کسبوکارهای کوچک باید در انتخاب راهبردهای تبلیغاتی دقت کنند و در این مسیر واقعبین باشند. اگر خیلی زود از تبلیغات نتیجه نگرفتید ناامید نشوید و بهدنبال یافتن مشکل باشید.
شما میتوانید با هزینه کردن میزان درست از بودجهای که در اختیار دارید و هزینه کردن آن در کانال صحیح به مرور زمان نتایج قابل قبولی بهدست آورید و با عملکرد درست درآمد خود را تا حد زیادی افزایش دهید.
۱٫ مخاطبان هدف خود را پیدا کنید
هر محصولی که شما تولید میکنید مورد نیاز تمام افراد در جهان نیست. ابتداییترین و اساسیترین کار هدف قرار دادن قشر خاصی از افراد است. با اینکه از طریق تبلیغات اینترنتی شما میتوانید بهراحتی گروه هدف خاصی را مخاطب قرار دهید، بسیاری از شرکتهای کوچک و تازهکار مراحل تبلیغات را بهصورت هدفمند اجرا نمیکنند و به شناسایی گروهی خاص و تلاش ویژه برای جلب نظر آنها نمیپردازند.
با توجه به ویژگیهای گروهِ غالب مشتریهایی که تاکنون به کسبوکار شما جذب شدهاند، همچنین با اندکی مطالعه یا استفاده از تجارت کسبوکارهای موفق، شما موفق خواهید شد افرادی با ویژگیهای روانشناسی یا درآمدی مشابه را با توسل به تبلیغاتی صحیح و با سلسهمراتب درست جذب کنید.
فارغ از اینکه بهصورت آنلاین به تبلیغ میپردازید یا با استفاده از سایر روشها، سعی کنید تصویرسازیها و نمادهایی بهکار ببرید که گروه هدفتان را نمایش دهد و متناسب با علایق این قشر باشد، چون این کار در هدایت چنین افرادی بهسمت شما بسیار مؤثر است.
۲٫ دربارۀ تبلیغاتتان پیگیر باشید و اثربخشی آن را بسنجید
بسیاری از شرکتها و کسبوکارهای تازهکار زمانی به این نتیجه میرسند که به تبلیغات نیاز دارند، اما پساز انجام این کار و صرف هزینههایی که گاهی بخش چشمگیری از هزینههای بنگاه را دربر میگیرند، هیچ اطلاعی از میزان اثربخشی آن ندارند. نمیدانند که این تبلیغات چه میزان به کسبوکارشان رونق بخشیده یا چه کاستیها و نقاط ضعفی داشته است.
استفاده از بسترهای اینترنتی تبلیغات مانند اینستاگرام یا فیسبوک علاوهبر اینکه بهراحتی شما را به افراد زیادی معرفی میکند، میتواند بهراحتی نتایج این تبلیغات و بازخورد مخاطبان را نیز به شما انتقال دهد و شما را از توقعات و نیازهای گروه هدفتان آگاه سازد. این روش تبلیغاتی ابزاری دو جانبه برای ارتباط با افرادی که پتانسیل خرید را دارند در اختیار شما قرار میدهد.
چنین بستری به شما نشان میدهد که چه چیزی مورد استقبال قراد میگیرد و چه چیز نه. البته این بهمعنای آن نیست که شما دیگر به آزمون و خطا و امتحانِ موارد جدید نیاز نخواهید داشت، بلکه شما را سریعتر و با هزینۀ کمتر به هدفتان میرساند.
اگر بهصورت آفلاین تبلیغ میکنید، حتماً راهی برای این که بفهمید تبلیغاتتان تا چه حد تأثیرگذار بوده باقی بگذارید. یک شمارۀ تلفنِ دردسترس میتواند در این راه به شما کمک کند. متوسل شدن به حدس و گمان در این باره اصلاً منطقی و عقلانی نیست.
۳٫ باید بدانید چه زمانی برای تبلیغات مناسب است
در نگاه اول اگر ما در هر ماه بخشی از بودجه را به تبلیغات اختصاص دهیم و به همین روش بهنسبت افزایش درآمدمان برای تبلیغات بیشتر هزینه کنیم، بهنظر میرسد که ما راه درستی را در پیش گرفتهایم، اما باید توجه داشته باشیم که برهههایی از زمان از اهمیت متفاوتی با دورههای معمولی برخوردارند. گاهی اوقات نیز برای نگه داشتن سهم خود از بازار و در رقابت با سایرشرکتها باید از این ابزار استفاده کرد. درصورتیکه در این زمان برای تبلیغات هزینه نکنید ممکن است به کلی فراموش شوید و از مسابقه عقب بمانید. بیاد داشته باشید که گروه هدف شما ممکن است بهصورت مشترک از کالایی دیگر نیز استفاده کنند که چنین فرصتهایی میتواند به شما کمک زیادی کند، درنتیجه شما باید از این فرصت بهره برده و از این بستر استفاده کنید.
اگر شما به ارائۀ کالا یا خدمتی فصلی میپردازید، بهترین زمان برای تبلیغات اندکی قبل از اوج گرفتن کار شماست. بهتر است قبلاز رسیدن به فصلِ افزایش تقاضا، تبلیغات را شروع کنیم و حتی بعداز پایان یافتن این دوره به همین روش به پیش برویم.
در کشورهای اروپایی با توجه به نوع کالایی که شرکت به فروش میرساند در جمعۀ سیاه یا روزهای نزدیک به کریسمس تبلیغات به اوج خود میرسد و فروشگاهها بودجۀ ویژهای به این کار اختصاص میدهند.
۴٫ از آرم یا نشان مناسب استفاده کنید
سعی کنید در امر برندینگ بسیار خوب عمل کنید، چون مشتریان و مخاطبان شما در این صورت بهسرعت پساز دیدن نشان، تصویرسازی، فونت مورد استفاده یا حتی رنگهایی که شما از آن استفاده میکنید شما را بهیاد خواهند آورد.
به مرور زمان، مشترهای شما به تم تبلیغاتی شما عادت میکنند و با تبلیغات همیشه در ذهن آنها میمانید و با هر تبلیغ جدید ممکن است بتوانید مشتریان را برای یک خرید وسوسه کنید.
بهیاد داشته باشید اگر نام تجاری خود را عوض کنید بهمنزلۀ این است که همهچیز را از نو شروع کردهاید و ممکن است مشتریان قدیمتان را به کلی گیج کنید و آنها را ازدست بدهید. پس اگر وسوسه شدهاید که این کار را انجام دهید، باید عواقب آن را بپذیرید.
۵٫ از منابع در دسترس بهترین استفاده را ببرید
اولویتبندی در تخصیص منابع بسیار مهم است. شاید شما زمان کافی برای بهروزرسانی و بهبود مطالب وبسایتتان را نداشته باشید. در این صورت تبلیغ در اینستاگرام یا فیسبوک با توجه به هزینۀ پایینی که برای شما دارد، ممکن است تأثیر خوبی بر کار شما داشته باشد. درصورتیکه میتوانید بودجۀ زیادی برای تبلیغات صرف کنید، تبلیغات تلویزیونی معجزه میکند، اما هزینه آن ممکن است کمر کسبوکار شما را بشکند.
ماهنامه معیشت۴۵مرداد۱۳۹۷
یک دیدگاه