معیشت اردیبهشت ۹۴ منتشر شد



  آنچه در این شماره خواهید خواند

زمان مطالعه: 1 دقیقه
  تاریخ انتشار مطلب : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

تا حالا شده به اين فکر کنيد که آيا موقع عوض کردن ماشينم شده يانه؟ آيا بهتر نيست يه ماشين بهتر، با امکانات بيشتر و يا از يک برند موفق تري بخرم؟ با موقعيت مالي و ميزان درآمدي که دارم خريد خودرو تا چه سقف قيمتي از لحاظ اقتصادي، براي من عقلایي است؟ اجازه دهيد براي پاسخ به پرسشهايي از اين دست به يک مثال عيني متوسل شويم!
فرض کنيد در حال حاضر ارزش خودروي شخصيمان ۲۵ ميليون تومان است و قصد خريد خودرويي به قيمت قريب به ۷۵ ميليون تومان را داريم. اولين نکتهاي که بايد مد نظر داشت قاعده يک دهم است. مطابق با اين قاعده معيشتي، حداکثر رقمي که ميتواند به خريد خودرو تخصيص داده شود، يک دهم خالص ثروت يک خانواده است بدين معني که خريد اتوموبيل ۷۵ ميليوني تنها براي خانواده هايي با خالص ثروت ۷۵۰ ميليون و بالاتر توصيه ميشود.
و اما نکته بعد توجه توأمان به هر دوي هزينه هاي سرمايه اي و هزينه هاي جاري است. هزينه هاي سرمايه اي همان بهاي خريد خودروي جديد(در اين مثال ۷۵ ميليون) و هزينه هاي جاري کليه هزينه هاي نگهداري(بنزين، روغن، پارکينگ و…)، تعميرات، جانبي و اتفاقي است. به تعبير جدي و اغراق آميز، فرض کنيد رقم پنجاه ميليون بصورت تصادفي(درآمد هليکوپتري!) به دست آوريم(که با ۲۵ ميليون حاصل از فروش خودروي فعلي اصطلاحاً ۷۵ ميليون مورد نيازمان جور شود) و در ساير بخشهاي درآمدي ما نسبت به قبل تغيير محسوسي نداشته باشيم اغلب به اشتباه و با از قلم انداختن هزينه هاي جاري، تعويض خودرو در اين شرايط را توصيه مي کنند درصورتيکه اينکار حداقل از لحاظ معيشتي عقلایي نيست!
اينکه هزينه تعويض روغن خودروي قبلي من حدود ۳۰ هزار تومان ولي براي اتومبيل جديد ۱۰۰ هزارتومان است، تفاوت هزينه بيمه شخص ثالث…


  اشتراک ماهنامه


نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان