با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


فروش از طریق اینستاگرام

زمان مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

فروش محصولات از طریق فضای مجازی از سال‌ها پیش رایج بوده است؛ اما اکنون اینستاگرام گامی بلند در عرصۀ تبلیغات الکترونیک برداشته است،

از چند وقتی پیش تگ خرید را به قابلیت های خود اضافه کرده.

ممکن است مشتریان شما به‌زودی قادر باشند محصولات شما را به‌طور مستقیم از صفحۀ اینستاگرام شما خریداری کنند. اینستاگرام به‌طور جدی بر روی ساخت اپلیکیشن‌های مجزا در زمینۀ تبلیغات الکترونیک کار می‌کند. بنابر اظهارات افراد آگاه این اپلیکیشن «آی.جی. شاپینگ» نام دارد. با این اپ کاربران می‌توانند کالاهای تولیدیِ افرادی را که دنبال می‌کنند، مشاهده کنند و امکان خرید مستقیم کالا فراهم می‌شود.

در اواخر آگوست، اشلی چاپمن مدیر ارتباطات اینستاگرام در زمینۀ مد و سرگرمی، بیان کرده است که اینستاگرام قصد دارد «گروه خرید» خود را در شهر نیویورک توسعه دهد. شرکت اینستاگرام به‌تازگی ساختمان قدیمی دفتر خود در نیویورک را نوسازی کرده است تا فضای بیشتری برای انجام امور جدید و توسعۀ قابلیت‌های نرم‌افزاری خود داشته باشد. این شرکت تا پایان سال تیم ۲۹۰ نفری خود را که شامل «گروه خرید» نیز می‌شود، به ۳۵۰ نفر افزایش خواهد داد.

راه‌اندازی اپ مجزای خرید بدین معناست که اینستاگرام حرکت عظیم خود به‌سوی بازار ۳ میلیارد دلاری تبلیغات الکترونیک را آغاز می‌کند. مسئولان اینستاگرام بیان کرده‌اند که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از طریق صفحات اینستاگرام محصولات یک یا چند برند را بررسی می‌کنند و ۶۰ درصد از مردم می‌گویند که محصولات جدید را از طریق اینستاگرام کشف کرده‌اند.

بنابه گفتۀ شریل استاندبرگ، مدیر دفتر عملیاتی شرکت مادر اینستاگرام، بیش از ۲۵ میلیون کسب‌وکار مختلف در اینستاگرام حساب کاربری دارند و بیش از ۲ میلیون از این کسب‌وکارها تبلیغات خود را فقط از طریق اینستاگرام انجام می‌دهند و اینستاگرام در این زمینه گوی سبقت را از فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی ربوده است.

درحالی‌که چاپمن گفته است زمان دقیق راه‌اندازی این قابلیت‌های جدید هنوز مشخص نیست، اما این امکانات برای بعضی از برندها به‌تدریج و به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. در نوامبر ۲۰۱۶ اینستاگرام به‌طور آزمایشی قابلیتی را ایجاد کرد که در آن کسب‌وکارها می‌توانند روی عکس‌های تولیداتشان برچسب‌گذاری کنند. کاربران با کلیک بر روی این برچسب‌ها وارد سایت تولیدکننده می‌شوند و امکان خرید مستقیم کالا از سایت تولیدکننده برای آن‌ها فراهم است. در مارس ۲۰۱۷ این امکان گسترش یافت و استفاده از آن برای فروشندگان پوشاک، جواهرات و محصولات هنری نیز میسر شد. در جوئن ۲۰۱۸ اینستاگرام قابلیت‌های خرید مستقیم را در استوری‌ها نیز ایجاد کرد. بنابراین فروشندگان می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهایی را انتشار دهند که پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند.

اینستاگرام برای مدت‌های طولانی عرصه‌ای قدرتمند برای فروش تولیدات شرکت‌ها بوده است، حتی پیش‌از آن‌که مصرف‌کنندگان بتوانند با استفاده از اپ، به‌آسانی و به‌طور مستقیم کالاها را خریداری کنند؛ برای مثال، گردش مالی خرده‌فروشیِ پوشاک از طریق اینستاگرام از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از یک میلیارد دلار بوده است. شرکت «پوشاک زنانۀ روزانه» در ماه اکتبر گزارش داده است که بیش از ۷۰ درصد فروش این شرکت از طریق کاربران اینستاگرام صورت گرفته است. هریک از کاربران تبلیغات این کمپانی را به هزاران دنبال‌کنندۀ خود ارسال کرده‌اند و سبب رونق فروش پوشاک زنانۀ تولیدشده در این شرکت شده‌اند.

استارت‌آپ‌های دیگری نیز وجود دارند که سعی می‌کنند پست‌های اینستاگرام را به درگاه‌های خرید تبدیل کنند؛ برای مثال، یکی از این نوع اپلیکیشن‌ها «کو-ساین» نام دارد که به کاربران اجازه می‌دهد کالاهای مورد علاقۀ خود را با جزئیات مربوط به برند، قیمت و مکان فروش آن‌ها در عکس مشخص کنند. «شاپیفای» نیز یک اپ دیگر است که امکان تبلیغات و مدیریت فروش کالاها را در کسب‌وکارهای اینستاگرام‌محور فراهم می‌کند.

به‌هرحال توسعۀ اینستاگرام و ایجاد قابلیت خرید مستقیم در آن موجب تأمین منافع خریداران و فروشندگان خواهد شد. با حذف واسطه‌های متعدد، هم خریداران کالاها را با قیمت مناسب‌تری دریافت می‌کنند و هم تمام پولی که خریدار پرداخت می‌کند، نصیب شخص تولیدکننده می‌شود. از سویی فعالیت‌های بازاریابی برای تولیدکنندگان به‌شدت تسهیل می‌شود. حتی اگر افرادی در یک شهر یا روستای کوچک محصولی را تولید می‌کنند، قادرند آن را در سراسر دنیا عرضه کنند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان مجبور نخواهند بود هزینه‌های هنگفت تبلیغات در رسانه‌های عمومی را متحمل شوند، بلکه آن‌ها می‌توانند تبلیغات خود را با صرف هزینه‌ای به‌مراتب کمتر در اینستاگرام انجام دهند. با این کار حتی جامعۀ هدف بسیار بزرگ‌تری نیز در پیش روی تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و احتمال رونق گرفتن کسب‌وکار آن‌ها بیشتر خواهد بود. ایجاد قابلیت خرید مستقیم کالا در اینستاگرام ویژگی سودمندی برای مصرف‌کنندگان، تولید کنندگان و نیز خودِ شرکت اینستاگرام خواهد بود.



نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان