با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


چگونه پول خود را هدر دهيم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۰۸ شهریور ۱۳۹۶

تقريباً تمام ما با کمبودهايي در بودجه مواجه هستيم و سعي مي‌کنيم توازن ميان هزينه‌ها و درآمدها را برقرار سازيم. اين کار در مجموع چندان آسان نيست و نياز به کاستن از هزينه‌هاي عمده و يا افزايش درآمد دارد. با اين حال، برخي صرفه‌جويي‌هاي کوچک نيز در طول زمان مي‌تواند به توازن بودجه کمک زيادي کند. بسياري از افراد در طول هفته يا ماه پول‌هاي زيادي را بيهوده هدر مي‌دهند. طبيعي است که اين مبالغ در صورت حفظ شدن، به کنترل هزينه‌ها ياري خواهند رساند و منابع مالي را حفظ مي‌کنند.

هدر دادن پول روش‌هاي مختلفي دارد و هر يک از افراد بر اساس پيشينه زندگي، توان مالي و موقعيت رواني خود به‌صورت متفاوتي منابع خود را دور مي‌ريزند! اما موارد زير از جمله مهم‌ترين نمونه‌هاي هدر دادن پول است که در ميان مردم عموميت بيشتري دارد. اگر برخي از آنها را در زندگي خود مشاهده مي‌کنيد، در سريع‌ترين زمان براي کنار گذاشتن آن برنامه‌ريزي کنيد و تأثير قابل توجهي اين صرفه‌جويي را بر کيفيت زندگي تجربه نماييد.

 

۱- خريد در زمان نادرست

بيشتر کالاها در دوره‌هاي زماني خاص با قيمتي پايين عرضه مي‌شوند. از اين رو برنامه‌ريزي براي خريد در ارزان‌ترين قيمت مي‌تواند مبالغ زيادي را براي شما حفظ کند. براي مثال، لباس‌هاي تابستاني در فصول سرد و لباس‌هاي زمستاني در فصول گرم با قيمت کم عرضه مي‌شوند و خريد آنها در اين دوره‌هاي زماني بسيار مناسب است. خريد طلا نيز در ماه‌هاي عزاداري از جمله همين خريدهاي بهينه محسوب مي‌شود. در خصوص سفر نيز مي‌توانيد در فصولي که افراد کمتر امکان مسافرت دارند، برنامه‌هاي گردشگري خود را به اجرا درآوريد و در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي کنيد.

 

۲- قطع نکردن برق محصولات الکتريکي

تلويزيون، وسائل صوتي، رايانه‌، لپ‌تاپ و ديگر ابزارهايي که با برق کار مي‌کنند، در زمان خاموشي نيز مي‌توانند به شما هزينه وارد سازند. متصل بودن اين دستگاه‌ها به شبکه الکتريسيته، در عين آنکه خاموش هستند، ميزان قابل توجهي از برق را براي روشن نگاه داشتن چراغ‌ها و يا ديگر بخش‌هاي دستگاه مصرف  مي‌کنند. مطابق برآوردها، اين‌گونه هدر رفتن برق در طول زمان بسيار هزينه‌زا است و شما با قطع کردن ارتباط اين‌گونه وسائل مي‌توانيد منابع مالي خود را تقويت کنيد.

 

۳- دماي نامناسب خانه

استفاده از وسائل گرم‌کننده يا خنک‌کننده بخشي ضروري از زندگي امروز ما هستند. اما در موارد بسياري استفاده نادرست از اين دستگاه‌ها صرفاً به هدر رفتن پول منجر مي‌شود. خانه‌هاي زيادي در تابستان‌ها بيش از حد ضروري گرم و در زمستان‌ها بيش از ميزان نياز گرم هستند. اين در حالي است که نخستين گام براي تطابق با تغييرات دمايي، تغيير در نحوه لباس پوشيدن است. به‌علاوه بدن قادر است به تدريج خود را با دما تطبيق دهد و از اين رو بسياري از کاربردهاي وسائل گرم‌کننده يا سردکننده کاملاً بيهوده است. اگر برنامه‌اي دقيق براي دماي منزل خود تدوين کنيد، از ميزان صرفه‌جويي ناشي از آن شگفت‌زده خواهيد شد.

 

۴- خريد از فروشگاه‌هاي نامناسب

تنبلي باعث مي‌شود ما براي خريد کالاهاي مورد نياز به نزديک‌ترين فروشگاه بسنده کنيم و تمايل داشته باشيم که تمام خريدهاي خود را از يک محل انجام دهيد. در حالي که اين روش کاملاً نادرست است. بهتر است پيش از خريد، جستجويي کامل درباره فروشگاه‌هاي محل سکونت خود انجام دهيد و بهترين و به صرفه‌ترين مراکز را براي خريد انتخاب کنيد. به علاوه فروش محصولات متفاوت در فروشگاه‌هاي مختلف با قيمت‌هاي گوناگون انجام مي‌شود. از اين‌رو بهتر است با شناسايي مراکز مطلوب، خريدهاي خود را از محل بهينه انجام دهيد و در هزينه‌ها صرفه‌جويي کنيد.

 

۵- عدم بازپرداخت بدهي‌ها

يکي از عوامل اصلي هدر رفتن پول در تراز مالي خانواده‌ها، به تعويق انداختن پرداخت بدهي‌ها است. مبالغ دريافت شده در قالب خريدهاي اعتباري و وام‌ها به صورت ماهانه با بهره افزايشي مواجه هستند. از اين‌رو پس از گذشت مدت زماني، خريد شما ممکن است به صورت يک بحران جدي درآيد. از اين‌رو بايد بازپرداخت بدهي‌ها را در اولويت قرار دهيد و از اين طريق، ضمن رهاسازي انرژي رواني خود از تفکر در باب بدهي، مانع هدر رفتن منابع مالي شويد.

 

۶- اصرار بر خريد محصولات برند

جهان امروز در تسلط برندهاي مشهور است. انواع کالاها از پوشيدني‌ها گرفته و تا محصولات خوراکي هر يک توسط برندهايي توليد مي‌شوند که علاوه بر بهاي کالاي فروخته شده، ميزاني از هزينه را نيز به سبب نام خود به مشتري تحميل مي‌کنند. به همين دليل، اگر اصرار به استفاده از برندهايي خاص داشته باشيد، بدون شک زيان خواهيد ديد. البته خريد محصولات مشهور لزوماً کار اشتباهي نيست و در بسياري از موارد باعث سهولت در خريد مي‌شود. اما اگر محصولي با شهرت کمتر، اما کيفيت مناسب يافتيد، به خريد برندها اصرار نداشته باشيد و در خريد آن محصول ترديد نکنيد.

 

۷- بيمه‌هايي که به آن نياز نداريد

در کنار تمام توصيه‌هايي که در خصوص لزوم توجه به بيمه صورت مي‌گيرد، توجه بسياري براي انتخاب بيمه مناسب لازم است، در غير اين صورت زيان‌هاي زيادي به بار خواهد آمد. هر نوعي از بيمه متناسب با يک نوع خاص از دارايي و شرايط زندگي ويژه‌اي است. از اين‌رو بايد در هنگام انتخاب بيمه با دقت عمل کنيد و پس از بررسي و مشاوره اقدام به خريد آنها نماييد.

 

۸- عادات نادرست و آسيب‌رسان

برخي از عادات زيان‌باري که به آسيب و کاهش سلامتي منجر مي‌شوند، در کنار عواقبي که بر سلامتي دارند فشار مالي قابل توجهي را نيز در پي دارند. به طور مثال، سيگار در کنار زيان‌ها و بيماري‌هاي بسياري که توليد مي‌کند، منابع مالي خانواده را نيز به صورت بسيار بي‌فايده به هدر مي‌دهد. از اين جهت، ترک عادات نادرست هم در زمينه سلامتي به شما کمک کرده و از اين طريق موجب حفظ منابع مي‌گردد و هم با کاستن از هزينه‌هاي مرتبط، موجب صرفه‌جويي قابل توجهي مي‌شود.

 

۹- بي‌توجهي به نرخ سود بانکي

سرمايه‌گذاري مبالغ پس‌اندازشده نياز به دقت و بررسي بسياري دارد. هر يک از بانک‌ها مؤسسات اعتباري و يا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، درصد خاصي را به سود سالانه اختصاص مي‌دهند و اين سود با شرايط متفاوتي ارائه مي‌شود. از اين‌رو براي افزايش کارآمدي سرمايه، بررسي دقيق و انتخاب محل مناسب اهميتي بسياري دارد.

 

۱۰- اصرار بر خريد محصولات نو

در مورد بسياري از کالاها مي‌توان از محصولات دسته دوم به جاي کالاي نو استفاده کرد، بي‌آنکه کوچکترين تفاوتي در کيفيت و نحوه خدمات آن محصول احساس شود. با اين وجود، بسياري افراد اصرار به خريد کالاي نو به هر قيمت و در هر شرايطي دارند و به اين شکل زيان بسياري را به خود و خانواده تحميل مي‌کنند. سعي کنيد پيش از خريد هر محصول، امکان تهيه نمونه کارکرده آن را بررسي کنيد و آنگاه اقدام به تصميم و خريد محصول نماييد. در اين مورد نيز نقش رقابت‌هاي خانوادگي يا به اصطلاح چشم وهم‌چشمي بسيار جدي است که براي محافظت از منابع مالي خانواده، بايد به سرعت راه‌کاري براي کنترل آن بيابيد.

 

۱۱- پرداخت مبالغ بيشتر براي گارانتي

يکي از خدمات معمول که توسط برندهاي مشهور جهاني ارائه مي‌شود، ارائه گارانتي محصولات است. بر اساس اين خدمات، شرکت ارائه‌کننده محصول مورد نظر کيفيت و طول عمر محصول خود را بيمه کرده و حاضر است در برابر ايرادات احتمالي قبول مسئوليت کند. با اينکه گارانتي در تمام موارد ضروري است اما چند مسأله وجود دارد؛ نخست آنکه گارانتي بسياري از شرکت‌ها اعتبار چنداني ندارد و برخورداري از آنها در زمان بروز مشکل کمک چنداني نمي‌کند. به علاوه برخي از محصولات، به لحاظ ويژگي‌هاي خود اساساً نيازي به گارانتي نداشته و پرداخت هزينه در اين زمينه صرفاً اتلاف پول است.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

 



برچسب‌ها : , ,

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان