میگیرند و اینگونه شما را وادار به خرید بیشتر میکنند.
خستگیناپذیری در خرید
سیاست تمام سوپرمارکتها در این خلاصه شده است که شما پول بیشتری خرج کنید تا آنها سود بالاتری داشته باشند. البته تمام این حیلهها درمقابل هوشمندی شما محکوم به شکست خواهند بود. یکی دیگر از روشهای تبدیلشدن به خریدار هوشمند این است که به فروشگاههای مختلف زیادی سر بزنید تا بتوانید از تخفیفها و قیمتها بهخوبی باخبر شوید و فروشگاههای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.
پیشنهادهای دیگر
سعی کنید با توجه به اسم برندی خاص خرید نکنید. میتوانید برای مواد خام همچون آرد، نمک و… از برندهای غیرمعروف که عموماً قیمت کمتری هم دارند استفاده کنید.
با بهکاربردن همین چند روش ساده بار دیگری که به خرید میروید، خواهید دید که تا چه اندازه در پول خود صرفهجویی میکنید و چقدر احساس بهتری دارید از اینکه توانستهاید راهبردهای مدیران فروشگاهی بزرگ را به شکست منجر کنید
یک دیدگاه