با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


کارگاه «آشنایی با دام مصرف تظاهری»

زمان مطالعه: 1 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
مصرف تظاهری

ثروتمند بودن با تلاش برای ثروتمند به نظر رسیدن بسیار متفاوت است!

بسیاری از افراد با اینکه در قشر متوسط اجتماع جای دارند اما در دام تفکری برای ظاهرسازی مشابه با افراد ثروتمند برای کالاهای لوکس هزینه می‌کنند.

مقاله دام مصرف تظاهری با توجه به توضیحات تورستين وبلن درباره نحوه رفتار طبقات اجتماعي این موضوع را مطرح می‌کند که گروه‌هايي از جامعه در پی آن هستند تا از موقعيت خويش محافظت کرده و به روش هاي گوناگون به آن تفاخر ورزند.

رفتارهایی ازجمله مصرف تظاهری،‏ اهدافی فراتر از تفاخر را محقق کرده و موجب حفظ فواصل طبقات اجتماعی و تعميق آن ها می‌شوند،‏ به طوری که گروه های مسلط جامعه با ترويج اين نوع ويژگي‌ها و تبديل آن‌ها به عادات،‏ ساير گروه ها را به دنبال خود کشانده و مانع شکل‌گيری پس‌انداز (راهی براي برون رفت از چرخه فقر و جلوگيري از تعميق نابرابری) در گروه‌های پايين جامعه می‌شوند. و مصرف تظاهری به عنوان سد راه توانمندی اقتصادی خانوارها مطرح می‌شود.



برچسب‌ها :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان