بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : تربیت اقتصادی

۰۴ مرداد ۱۳۹۶

photo_2017-07-01_13-42-04

در دنیای امروز یکی از نشانه‌های رسیدن به بلوغ فکری نحوۀ خرج کردن پول به سبکی عاقلانه است و برای یک برنامه‌ریزی مالی بلندمدت بهتر است کسب این دانش از سن پایین شروع شود. با توجه به این نکته، بسیاری از خانواده‌ها با این موضوع که چگونه فرزندان خود را با مسئولیت‌های مالی آشنا کنند دست‌به گریبان‌اند.

مخارج یا هزینه‌ها از عمده‌ترین چالش‌های این بخش است؛ چراکه دریافت اطلاعات معقول و مفید در مورد چگونگی مدیریت پول بسیار دشوار است. منابع اطلاعاتی متداول و معمولی را که بر فرهنگ کودکان و نوجوانان در حال رشد ما اثر می‌گذارند، درنظر بگیرید:
خانواده‌ها: اغلب تمایلی به بحث در زمینۀ امور مالی با کودکان خود ندارند.
رسانه‌ها: سرزمینی خیالی که در آن محدودیت و تضادهای مالی رخ نمی‌دهند را به‌تصویر می‌کشند.
روزنامه‌ها و مجلات: بخش بسیاری از درآمد خود را از تبلیغات برای شرکت‌ها به‌دست می‌آورند و با تبلیغات متنوع خود تنها باعث سردرگمی مشتریان می‌شوند؛ درحالی‌که ادعا می‌کنند که می‌توانند اطلاعاتی در مورد نحوۀ صحیح سرمایه‌گذاری ارائه دهند.
بانک‌ها: در مورد نحوۀ محاسبۀ نرخ بازپرداخت سود پول توضیح چندانی نمی‌دهد؛ اما هرچند وقت یک‌بار قرعه‌کشی‌های فریبنده‌ایی راه می‌اندازند.
اطرافیان: اغلب مردم ترجیح می‌دهند در مورد درآمد و حقوق خود اغراق کنند. بنابراین خیلی بیشتر از درآمد واقعی خود یا خیلی کمتر از درآمد اصلی‌شان را بیان می‌کنند.

ظواهر اطراف، دنیای فریبنده‌ایی را به ما نشان می‌دهد. درحالی‌که حقایق دنیای مالی به مراتب خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر از تصور ماست: بدهی بسیار، نداشتن پس‌انداز برای دوران بازنشستگی و تورم همگی زوایای پنهانی از زندگی‌اند که از چشمان جستجوگر نوجوانان ما دور می‌ماند.

لباس‌های فاخر، ماشین‌های لوکس و خانه‌ای مجلل تمام چیزی است که چشمان نوجوان را به خود معطوف می‌کند. پس در پرتو این موارد چگونه می‌توانیم مهارت‌های مدیریت مالی را در نسل جوان خود نهادینه کنیم؟

برطبق تحقیقات، آشنایی با مفاهیم مالی در کودکی علاوه‌بر داشتن بیشترین بازدهی، احساس مسئولیت‌پذیری در کودک را نیز به‌طور پیوسته افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، کودکان نیاز دارند با دنیای واقعی محدودیت‌های مالی و دنیای انتخاب کردن‌ها آشنا شوند تا بتوانند از کودکی تأثیرات و پیامدهای این دنیای ناشناخته را بر زندگی آینده‌شان بشناسند و بر آن چیره گردند.

آشناکردن کودکانِ کم‌سن با روش‌های خریدوفروش حائز اهمیت است. در ۴سالگی کودک به مرتبه‌ای از رشد می‌رسد که می‌تواند با دنیای فراتر از اطرافش به‌ویژه در زمینۀ مبادلات و معاملات، همکاری با خانواده و مشاغل مختلف ارتباط برقرار کند. پس از دورۀ ابتدایی باید کودکان را کم‌کم برای افزایش احساس مسئولیت‌پذیری به‌صورت پیوسته و آهسته آماده کرد. اشتباه کردن‌ حق کودکان است؛ چراکه بدان‌ها کمک می‌کند تا در نوجوانی و جوانی با توجه به تجربیات و دانشی که از کودکی در زمینۀ خریدوفروش با پول و چگونگی معامله به‌دست آورده‌اند، شخصیت مستقل، کنترل شده، توانمند و عزتمندی را از خود به‌نمایش گذارند.

دادن حق تصمیم‌گیری و انتخاب به کودکان از نظر علم روان‌شناسی قابل تقدیر است؛ زیرا این استقلال و خطاهای احتمالی باعث کسب تجربه برای کودکان می‌شود. استقلال و افزایش تدریجی تجربه در مسائل مادی به کودک کمک می‌کند که در موقیعت‌های مشابه از تجارب نسل‌های دیگر استفاده کند. بدین ترتیب در تمام مراحل زندگی زمان ارزشمند او هدر نخواهد رفت. فرصت مقایسۀ تجارب می‌تواند به صورت مکالماتی صریح در مورد ارزش‌های خانوادگی باشد.

با اینکه در سرتاسر جهان بی‌سوادی اقتصادی چشمگیر است، برخی از خانواده‌ها به‌صورت موفقیت‌آمیزی توانسته‌اند رفتارهای مدیریت مالی را به فرزندان خود منتقل کنند. «با توجه به اهمیت آموزش مسئولیت‌های اقتصادی، شما چه تجربه یا دیدگاهی در این‌ زمینه دارید؟» در لیست زیر ایده‌ها و برداشت‌های تعدادی از مربیان، والدین و جوانان سرتاسر جهان را در پاسخ به این سؤال ساده گردآوری کرده‌ایم:

شناسایی پول
۱٫ در فرصت‌های مختلف با طرح سؤال‌های ساده کودک را نسبت‌به پول کنجکاو کنید؛ برای نمونه هنگامی که در رستوران منتظرید، با سکه‌های‌تان بازی کنید و این سؤال‌ها را از کودک بپرسید: جنس این سکه‌ها چیست؟ چگونه می‌توانیم ۲۵۰ تومان را با روش‌های مختلف از این سکه‌ها جمع کنیم؟ چقدر پول در کیفمان داریم؟ ارزش کدام سکه بیش تر است؟
۲٫ اجازه دهید کودک از بین دو ستون هشت و پنج ردیفه که از سکه ساخته‌اید، یکی را به میل خود انتخاب کند و با سکه‌های آن بازی کند. آن‌ها را پخش کند. به طرف سکه‌های دیگر پرتاب کند و از این قبیل بازی‌ها انجام دهد. (کودکان اغلب ستون‌های بلندتر را انتخاب می‌کنند. حتی اگر از سکه‌های کم ارزش‌تری ساخته شده باشد. زیرا هنوز به ارزش پول آگاه نیستند و لازم است که بیشتر در مورد پول و ارزش آن برایشان توضیح دهید.)
۳٫ تقویم پولی: از سکه به‌جای ایام ماه استفاده کنید. اختصاص کم‌بهاترین سکه به‌جای روزهای آغازی و افزایش بهای سکه تا انتهای ماه به جای روز آخر.
۴٫ نوعی بازی ترتیب دهید که در آن تصویر روی هر سکه را به‌خاطر بسپارد. اجازه دهید کودکان در پارکومترها سکه بیندازند.
۵٫ به کودکان اجازه دهید تا مسئولیت رسیدگی به محاسبات خرید در فروشگاه‌ها را به عهده بگیرند. از کودکان بزرگ‌تر بخواهید که حدود مبلغ پرداختی را تخمین بزنند.

آموختن آنچه با پول می‌توان خرید
۱٫ قیمت‌ها را در قالب مفاهیم ساده‌ای بیان کنید؛ همانند یک وعده غذا در رستوران، مسافرت خانوادگی یا خوراکی مورد علاقه‌اش مانند بستنی. کودکانی که با مفاهیم پول و سکه آشنا نیستند، توانایی فهم این مفاهیم را در قالب‌های دیگری دارند؛ همانند: قیمت این اسباب‌بازی هم‌اندازۀ یک همبرگر است. درحالی‌که قیمت آن اسباب‌بازی برابر با سه همبرگر است.
۲٫ با کودک در مورد تفاوت قیمت بستنی‌های کارخانه با قیمت بستنی‌های مغازه‌های بستنی فروشی تحقیق و گفتگو کنید.۲
۳٫ در رستوران از کودکان بخواهید که به شما در محاسبۀ صورت‌حساب پرداختی در هنگام سفارشِ غذا کمک کنند. کودکان بزرگ‌تر می توانند در مورد مقدار پرداخت انعام نظر بدهند.
۴٫ اختلاف قیمت بین یک شلوار ساده با شلوار طرح‌دار را به کمک کودک حساب کنید. به مرور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند مسئولیت‌های بیشتری را در هنگام پرداخت هزینۀ لباس‌هایشان به آن‌ها بدهید.
۵٫ یک بازی برای بررسی تبلیغات با کودکان خود ترتیب بدهید و آن را با سؤالاتی همراه کنید؛ از قبیل: لازم است که این وسیله را اکنون داشته باشیم؟ وسیلۀ کارآمدی برای ماست؟ ۲۵ درصد تخفیف دلیل خوبی برای خرید یک وسیله خیلی گران است؟ آیا این اسباب‌بازی دقیقاً همان چیزی است که در تبلیغ تلویزیونی دیدیم؟
۶٫ فیش‌های حقوقی را باهم بررسی کنید که چه مقدار از درآمد ماهانه خانواده باید صرف هزینه‌هایی مانند وام، مالیات، قبوض و… شود.
۷٫ از سوپرمارکت‌ها به‌عنوان غنی‌ترین محل آموزش کودکانتان استفاده کنید. برای نمونه از کودکان بخواهید که مناسب‌ترین قیمت را برای دستمال کاغذی پیدا کند. چند نوع از حبوبات را بخرید و آن‌ها را از نظر کمیت، قیمت، تبلیغات، بسته‌بندی و حتی طعم با هم مقایسه کنید. و یا از کودک بپرسید چرا در ازای خریدمان فروشنده به ما یک بسته آدامس اضافی داد؟
۸٫ مقدار پولی که می‌توان با خرید کمتر از کالایی مشخص پس‌انداز کرد، با کمک کودک محاسبه کنید. لیستی از محصولات و برندهایی که خانوادۀ شما بیشتر آن‌ها را می‌پسندند و استفاده می‌کنند فراهم کنید. صرفه‌جویی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خانواده را در مورد نحوۀ صرف کردن پول محاسبه کنید و برای پیشنهادها و خریدهای بهتر، پاداش‌هایی درنظر بگیرید.
۹٫ با کودکانتان راه‌حل‌هایی را پیدا کنید که هزینۀ آب و برق را کاهش دهید تا بدین صورت مقدار پول بیشتری را پس‌انداز کنید
۱۰٫ به کودکان بزرگ‌تر این مسئولیت را بدهید که خرید خوراکی‌های گردش آخر هفته را آن‌ها انجام دهند.
۱۱٫ به نوجوانان نحوۀ نوشتن چک یا پرداخت‌های ماهانه را یاد دهید. از آن‌ها بخواهید قبض‌های آب و برق را با کمک دستگاه‌ها خودپرداز پرداخت کنند.

آموختن راه و روش کسب درآمد
۱٫ نوجوانان را تشویق کنید تا در اوقات فراغت خود به یادگیری حرفه‌ای کوچک و ساده مشغول شوند.
۲٫ با آنان در مورد مفاهیم و روش‌های کارفرما یا کارمند خوب بودن صحبت کنید.
۳٫ بازی‌هایی را ابداع کنید و در آن‌ها به معرفی مشاغل مختلف بپردازید. درآمد هریک از این شغل‌ها چه مقدار است؟ چه تحصیلاتی نیاز دارند؟ چه چیز شغلی را جذاب‌تر می‌کند؟ این شغل برای شما کدام‌یک را فراهم می‌کند؟ رضایت خاطر، درآمد خوب یا اوقات فراغت بیشتر؟
۴٫ انجام فعالیت‌های داوطلبانه که می‌توانند یک تجربه در آینده محسوب شوند.
۵٫ نوشتن قراردادی دوطرفه بین والدین و فرزندان برای نمونه: برای انجام کار …..، من ….. ریال حقوق دریافت خواهم کرد. این کار زمانی که من بتوانم ….. را انجام بدهم تمام شده محسوب می‌شود.
۶٫ در بازی کسب‌وکار خیالی طراحی کنید و دربارۀ آن سؤال بپرسید: کالای مورد تجارت چه چیزی باشد؟ هزینۀ پیشنهادی در مورد خریدو فروشش چقدر است؟ چگونه آن را تبلیغ کنیم؟
۷٫ در مورد مشاغل محلی با هم بحث کنید: کدام کار خوب است؟ چرا؟ به عنوان یک فروشنده یا شخص سرمایه‌دار چه رفتاری در مواقع خاص انجام می‌دهید؟ برای مثال جنسی خراب را اتفاقی فروخته‌اید و مشتری ناراضی و عصبانی برگشته است؛ چه باید کرد؟ با رقیب کاری خود که بهتر از شما عمل می‌کند چه رفتاری می‌کنید؟ چه رفتارهایی در تجارت شایسته‌تر است؟

آموختن انتخاب راه درست
۱٫ه‌دنبال روش‌هایی باشید که کودکان کوچک‌تر خودشان بتوانند تجارب کوچکی از انتخاب کردن به‌دست آورند. برای نمونه به کودک این اجازه را بدهید که با پولی که در اختیارش گذاشته‌اید، خود هدیه تولد دوستش را انتخاب کند. به کودکان خیلی کوچک‌تر به‌جای پول بن‌کارت خانگی که خودتان تهیه کرده‌اید بدهید. (برای مثال جمع کردن هر دو بن در یک هفته یک آب‌نبات).
۲٫ برای کودکان بزرگ‌تر بودجه‌ایی جهت خرید‌های مدرسه‌شان اختصاص دهید. فهرستی تهیه کنید و در مورد نیازهایشان با هم گفتگو کنید. فروشگاه‌های عرضۀ محصولات را با هم مقایسه کنید. تا می‌توانید به کودک در بازۀ معین مالی که درنظر گرفته‌اید، فرصت‌های انتخابی بیشتری بدهید.
۳٫ هم‌زمان با رشد کودک راه‌هایی را پیدا کنید که به‌طور آهسته و پیوسته گسترۀ استقلال مالی کودک افزایش یابد. با این سؤال‌ها شروع کنید: شما دو هزار تومان پول برای خرید شکلات داری. کدام مدل شکلات را با این مقدار پول ترجیح می‌دهی؟ برای خرید لباس مورد علاقه‌ات که هزینه‌اش ل تومان است باید چند ماه از پول توجیبی خود را کنار بگذاری؟
۴٫ به مرور حوزۀ اختیارات و مسئولیت پذیری کودک را با افزایش مقدار پول توجیبی‌اش گسترش دهید. اگر در ابتدا از سکه پانصد تومانی برای خرید آب‌نبات استفاده می‌کرده است، اکنون به او اسکناس هزار تومانی بدهید. هر هفته مقدار پولی را که به او می‌دهید، متناسب با اختیارات بیشترش در خریدهای مربوط به خودش افزایش دهید. اجازه دهید هزینۀ لباس، هدیه تولد دوستانش و سرگرمی‌هایش را با پول و پس‌انداز خود تهیه کند. اصلاً مهم نیست که چقدر به او پول می‌دهید؛ تنها چیزی که اهمیت دارد مقدار مسئولیت‌ واگذار شده به اوست.
۵٫ تا زمانی که کارخانه‌های اسباب‌بازی‌سازی یک قلک هوشمند برای آموزش مفاهیم مالی برای کودکان بسازند، شما می‌توانید از روش‌های ابداعی برای پس‌انداز پول کودکانتان استفاده کنید. می‌توانید از کیف‌های پلاستیکی و حتی جعبه‌های کفش برای این منظور استفاده کنید. هر کیف یا هر جعبه را برای یک هدف خاص اختصاص دهید. برای مثال «قلک تفریحی» برای خریدهای کوچک اما شادی آفرین، «قلک پس‌انداز» برای خریدهای گران‌تر مثل هدایای جشن‌ها و اعیاد، «قلک خیریه» برای کمک‌های خیرخواهانه و مشارکت دادن کودکان برای آشنایی با این‌گونه کمک‌ها و «قلک خسیس (فقط پس‌انداز)» برای اهداف بلندمدت مانند پس‌انداز برای روزهای دانشگاه و ….. .
به او پیشنهاد دهید تا پول توجیبی هفتگی خود را در این قلک‌ها پس‌انداز کند. با این عمل کودک می‌فهمد که چقدر پول در هر هفته باید به هریک از قلک‌هایش اختصاص دهد. به این ترتیب کودک با ارزش پول آشنا می‌شود و درک می‌کند که مقادیر بیشتر برای خریدهای گران‌تر پس‌انداز می‌شود. این روش پس‌انداز پول یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال اصولی‌ترین روش‌های آشنایی با مدیریت مالی در حیطۀ آموزش کودک است که کودک را قادر می‌سازد تا به زبان عامیانه حساب دخل‌وخرج خود را داشته باشد.
۶٫ فهرستی از وسایل گران‌تر همچون دوچرخه و یا ماشین لباسشویی برای خانواده فراهم کنید و با کودک به تحقیق در مورد قیمت آن‌ها از برندهای مختلف در اندازه‌های متفاوت بپردازید. با او به فروشگاه‌های لوازم دست‌دوم بروید و در آنجا نیز قیمت‌ها را بررسی کنید. با مشتریان دیگر حرف بزنید تا مناسب‌ترین قیمت را بیابید و در عین حال توضیح دهید که ممکن بود مقداری خسارت به‌دلیل نداشتن تحقیقات کامل در مورد خریدتان متحمل شوید.
۷٫ نوجوانان را به استفاده از کارت‌های اعتباری شخصی تشویق کنید که دارای بودجۀ ثابت برای یک ماه است.
۸٫ عواقب و پیامدهای مالی را که در اثر بی‌احتیاطی کودک ممکن است پیش بیاید، به او نشان دهید. اگر کودک شیشه‌ایی را شکست، سریع آن را جایگزین نکنید، درعوض با روش‌هایی ساده به او کمک کنید تا از پس‌اندازش یا با کارهای کوچکی که انجام می‌دهد، پول این خسارت را تهیه کند. برای او در مورد هزینه‌های بیمه و یا هزینه‌های احتمالی صحبت کنید که قبل و بعد از بازی او با خودروتان متحمل می‌شوید.
اولین دوچرخه یا تبلت فرزندتان را تا جایی که می‌توانید با کیفیت عالی تهیه کنید و مسئولیت‌های مراقبت و تعمیرات و حتی تعویض آن را بر عهدۀ خودش بگذارید.
۹٫ تصمیمات خود را با کودکتان در میان بگذارید: به یک مسافرت عالی برویم یا پولمان را برای خرید یک خانۀ بزرگ‌تر پس‌انداز کنیم؟ کودکان تصویر روشنی از درآمد خانواده‌شان ندارند؛ اما قادرند تا حدی با این گونه پرسش‌ها وضعیت مالی خانوادۀ خود را سبک‌وسنگین کنند.

آموختن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری
۱٫ برنامه‌ای سخاوتمندانه و خانوادگی برای افزایش سرمایۀ آیندۀ فرزندان خود درنظر بگیرید و آن را با این شعار همراه کنید: در ساختن آینده با هم هستیم
۲٫ قلکی خانوداگی ایجاد کنید تا اعضای خانواده بتوانند به هر میزانی که مایل‌اند پول خود را در آن بگذارند یا اگر یک سپردۀ بانکی باز کرده‌اید می‌توانید یک دماسنج کاغذی درست کنید و جهت آن را با توجه به بودجۀ تحت پس‌انداز بانک به سمت هدف نهایی تغییر دهید.
۳٫ یک مدل ساختگی از سبد سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنید؛ روند سود و زیان آن را که از پرداخت‌های والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یا برداشت‌های شخصی انجام می‌شود، کنترل کنید.
۴٫در مورد کارت‌های اعتباری و نحوۀ پس‌انداز و خرید با این کارت‌ها توضیح دهید
۵٫ از بچه‌ها بخواهید که شرکت‌ها یا محصولاتی را که برای خرید سهام مناسب‌اند با توجه به نحوۀ سوددهی و تبلیغاتشان شناسایی کنند. درصورتی که به شما در زمان خرید یا انجام تحقیقات کمک کردند، به آن‌ها پیشنهاد دهید که سود به‌دست آمده از سهام را بین یکدیگر تقسیم کنند.
۶٫ از کودکان بخواهید که به شما در تهیۀ لیستی از سهام با فروش کوتاه‌مدت کمک کنند. روند سود و زیان‌های سهم خریداری شده را در یک بازۀ زمانی مشخص با هم دنبال کنید و در صورت سوددهی، آنان را به صرف بستنی میهمان کنید و در هنگامی که ضرر داشتید در موردش گپ بزنید.
۷٫ سهمی هرچند کوچک در یک صندوق مشترک بخرید و به کودک هدیه کنید یا به صورت مستقیم به اسم خودش در بورس، سهام تهیه کنید و به این ترتیب او را با مفاهیم سرمایه‌گذاری بلندمدت آشنا کنید
۸٫ یک سبد سهام برای کودک یا نوۀ خود تهیه کنید. می‌توانید نصف مقدار سرمایه‌گذاری کودک را خودتان پرداخت کنید و نیمی دیگر را وامی کوچک بگیرید. به کودک این اختیار را بدهید که در جریان امور سبد خود قرار بگیرد. او می‌تواند به سبد خود پول واریز کند یا حتی خودش قسط‌های وام را با استفاده از بهرۀ سبدش پرداخت کند. از همۀ فامیل بخواهید که در مورد سهام، پیشنهادها و تجربیاتی بیان کنند و از خود کودک نیز بخواهید که با کمک شما قیمت سهام خریداری‌شده را دنبال کند.
۹٫ باشگاه‌های سرمایه‌گذاری بین اعضای خانواده ایجاد کنید یا گروه‌های والدین و فرزندان در بین تعداد محدودی از دوستانتان بسازید تا بتوانید با شروع سرمایه‌گذاری‌های کم‌هزینه و ساده، افراد را به خرید تنها تعداد کمی سهم از شرکت‌های بورسی آشنا سازید.
۱۰٫ از شرکت‌هایی سهام بخرید که پیشنهادهایی جالب برای جذب کودکان دارند. برای مثال شرکت ویلیام وریگل جونیور هرساله یک جعبه ۱۰۰تایی آدامس برای سهام‌دارانش می‌فرستد یا شرکت کلاگ برای کودکان سهام‌دار کوپن‌هایی جهت خرید برخی مواد غذایی ارسال می‌کند.
۱۱٫ از اطرافیان به‌ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بخواهید که به‌جای خرید هدیه به شما در داشتن یک برنامۀ منسجم برای پس‌انداز آیندۀ کودکتان کمک کنند.
۱۲٫ به کودک خود برخی از نامه‌های ارسالی از سوی صندوق‌های مشترک را نشان دهید. اغلب موارد آموزشی جالبی در زمینۀ ریسک و بازدهی، قدرت تنوع و ترکیب سهام در این صندوق‌ها و این‌گونه نامه‌ها بیان شده است که می‌تواند برای کودکان سودمند باشد.
۱۳٫ به‌همراه کودک به سازمان بورس و اوراق بهادار سر بزنید.
۱۴٫ اگر دوباره قصد افتتاح حساب یا خرید سهمی داشتید، کودکتان را نیز با خود همراه کنید.

خانواده‌هایی که به نکات ذکرشده توجه داشته‌اند دو نتیجۀ بسیار مهم گرفته‌اند:
۱٫به کودکان خود اجازۀ ارتکاب اشتباه می‌دهند که علاوه بر داشتن مزایای خاص خود یک هدف اصلی به‌شمار می‌رود. به فرزندان خود هنگامی که شکست می‌خورند جایزه می‌دهند تا هیچگاه دچار استرس نشوند. بدین ترتیب شخصیت کودکشان ساخته و پرداخته می‌شود.
۲٫ توجه به نکات بالا باعث شده است که فصل جدیدی در روابط فرزندان و والدین ایجاد شود. کودکانی که روشن و آرام مرزهای وابستگی مالی به والدین خود را در هم نوردیده‌اند رفتارهای مدیریتی بهتری در رابطه با سرمایۀ خود در آینده نشان خواهند داد. این کودکان در آینده تمایل بیشتری به تجارت و رفتارهای مالی هوشمندانه دارند؛ زیرا قدر داشته‌های خود را بیشتر از سایرین می‌دانند و از اسراف می‌پرهیزند.

اینجاست که شما می‌توانید به‌عنوان والدین آگاه در دنیایی آکنده از افراد ناآگاه به امور مالی، به پرورش چنین کودکانی افتخار کنید.

نویسنده: تینا کیهانی

ماهنامه معیشت، شماره ۲۹، اسفند ۹۵

در دنیای امروز یکی از نشانه‌های رسیدن به بلوغ فکری نحوۀ خرج کردن پول به سبکی عاقلانه است و برای یک برنامه‌ریزی مالی بلندمدت بهتر است کسب این دانش از سن پایین شروع شود. با توجه به این نکته، بسیاری از خانواده‌ها با این موضوع که چگونه فرزندان خود را با مسئولیت‌های مالی آشنا کنند دست‌به گریبان‌اند. مخارج یا هزینه‌ها از ...

در دنیای امروز یکی از نشانه‌های رسیدن به بلوغ فکری نحوۀ خرج کردن پول به سبکی عاقلانه است و برای یک برنامه‌ریزی مالی بلندمدت بهتر است کسب این دانش از سن پایین شروع شود. با توجه به این نکته، بسیاری از خانواده‌ها با این موضوع که چگونه فرزندان خود را با مسئولیت‌های مالی آشنا کنند دست‌به گریبان‌اند.

مخارج یا هزینه‌ها از عمده‌ترین چالش‌های این بخش است؛ چراکه دریافت اطلاعات معقول و مفید در مورد چگونگی مدیریت پول بسیار دشوار است. منابع اطلاعاتی متداول و معمولی را که بر فرهنگ کودکان و نوجوانان در حال رشد ما اثر می‌گذارند، درنظر بگیرید:
خانواده‌ها: اغلب تمایلی به بحث در زمینۀ امور مالی با کودکان خود ندارند.
رسانه‌ها: سرزمینی خیالی که در آن محدودیت و تضادهای مالی رخ نمی‌دهند را به‌تصویر می‌کشند.
روزنامه‌ها و مجلات: بخش بسیاری از درآمد خود را از تبلیغات برای شرکت‌ها به‌دست می‌آورند و با تبلیغات متنوع خود تنها باعث سردرگمی مشتریان می‌شوند؛ درحالی‌که ادعا می‌کنند که می‌توانند اطلاعاتی در مورد نحوۀ صحیح سرمایه‌گذاری ارائه دهند.
بانک‌ها: در مورد نحوۀ محاسبۀ نرخ بازپرداخت سود پول توضیح چندانی نمی‌دهد؛ اما هرچند وقت یک‌بار قرعه‌کشی‌های فریبنده‌ایی راه می‌اندازند.
اطرافیان: اغلب مردم ترجیح می‌دهند در مورد درآمد و حقوق خود اغراق کنند. بنابراین خیلی بیشتر از درآمد واقعی خود یا خیلی کمتر از درآمد اصلی‌شان را بیان می‌کنند.

ظواهر اطراف، دنیای فریبنده‌ایی را به ما نشان می‌دهد. درحالی‌که حقایق دنیای مالی به مراتب خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر از تصور ماست: بدهی بسیار، نداشتن پس‌انداز برای دوران بازنشستگی و تورم همگی زوایای پنهانی از زندگی‌اند که از چشمان جستجوگر نوجوانان ما دور می‌ماند.

لباس‌های فاخر، ماشین‌های لوکس و خانه‌ای مجلل تمام چیزی است که چشمان نوجوان را به خود معطوف می‌کند. پس در پرتو این موارد چگونه می‌توانیم مهارت‌های مدیریت مالی را در نسل جوان خود نهادینه کنیم؟

برطبق تحقیقات، آشنایی با مفاهیم مالی در کودکی علاوه‌بر داشتن بیشترین بازدهی، احساس مسئولیت‌پذیری در کودک را نیز به‌طور پیوسته افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، کودکان نیاز دارند با دنیای واقعی محدودیت‌های مالی و دنیای انتخاب کردن‌ها آشنا شوند تا بتوانند از کودکی تأثیرات و پیامدهای این دنیای ناشناخته را بر زندگی آینده‌شان بشناسند و بر آن چیره گردند.

آشناکردن کودکانِ کم‌سن با روش‌های خریدوفروش حائز اهمیت است. در ۴سالگی کودک به مرتبه‌ای از رشد می‌رسد که می‌تواند با دنیای فراتر از اطرافش به‌ویژه در زمینۀ مبادلات و معاملات، همکاری با خانواده و مشاغل مختلف ارتباط برقرار کند. پس از دورۀ ابتدایی باید کودکان را کم‌کم برای افزایش احساس مسئولیت‌پذیری به‌صورت پیوسته و آهسته آماده کرد. اشتباه کردن‌ حق کودکان است؛ چراکه بدان‌ها کمک می‌کند تا در نوجوانی و جوانی با توجه به تجربیات و دانشی که از کودکی در زمینۀ خریدوفروش با پول و چگونگی معامله به‌دست آورده‌اند، شخصیت مستقل، کنترل شده، توانمند و عزتمندی را از خود به‌نمایش گذارند.

دادن حق تصمیم‌گیری و انتخاب به کودکان از نظر علم روان‌شناسی قابل تقدیر است؛ زیرا این استقلال و خطاهای احتمالی باعث کسب تجربه برای کودکان می‌شود. استقلال و افزایش تدریجی تجربه در مسائل مادی به کودک کمک می‌کند که در موقیعت‌های مشابه از تجارب نسل‌های دیگر استفاده کند. بدین ترتیب در تمام مراحل زندگی زمان ارزشمند او هدر نخواهد رفت. فرصت مقایسۀ تجارب می‌تواند به صورت مکالماتی صریح در مورد ارزش‌های خانوادگی باشد.

با اینکه در سرتاسر جهان بی‌سوادی اقتصادی چشمگیر است، برخی از خانواده‌ها به‌صورت موفقیت‌آمیزی توانسته‌اند رفتارهای مدیریت مالی را به فرزندان خود منتقل کنند. «با توجه به اهمیت آموزش مسئولیت‌های اقتصادی، شما چه تجربه یا دیدگاهی در این‌ زمینه دارید؟» در لیست زیر ایده‌ها و برداشت‌های تعدادی از مربیان، والدین و جوانان سرتاسر جهان را در پاسخ به این سؤال ساده گردآوری کرده‌ایم:

شناسایی پول
۱٫ در فرصت‌های مختلف با طرح سؤال‌های ساده کودک را نسبت‌به پول کنجکاو کنید؛ برای نمونه هنگامی که در رستوران منتظرید، با سکه‌های‌تان بازی کنید و این سؤال‌ها را از کودک بپرسید: جنس این سکه‌ها چیست؟ چگونه می‌توانیم ۲۵۰ تومان را با روش‌های مختلف از این سکه‌ها جمع کنیم؟ چقدر پول در کیفمان داریم؟ ارزش کدام سکه بیش تر است؟
۲٫ اجازه دهید کودک از بین دو ستون هشت و پنج ردیفه که از سکه ساخته‌اید، یکی را به میل خود انتخاب کند و با سکه‌های آن بازی کند. آن‌ها را پخش کند. به طرف سکه‌های دیگر پرتاب کند و از این قبیل بازی‌ها انجام دهد. (کودکان اغلب ستون‌های بلندتر را انتخاب می‌کنند. حتی اگر از سکه‌های کم ارزش‌تری ساخته شده باشد. زیرا هنوز به ارزش پول آگاه نیستند و لازم است که بیشتر در مورد پول و ارزش آن برایشان توضیح دهید.)
۳٫ تقویم پولی: از سکه به‌جای ایام ماه استفاده کنید. اختصاص کم‌بهاترین سکه به‌جای روزهای آغازی و افزایش بهای سکه تا انتهای ماه به جای روز آخر.
۴٫ نوعی بازی ترتیب دهید که در آن تصویر روی هر سکه را به‌خاطر بسپارد. اجازه دهید کودکان در پارکومترها سکه بیندازند.
۵٫ به کودکان اجازه دهید تا مسئولیت رسیدگی به محاسبات خرید در فروشگاه‌ها را به عهده بگیرند. از کودکان بزرگ‌تر بخواهید که حدود مبلغ پرداختی را تخمین بزنند.

آموختن آنچه با پول می‌توان خرید
۱٫ قیمت‌ها را در قالب مفاهیم ساده‌ای بیان کنید؛ همانند یک وعده غذا در رستوران، مسافرت خانوادگی یا خوراکی مورد علاقه‌اش مانند بستنی. کودکانی که با مفاهیم پول و سکه آشنا نیستند، توانایی فهم این مفاهیم را در قالب‌های دیگری دارند؛ همانند: قیمت این اسباب‌بازی هم‌اندازۀ یک همبرگر است. درحالی‌که قیمت آن اسباب‌بازی برابر با سه همبرگر است.
۲٫ با کودک در مورد تفاوت قیمت بستنی‌های کارخانه با قیمت بستنی‌های مغازه‌های بستنی فروشی تحقیق و گفتگو کنید.۲
۳٫ در رستوران از کودکان بخواهید که به شما در محاسبۀ صورت‌حساب پرداختی در هنگام سفارشِ غذا کمک کنند. کودکان بزرگ‌تر می توانند در مورد مقدار پرداخت انعام نظر بدهند.
۴٫ اختلاف قیمت بین یک شلوار ساده با شلوار طرح‌دار را به کمک کودک حساب کنید. به مرور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند مسئولیت‌های بیشتری را در هنگام پرداخت هزینۀ لباس‌هایشان به آن‌ها بدهید.
۵٫ یک بازی برای بررسی تبلیغات با کودکان خود ترتیب بدهید و آن را با سؤالاتی همراه کنید؛ از قبیل: لازم است که این وسیله را اکنون داشته باشیم؟ وسیلۀ کارآمدی برای ماست؟ ۲۵ درصد تخفیف دلیل خوبی برای خرید یک وسیله خیلی گران است؟ آیا این اسباب‌بازی دقیقاً همان چیزی است که در تبلیغ تلویزیونی دیدیم؟
۶٫ فیش‌های حقوقی را باهم بررسی کنید که چه مقدار از درآمد ماهانه خانواده باید صرف هزینه‌هایی مانند وام، مالیات، قبوض و… شود.
۷٫ از سوپرمارکت‌ها به‌عنوان غنی‌ترین محل آموزش کودکانتان استفاده کنید. برای نمونه از کودکان بخواهید که مناسب‌ترین قیمت را برای دستمال کاغذی پیدا کند. چند نوع از حبوبات را بخرید و آن‌ها را از نظر کمیت، قیمت، تبلیغات، بسته‌بندی و حتی طعم با هم مقایسه کنید. و یا از کودک بپرسید چرا در ازای خریدمان فروشنده به ما یک بسته آدامس اضافی داد؟
۸٫ مقدار پولی که می‌توان با خرید کمتر از کالایی مشخص پس‌انداز کرد، با کمک کودک محاسبه کنید. لیستی از محصولات و برندهایی که خانوادۀ شما بیشتر آن‌ها را می‌پسندند و استفاده می‌کنند فراهم کنید. صرفه‌جویی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خانواده را در مورد نحوۀ صرف کردن پول محاسبه کنید و برای پیشنهادها و خریدهای بهتر، پاداش‌هایی درنظر بگیرید.
۹٫ با کودکانتان راه‌حل‌هایی را پیدا کنید که هزینۀ آب و برق را کاهش دهید تا بدین صورت مقدار پول بیشتری را پس‌انداز کنید
۱۰٫ به کودکان بزرگ‌تر این مسئولیت را بدهید که خرید خوراکی‌های گردش آخر هفته را آن‌ها انجام دهند.
۱۱٫ به نوجوانان نحوۀ نوشتن چک یا پرداخت‌های ماهانه را یاد دهید. از آن‌ها بخواهید قبض‌های آب و برق را با کمک دستگاه‌ها خودپرداز پرداخت کنند.

آموختن راه و روش کسب درآمد
۱٫ نوجوانان را تشویق کنید تا در اوقات فراغت خود به یادگیری حرفه‌ای کوچک و ساده مشغول شوند.
۲٫ با آنان در مورد مفاهیم و روش‌های کارفرما یا کارمند خوب بودن صحبت کنید.
۳٫ بازی‌هایی را ابداع کنید و در آن‌ها به معرفی مشاغل مختلف بپردازید. درآمد هریک از این شغل‌ها چه مقدار است؟ چه تحصیلاتی نیاز دارند؟ چه چیز شغلی را جذاب‌تر می‌کند؟ این شغل برای شما کدام‌یک را فراهم می‌کند؟ رضایت خاطر، درآمد خوب یا اوقات فراغت بیشتر؟
۴٫ انجام فعالیت‌های داوطلبانه که می‌توانند یک تجربه در آینده محسوب شوند.
۵٫ نوشتن قراردادی دوطرفه بین والدین و فرزندان برای نمونه: برای انجام کار …..، من ….. ریال حقوق دریافت خواهم کرد. این کار زمانی که من بتوانم ….. را انجام بدهم تمام شده محسوب می‌شود.
۶٫ در بازی کسب‌وکار خیالی طراحی کنید و دربارۀ آن سؤال بپرسید: کالای مورد تجارت چه چیزی باشد؟ هزینۀ پیشنهادی در مورد خریدو فروشش چقدر است؟ چگونه آن را تبلیغ کنیم؟
۷٫ در مورد مشاغل محلی با هم بحث کنید: کدام کار خوب است؟ چرا؟ به عنوان یک فروشنده یا شخص سرمایه‌دار چه رفتاری در مواقع خاص انجام می‌دهید؟ برای مثال جنسی خراب را اتفاقی فروخته‌اید و مشتری ناراضی و عصبانی برگشته است؛ چه باید کرد؟ با رقیب کاری خود که بهتر از شما عمل می‌کند چه رفتاری می‌کنید؟ چه رفتارهایی در تجارت شایسته‌تر است؟

آموختن انتخاب راه درست
۱٫ه‌دنبال روش‌هایی باشید که کودکان کوچک‌تر خودشان بتوانند تجارب کوچکی از انتخاب کردن به‌دست آورند. برای نمونه به کودک این اجازه را بدهید که با پولی که در اختیارش گذاشته‌اید، خود هدیه تولد دوستش را انتخاب کند. به کودکان خیلی کوچک‌تر به‌جای پول بن‌کارت خانگی که خودتان تهیه کرده‌اید بدهید. (برای مثال جمع کردن هر دو بن در یک هفته یک آب‌نبات).
۲٫ برای کودکان بزرگ‌تر بودجه‌ایی جهت خرید‌های مدرسه‌شان اختصاص دهید. فهرستی تهیه کنید و در مورد نیازهایشان با هم گفتگو کنید. فروشگاه‌های عرضۀ محصولات را با هم مقایسه کنید. تا می‌توانید به کودک در بازۀ معین مالی که درنظر گرفته‌اید، فرصت‌های انتخابی بیشتری بدهید.
۳٫ هم‌زمان با رشد کودک راه‌هایی را پیدا کنید که به‌طور آهسته و پیوسته گسترۀ استقلال مالی کودک افزایش یابد. با این سؤال‌ها شروع کنید: شما دو هزار تومان پول برای خرید شکلات داری. کدام مدل شکلات را با این مقدار پول ترجیح می‌دهی؟ برای خرید لباس مورد علاقه‌ات که هزینه‌اش ل تومان است باید چند ماه از پول توجیبی خود را کنار بگذاری؟
۴٫ به مرور حوزۀ اختیارات و مسئولیت پذیری کودک را با افزایش مقدار پول توجیبی‌اش گسترش دهید. اگر در ابتدا از سکه پانصد تومانی برای خرید آب‌نبات استفاده می‌کرده است، اکنون به او اسکناس هزار تومانی بدهید. هر هفته مقدار پولی را که به او می‌دهید، متناسب با اختیارات بیشترش در خریدهای مربوط به خودش افزایش دهید. اجازه دهید هزینۀ لباس، هدیه تولد دوستانش و سرگرمی‌هایش را با پول و پس‌انداز خود تهیه کند. اصلاً مهم نیست که چقدر به او پول می‌دهید؛ تنها چیزی که اهمیت دارد مقدار مسئولیت‌ واگذار شده به اوست.
۵٫ تا زمانی که کارخانه‌های اسباب‌بازی‌سازی یک قلک هوشمند برای آموزش مفاهیم مالی برای کودکان بسازند، شما می‌توانید از روش‌های ابداعی برای پس‌انداز پول کودکانتان استفاده کنید. می‌توانید از کیف‌های پلاستیکی و حتی جعبه‌های کفش برای این منظور استفاده کنید. هر کیف یا هر جعبه را برای یک هدف خاص اختصاص دهید. برای مثال «قلک تفریحی» برای خریدهای کوچک اما شادی آفرین، «قلک پس‌انداز» برای خریدهای گران‌تر مثل هدایای جشن‌ها و اعیاد، «قلک خیریه» برای کمک‌های خیرخواهانه و مشارکت دادن کودکان برای آشنایی با این‌گونه کمک‌ها و «قلک خسیس (فقط پس‌انداز)» برای اهداف بلندمدت مانند پس‌انداز برای روزهای دانشگاه و ….. .
به او پیشنهاد دهید تا پول توجیبی هفتگی خود را در این قلک‌ها پس‌انداز کند. با این عمل کودک می‌فهمد که چقدر پول در هر هفته باید به هریک از قلک‌هایش اختصاص دهد. به این ترتیب کودک با ارزش پول آشنا می‌شود و درک می‌کند که مقادیر بیشتر برای خریدهای گران‌تر پس‌انداز می‌شود. این روش پس‌انداز پول یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال اصولی‌ترین روش‌های آشنایی با مدیریت مالی در حیطۀ آموزش کودک است که کودک را قادر می‌سازد تا به زبان عامیانه حساب دخل‌وخرج خود را داشته باشد.
۶٫ فهرستی از وسایل گران‌تر همچون دوچرخه و یا ماشین لباسشویی برای خانواده فراهم کنید و با کودک به تحقیق در مورد قیمت آن‌ها از برندهای مختلف در اندازه‌های متفاوت بپردازید. با او به فروشگاه‌های لوازم دست‌دوم بروید و در آنجا نیز قیمت‌ها را بررسی کنید. با مشتریان دیگر حرف بزنید تا مناسب‌ترین قیمت را بیابید و در عین حال توضیح دهید که ممکن بود مقداری خسارت به‌دلیل نداشتن تحقیقات کامل در مورد خریدتان متحمل شوید.
۷٫ نوجوانان را به استفاده از کارت‌های اعتباری شخصی تشویق کنید که دارای بودجۀ ثابت برای یک ماه است.
۸٫ عواقب و پیامدهای مالی را که در اثر بی‌احتیاطی کودک ممکن است پیش بیاید، به او نشان دهید. اگر کودک شیشه‌ایی را شکست، سریع آن را جایگزین نکنید، درعوض با روش‌هایی ساده به او کمک کنید تا از پس‌اندازش یا با کارهای کوچکی که انجام می‌دهد، پول این خسارت را تهیه کند. برای او در مورد هزینه‌های بیمه و یا هزینه‌های احتمالی صحبت کنید که قبل و بعد از بازی او با خودروتان متحمل می‌شوید.
اولین دوچرخه یا تبلت فرزندتان را تا جایی که می‌توانید با کیفیت عالی تهیه کنید و مسئولیت‌های مراقبت و تعمیرات و حتی تعویض آن را بر عهدۀ خودش بگذارید.
۹٫ تصمیمات خود را با کودکتان در میان بگذارید: به یک مسافرت عالی برویم یا پولمان را برای خرید یک خانۀ بزرگ‌تر پس‌انداز کنیم؟ کودکان تصویر روشنی از درآمد خانواده‌شان ندارند؛ اما قادرند تا حدی با این گونه پرسش‌ها وضعیت مالی خانوادۀ خود را سبک‌وسنگین کنند.

آموختن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری
۱٫ برنامه‌ای سخاوتمندانه و خانوادگی برای افزایش سرمایۀ آیندۀ فرزندان خود درنظر بگیرید و آن را با این شعار همراه کنید: در ساختن آینده با هم هستیم
۲٫ قلکی خانوداگی ایجاد کنید تا اعضای خانواده بتوانند به هر میزانی که مایل‌اند پول خود را در آن بگذارند یا اگر یک سپردۀ بانکی باز کرده‌اید می‌توانید یک دماسنج کاغذی درست کنید و جهت آن را با توجه به بودجۀ تحت پس‌انداز بانک به سمت هدف نهایی تغییر دهید.
۳٫ یک مدل ساختگی از سبد سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کنید؛ روند سود و زیان آن را که از پرداخت‌های والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یا برداشت‌های شخصی انجام می‌شود، کنترل کنید.
۴٫در مورد کارت‌های اعتباری و نحوۀ پس‌انداز و خرید با این کارت‌ها توضیح دهید
۵٫ از بچه‌ها بخواهید که شرکت‌ها یا محصولاتی را که برای خرید سهام مناسب‌اند با توجه به نحوۀ سوددهی و تبلیغاتشان شناسایی کنند. درصورتی که به شما در زمان خرید یا انجام تحقیقات کمک کردند، به آن‌ها پیشنهاد دهید که سود به‌دست آمده از سهام را بین یکدیگر تقسیم کنند.
۶٫ از کودکان بخواهید که به شما در تهیۀ لیستی از سهام با فروش کوتاه‌مدت کمک کنند. روند سود و زیان‌های سهم خریداری شده را در یک بازۀ زمانی مشخص با هم دنبال کنید و در صورت سوددهی، آنان را به صرف بستنی میهمان کنید و در هنگامی که ضرر داشتید در موردش گپ بزنید.
۷٫ سهمی هرچند کوچک در یک صندوق مشترک بخرید و به کودک هدیه کنید یا به صورت مستقیم به اسم خودش در بورس، سهام تهیه کنید و به این ترتیب او را با مفاهیم سرمایه‌گذاری بلندمدت آشنا کنید
۸٫ یک سبد سهام برای کودک یا نوۀ خود تهیه کنید. می‌توانید نصف مقدار سرمایه‌گذاری کودک را خودتان پرداخت کنید و نیمی دیگر را وامی کوچک بگیرید. به کودک این اختیار را بدهید که در جریان امور سبد خود قرار بگیرد. او می‌تواند به سبد خود پول واریز کند یا حتی خودش قسط‌های وام را با استفاده از بهرۀ سبدش پرداخت کند. از همۀ فامیل بخواهید که در مورد سهام، پیشنهادها و تجربیاتی بیان کنند و از خود کودک نیز بخواهید که با کمک شما قیمت سهام خریداری‌شده را دنبال کند.
۹٫ باشگاه‌های سرمایه‌گذاری بین اعضای خانواده ایجاد کنید یا گروه‌های والدین و فرزندان در بین تعداد محدودی از دوستانتان بسازید تا بتوانید با شروع سرمایه‌گذاری‌های کم‌هزینه و ساده، افراد را به خرید تنها تعداد کمی سهم از شرکت‌های بورسی آشنا سازید.
۱۰٫ از شرکت‌هایی سهام بخرید که پیشنهادهایی جالب برای جذب کودکان دارند. برای مثال شرکت ویلیام وریگل جونیور هرساله یک جعبه ۱۰۰تایی آدامس برای سهام‌دارانش می‌فرستد یا شرکت کلاگ برای کودکان سهام‌دار کوپن‌هایی جهت خرید برخی مواد غذایی ارسال می‌کند.
۱۱٫ از اطرافیان به‌ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بخواهید که به‌جای خرید هدیه به شما در داشتن یک برنامۀ منسجم برای پس‌انداز آیندۀ کودکتان کمک کنند.
۱۲٫ به کودک خود برخی از نامه‌های ارسالی از سوی صندوق‌های مشترک را نشان دهید. اغلب موارد آموزشی جالبی در زمینۀ ریسک و بازدهی، قدرت تنوع و ترکیب سهام در این صندوق‌ها و این‌گونه نامه‌ها بیان شده است که می‌تواند برای کودکان سودمند باشد.
۱۳٫ به‌همراه کودک به سازمان بورس و اوراق بهادار سر بزنید.
۱۴٫ اگر دوباره قصد افتتاح حساب یا خرید سهمی داشتید، کودکتان را نیز با خود همراه کنید.

خانواده‌هایی که به نکات ذکرشده توجه داشته‌اند دو نتیجۀ بسیار مهم گرفته‌اند:
۱٫به کودکان خود اجازۀ ارتکاب اشتباه می‌دهند که علاوه بر داشتن مزایای خاص خود یک هدف اصلی به‌شمار می‌رود. به فرزندان خود هنگامی که شکست می‌خورند جایزه می‌دهند تا هیچگاه دچار استرس نشوند. بدین ترتیب شخصیت کودکشان ساخته و پرداخته می‌شود.
۲٫ توجه به نکات بالا باعث شده است که فصل جدیدی در روابط فرزندان و والدین ایجاد شود. کودکانی که روشن و آرام مرزهای وابستگی مالی به والدین خود را در هم نوردیده‌اند رفتارهای مدیریتی بهتری در رابطه با سرمایۀ خود در آینده نشان خواهند داد. این کودکان در آینده تمایل بیشتری به تجارت و رفتارهای مالی هوشمندانه دارند؛ زیرا قدر داشته‌های خود را بیشتر از سایرین می‌دانند و از اسراف می‌پرهیزند.

اینجاست که شما می‌توانید به‌عنوان والدین آگاه در دنیایی آکنده از افراد ناآگاه به امور مالی، به پرورش چنین کودکانی افتخار کنید.

نویسنده: تینا کیهانی

ماهنامه معیشت، شماره ۲۹، اسفند ۹۵

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]