با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


نوآوری‌های جالب برندهای معروف دنیا برای افزایش سهم خود در بازار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

بازاریاب‌های موفق همیشه درحالِ آزمودن روش‌های تازه‌اند. آن‌ها به‌دنبال رویکردهای جدید می‌گردند و از مقاومت و ایستادگی در لبۀ تیغ و پذیرفتن ریسک‌ لذت می‌برند. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند بهترین وجهه را برای محصول خود ایجاد کنند و آوازۀ برند خود را به گوش جهانیان برسانند. روش مناسب برای این کار ابتدا بررسی عملکرد سایر شرکت‌هاست؛ سپس باید بسنجیم که کدام‌یک از آن کارها برای ارتقای وجهۀ برند ما مناسب و کدام‌یک نامناسب است.

در اینجا چند نمونه از شرکت‌هایی را که در اندیشۀ افزایش سهم خود در بازارند، بررسی می‌کنیم. این شرکت‌ها با جایگاه داخلی و خارجی برند خود به‌خوبی آشنایند و به‌شدت می‌کوشند تا آوازۀ آن را در سراسر جهان گسترش دهند. برخی از این شرکت‌ها مربوط به فناوری‌های جدیدند و برخی دیگر شرکت‌های باسابقه‌ای هستند که تحولاتی درون خود ایجاد کرده‌اند. به هر حال آشنایی با هریک از این شرکت‌ها ایده‌های جدیدی به شما می‌دهد که ممکن است برای ارتقای برند شما مفید باشد.

دینایز: زیاد جدی نباشید.

یکی از نمونه‌های باورنکردنی شرکت دینایز است. این شرکت صرفاً محصولات سرگرمی ارائه می‌دهد. معروف‌ترین محصول این شرکت نوعی کوله‌پشتی است که درون آن خرت‌وپرت‌هایی ازقبیلِ اسباب‌بازی‌های هوشمند و غیرهوشمند وجود دارد. ترکیب کلی این خرت‌وپرت‌ها به‌گونه‌ای است که این شرکت را به برندی جذاب تبدیل کرده است. محتویات این کوله‌پشتی بسیار خارق‌العاده است. چیزهایی که واقعاً جالب و خنده‌دارند و مردم دوست دارند آن‌ها را به دیگران نشان دهند. این خود یک تبلیغ غیرمستقیم برای دینایز است. نکتۀ آموزنده دربارۀ عملکرد دینایز این است که این شرکت کاملاً با علاقه‌مندی‌های مشتریان خود آشناست، زیرا با اینستاگرام یا تامبلر و… با آن‌ها در ارتباط است؛ ازاین‌رو محصولات خود را به‌گونه‌ای ارائه می‌دهد که این علایق و تمایلات را پوشش دهند. بنابرین شما نیز باید علایق و تمایلات مخاطبان خود را بشناسید.

رولکس: محصولات سنتی خود را روزآمد کنید.

رولکس یکی از برندهایی است که می‌توانست قرن‌ها بدون تغییر به فعالیت خود ادامه دهد؛ زیرا وجهۀ سنتی آن بسیار معتبر و شایسته است. این شرکت چالشی منحصربه‌فرد را پیشِ‌روی خود قرار داد: چگونه می‌توان با ایجاد نوآوری و تازگی در یک برند قدیمی سهم آن برند از بازار را افزایش داد؟

راهی که رولکس برای آشتی دادن استراتژی‌های جدید بازاریابی با تصویر سنتی خود در پیش گرفت، خلق تصویری زیبا از محصولات خود در رسانه‌های جمعی بود. این شرکت در تبلیغات خود از عکس‌ها و ویدئوهای ساده با کمترین زرق‌وبرق‌های ویرایشی استفاده می‌کند. این تصاویر حس زیبایی از اصالت و ارزشمندی محصول را به ذهن مخاطب القا می‌کنند که درصورت وجود زرق‌وبرق‌های بیهوده ازبین خواهد رفت. این راهبرد دقیقاً در نقطۀ مقابل رویکرد شرکت دینایز قرار دارد. رولکس در ارائۀ محصولات خود همان‌قدر به اصالت و کیفیت توجه کرده است که مشتریان از ساعت‌های این شرکت انتظار دارند. درسی که باید بیاموزیم این است که رولکس صادقانه کیفیت را بر کمیت ارجح شمرده است؛ بنابرین اگر می‌خواهید در اذهان مردم وجهه‌ای نیکو داشته باشید، به کیفیت محصولی که ارائه می‌دهید دقت کنید.

نایک: خدمات گسترده‌ای را که به مشتریان ارائه می‌دهید در رسانه‌های جمعی مطرح کنید.

اگر می‌خواهید در زمینۀ تبلیغات رسانه‌ای از یک برند معروف الگو بردارید به شرکت نایک توجه کنید. حساب کاربری نایک در توییتر نمونه‌ای اعلا از فضایی ارتباطی بین شرکت و مشتریان است. اگر نگاهی به توییت‌های ارسالی و پاسخ‌ها بیندازید درمی‌یابید که در این شرکت پاسخ‌گویی به مشتریان بسیار سریع، محترمانه و کارگشاست. این نحوۀ پاسخ‌گویی برای شرکت بزرگی همچون نایک با این کیفیتْ بسیار شگفت‌انگیز است. نایک با استفاده از عباراتی همچون «اگر به راهنمایی نیاز دارید یک ندا بدهید» به مشتریان خود ثابت کرده است که هدفش خدمت صادقانه به مشتریانش است. این زبان صمیمانه باعث شده است که مردم احساس خوبی به برند نایک داشته باشند و قدردان خدماتش باشند.

درسی که می‌توان از شرکت نایک آموخت این است که شما نیز می‌توانید حساب کاربری جداگانه‌ای برای برقراری ارتباط بین شرکت خود و مشتریان ایجاد کنید. همچنین می‌توانید در تعاملات خود با مشتریان از زبان جذاب، جالب و حتی سرگرم‌کننده‌ای شبیه به آنچه در توییتر نایک می‌بینید استفاده کنید.

رندوم هاوس: عوامل انگیزشی پایان‌ناپذیر ایجاد کنید.

انتشارات کتاب رندوم هاوس شناخت خوبی از مشتریان خود دارد. این شرکت برای کارکنان خود عوامل انگیزشی ایجاد می‌کند، به‌نحوی‌که آن‌ها نیز برای خوانندگان انگیزه ایجاد کنند. رندوم هاوس به ناشران اجازه می‌دهد مطالب متنوعی را با صلاح‌دید خود منتشر کنند. تنوع این مطالب گسترۀ وسیعی از علایق مخاطبان را پوشش می‌دهد و آن‌ها را به خرید کتاب‌های این شرکت ترغیب می‌کند.

درسی که از این شرکت باید بیاموزیم این است که شرکت فرهنگی باید مطالبی را ارائه دهد که با سلیقه و نیاز مخاطبانش همسو باشد؛ برای مثال یکی از مطالب منتشرشدۀ رندوم هاوس کتابی به نام «زنان اعجاب‌انگیز» است که داستان‌هایی دربارۀ زنان قدرتمند و باانگیزه دربر دارد.

هول فودز: آموزش و کمک به مشتریان

هول فودز صرفاً فروشگاه خواربار نیست، بلکه همواره کوشیده است سبک صحیح زندگی را بنیان‌ بگذارد. این برند سعی دارد غذاهای سالم و سازگار با سبک زندگی سلامت را ارائه دهد.

هول فودز براساس استراتژی بازاریابی خود کار بسیار خوبی انجام داده است. این شرکت به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در عین صرفه‌جویی مالی غذاهای سالم بخورند. یا نکاتی را به آن‌ها می‌آموزد تا رژیم غذایی خود را بهبود بخشند. با این روش محصولات غذایی و سبک زندگی هول فودز رواج بیشتری پیدا می‌کند. هول فودز در تبلیغات خود از عباراتی مثل «من می‌خواهم هردو را امتحان کنم» استفاده می‌کند و بدین ترتیب این احساس را به مخاطب القا می‌نماید که او باید چیزهای تازه را تجربه کند. با این روش هول فودز هرروزه مشتریان جدیدی را جذب می‌کند و کسب‌وکاری پایدار و پررونق را بنیان نهاده است. فعالیت‌های هول فودز به‌گونه‌ای است که مشتریان احساس می‌کنند هدف این شرکت ایجاد سبکی جدید از زندگی است و به همین منظور محصولات سلامت را نیز عرضه می‌کند. آنچه باید از این شرکت بیاموزیم این است که مخاطبان کسب‌وکار ما باید احساس کنند هدف شرکت ما کمک صمیمانه به آن‌هاست نه مطلقاً کسب منافع از آن‌ها.



نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان