با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


چگونه در دریای کسب و کار پول پارو کنیم؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۰۳ دی ۱۳۹۳
پول-کسب وکار-معیشت

کیسه کیسه یا گونی گونی پول آوردن به خانه یا حتی بردن در بانک، پول پارو کردن، حتی تصورش هر چقدر هم فانتزی باشه، جذاب و فریبنده است. فقط مشکل این است که همیشه خدا برای ما یک بخش از این رویا و خیال وجود عینی دارد، همیشه پارو و گونی‌اش موجود است، اما بخش اسکناس‌هایش محقق نمی‌شود. زمین خالی را که نمی‌شود پارو کرد. همیشه برایم سوال است که چگونه بعضی از کسب و کارها به موفقیت چشمگیری می‌رسند و برخی دیگر هرگز؟ چه کنیم تا کسب و کار ما هم سودآور باشد؟ چه عواملی باعث استمرار حیات و پیشرفت یک کسب و کار می‌شود؟

یا باید کارمند بانک بود یا کارفرما؟ یا باید کسب و کار خودت را داشته باشی و یا یک عمر برای دیگران کار کنی؟ فرقشان خیلی زیاد است، اما چرا اکثر افراد جامعه کارمند بودن و برای دیگران کار کردن را انتخاب می‌کنند؟ پاسخ ساده است، زیرا بسیاری از افراد جامعه هنوز به آن سطح از مهارت‌های علمی و عملیاتی نرسیده‌اند که بتوانند کسب و کار خود را بیافرینند و از رهگذر آن به سودآوری دست پیدا کنند. به علاوه برای کارآفرین بودن و خود رییسی نیاز به خودباوری عمیق و اتکای به نفس بالایی است. این اعتماد به نفس، فقط منحصر به دستور دادن نیست، بیش از هر چیز مدیریت می‌خواهد. به همین جهت افراد زیادی در یک جامعه معمولی ترجیح می‌دهند که هیچ‌گونه ریسکی را نپذیرند و بدون دردسر با همان حقوق ماهیانه (چه زیاد و چه کم) گذران زندگی کنند. آب باریکه‌ای که همیشه هست و نیازی به دلشوره برای کم و زیاد شدنش نیست. در مقابل عده‌ای دیگر هستند که روحیه کارآفرینی دارند. این گروه می‌خواهند روی پای خود بایستند و برای خود آقایی کنند. البته این اصطلاح عامیانه ناظر به این است که فرد کارآفرین خود به آن حد از بلوغ شغلی و اجتماعی رسیده است که بتواند یک کسب و کار را مدیریت کند و در راس یک بنگاه اقتصادی قرار بگیرد. باید بدانیم و آگاه باشیم که برای موفقیت در کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب و کار چه ملزومات و تمهیداتی لازم است. از این رو به سه موضوع اساسی در این خصوص می‌پردازیم.

۱-    متمایز بودن

دو عاملی که باعث متمایز بودن می‌شود خلاقیت و نوآوری است. باید در تمام ارکان کسب و کار خود اعم از نوع محصول و خدمات، شیوه ارایه آن‌ها، تبلیغات، رفتار سازمانی، شیوه مدیریتی و انتخاب پرسنل و آموزش آنها بتوانیم به شیوه‌ای نو و جذاب عمل کنیم و عملا متمایز بودن را در ذهن مخاطبان خود جا بیاندازیم.

از انقلاب صنعتی تا عصر اطلاعات و فن‌آوری همواره عنصر خلاقیت یک اصل برای رشد و تعالی بوده است و شتاب بسیار زیادی به پیشرفت همه جانبه در جوامع مختلف بخشیده است. در یک تعریف ساده خلاقیت ارایه یک راه حل ابتکاری است و نوآوری استفاده از آن راه حل در ارایه محصولات و خدمات متفاوت است.

فشردگی در رقابت، تنوع محصولات و رشد قارچ گونه کسب و کارهای مختلف آن قدر در حال حاضر زیاد است که باید گفت:” مفری نیست جز متمایز بودن”. مخاطبان و مشتریان در جستجوی کالاها و خدماتی هستند که ارضای ذهنی بیشتری به آنها بدهد. بر این اساس کسب و کارهایی می‌توانند به موفقیت برسند و تداوم و پیشرفت مستمر و سودآورانه داشته باشند که از خلاقیت، نوآوری و خلاصه متمایز بودن در جوانب گوناگون بهره ببرند….

دی ۹۳



نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان