بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : گشتی دربازارها

شاید خرید را یکی از ساده ترین و بدیهی ترین کارهای روزمره بدانید. اما خرید چه برای لذت بردن باشد چه برای تأمین نیازها، به دلیل آن که مستقیم با پول و دارایی شما سروکار دارد، کار بسیار حساسی است. بهترین راهکار برای خرید هوشمندانه و هدفمند، به همراه داشتن چک لیستی از راه کارها و ترفندهای خرید است. گوشی ...

شاید خرید را یکی از ساده ترین و بدیهی ترین کارهای روزمره بدانید. اما خرید چه برای لذت بردن باشد چه برای تأمین نیازها، به دلیل آن که مستقیم با پول و دارایی شما سروکار دارد، کار بسیار حساسی است. بهترین راهکار برای خرید هوشمندانه و هدفمند، به همراه داشتن چک لیستی از راه کارها و ترفندهای خرید است. گوشی های هوشمند که امروزه همراه دائمی همۀ ما هستند، امکان ایجاد و مراجعه به این گونه چک لیست ها را به سادگی فراهم کرده اند. حتی تجربیاتی را که شخصاً به دست آورده اید، می توانید به لیست یادآوری ها اضافه کنید. در اینجا، مهم ترین اصول خرید هوشمندانه فهرست شده اند که علیرغم منطق ساده و انکارناپذیرشان، اغلب از آن ها غافل می شویم.

 

۱- قبل از ورود به مغازه تصمیم بگیرید
هیچ وقت بدون قصد قبلی برای خرید، وارد فروشگاه نشوید. حتماً قبل از ورود به سوپر یا هایپر مارکت لیست خرید تهیه کنید و فقط اقلامی را بخرید که درآن فهرست کرده اید؛ زیرا طراحی هدفمند فروشگاه ها شما را به خرید بی هدف و غیرضروری وامی دارد. دراصل هدف از طراحی آنها همین است. اگر غیر از این بود، بایستی اقلام ضروری و مورد نیاز همۀ مشتریان، در قفسه های اول فروشگاه قرار داده میشد یا متصدیان فروشگاه سفارشات شما را گرفته و آن ها را از انبار به شما تحویل می دادند. اما توجه کرده اید که مایحتاج روزانۀ شما همیشه در قفسه ها و یخچال های انتهایی فروشگاه قرار گرفته است. هدف فروشگاه ها بهینه سازی اقتصادی خرید شما نیست بلکه تنها هدف آنها ترغیب شما به خرید بیشتر است.

بنابراین مراجعه به فروشگاه را مانند یک مأموریت درنظر بگیرید. مأموریت شما این است که چیز خاصی را از فروشگاه بخرید. پس قبل از انجام مأموریت، اهداف آن را (کالاهای مورد نظر برای خرید را) مشخص کنید. هیچ گاه برای تفریح و سرگرمی در یک فروشگاه دور نزنید. بسیار ضروری است تفریح و سرگرمی و حتی محل گردش خود را خارج از فروشگاه ها و مراکز خرید تعریف کنید. مأموریت خود را موبهم و طبق برنامۀ قبلی به پایان برسانید: وارد فروشگاه شوید، خرید خود را مطابق با لیستِ ازپیش نوشته انجام دهید و بلافاصله از فروشگاه خارج شوید.

 

۲- خرید اجناس حراجی پسانداز نیست
خرید اجناسی که به اصطلاح «آف» خوردهاند، به هیچ روی به معنای پس انداز پول نیست. این کار بازهم خرید است و خرید به معنای کمشدن مقدار پول شماست. اگر شما یک جنس ۲۰ هزار تومانی را به قیمت ۱۰ هزار تومان بخرید، برخلاف تصورتان، ۱۰ هزارتومان پس انداز نکرده اید بلکه درعمل۱۰ هزار تومان خرج کرده اید، مگر اینکه آن جنس نیاز واقعی شما باشد و قبل از آگاهی از تخفیف، در لیست خریدتان ثبت شده باشد. این یعنی قیمت اولویت دوم شماست و تنها وقتی پای آن به میان می آید که کالای مورد نظر از قبل در لیست نیازهای شما نوشته شده باشد. به عبارت روشن تر، شما درصورت نیاز به چیزی و داشتن تصمیم به خرید آن، حاضرید قیمت آن را بپردازید. حال اگر فروشنده آن را به قیمت پایین تری می فروشد، شما می توانید اندکی پول بیندوزید.
۳- مراقب جایزهها باشید
شرکت ها و فروشگاه ها اعطای جایزه به مشتریان را برای حفظ مشتریان و وادارکردن آنان به تکرار خرید طراحی می کنند. دراین طرح ها، شما در ازای خرید بیش از یک سقف خاص، جوایزی از سوی فروشنده دریافت می کنید. نمونهای ازاین طرح ها، برنامه های «دوتا بخر سه تا ببر» است که در فروشگاه های بزرگ و اغذیه فروشی ها اجرا می شود. در اینجا نظر شما را به دو نکتۀ مهم دراین مورد جلب می کنیم:

در بسیاری از طرحهای تشویق مشتریان یا قرعه کشی ها، شما بایست اطلاعات تماس خود را در اختیار فروشنده قرار دهید. با این کار شما خودتان را در معرض بمباران پیام های تبلیغاتی قرار می دهید. پس درصورت امکان در این موارد یک شمارۀ بی استفاده یا سیم کارت خاموش را در اختیار فروشنده قرار دهید. همچنین، حساب ایمیلی برای پرکردن فرم های اطلاعاتی ایجاد کنید تا صندوق دریافت شما، با ایمیل های تبلیغاتی پر نشود. بدین صورت می توانید تنها هنگامیکه تصمیم به خرید یا رفتن به رستوران دارید، موضوع خرید را در ایمیل مذکور یا پیام های وارده سیمکارت بررسی کنید تا از طرحهای تخفیف و جایزه باخبر شوید.
درضمن، همانطور که در بند ۲ گفته شد، طرح های جایزه نباید بهانه ای برای خرج کردن پول باشد. این طرح ها تنها زمانی به سود شماست که برای خرید اجناس مورد نیاز خود از قبل تصمیم گرفته باشید. برای مثال، طرح دوتا بخر سه تا ببر پیتزا فروشی محل، نباید شما را به خوردن فستفود به جای غذای سالم و ارزان خانگی ترغیب کند.

 

۴-در خریدهای اینترنتی، تصویر کالا را جستجو کنید.
همیشه وقتی قصد خرید خودرو یا هر کالای دست دومی را از اینترنت دارید و عکسی از کالای مورد نظر شما در فروشگاه اینترنتی قرار داده شده است، با استفاده از جستجوی تصویری گوگل، از اصل بودن آن مطمئن شوید. اگر متوجه شدید که همان تصویر در جای دیگری هم استفاده شده است، عکس را فروشنده نگرفته و وضعیت کالا با آنچه میبینید کاملاً متفاوت است. دراینصورت، از خیر خرید کالا بگذرید.
همچنین درمورد اجناس نو، با این روش میتوانید مطمئن شوید که ظاهر و بسته بندی آن، مربوط به کالای اصلی است و شما با کالای کپی یا تقلبی مواجه نیستید.

 

۵- قیمت واحد را درنظر بگیرید
درهنگام خریدِ اجناس حتماً به وزن، حجم و تعداد مندرج روی بسته بندی توجه کنید. برای مثال ممکن است گوشت های بسته بندیشده ازسوی دو شرکت مختلف دارای ابعاد و قیمت های یکسانی باشند. اما چون برای مشتری قیمت واحد و نه قیمت بسته مهم است، میبایست درصورت داشتن کیفیت یکسان، به وزن بسته ها توجه کنیم. همچنین توجه کنیم که اسامی مربوط به بسته بندیها لزوماً وزن و حجم آنها را مشخص نمی کنند. برای نمونه قوطی های رب نیم کیلویی یا قوطی های روغن پنج کیلویی لزوماً نیم کیلو و پنج کیلو نیستند. به همین دلیل حتماً به وزن مندرج روی قوطی و اینکه این عدد مربوط به وزن خالص یا ناخالص است توجه کنید.

 

۶- حداقل ماهی یکبار، کابینت ها را وارسی کنید
اغلب ما سعی می کنیم اجناس مصرفی و مورد نیاز روزانۀ خود را به صورت عمده تهیه کنیم و اگر فروشگاهی روی این اقلام تخفیف مناسبی می دهد، مصرف چند ماه خود را پیشاپیش بخریم. کاملاً روشن است که با این روش در هزینه هایمان صرفهجویی بسیاری می شود. اما از طرفی ممکن است این کار باعث شود که بسیاری از مواد قابل استفاده ازبین برود یا تاریخ مصرفشان بگذرد. برای نمونه ممکن است یک بسته ماکارونی پشت گونی برنج بیفتد و شما وقتی آن را بیابید که ماه ها از تاریخ مصرفش گذشته باشد. همچنین با درنظر داشتن مواد غذایی قابل استفاده یا مواد درون پاکت های بازشده، می توانید برنامۀ غذایی خود را براساس استفاده از این مواد تنظیم کنید.

 

۷- زمان مراجعه به فروشگاه را با زمان نگهداری مواد غذایی تازه در یخچال و قفسه های آشپزخانه تنظیم کنید.
این زمان به طور متوسط بین یک تا دو هفته است. بنابراین مواد غذایی را به ترتیب مهلت استفاده از جلو به عقب قفسه ها بچینید. هرچه بتوانیم زمان بیشتری بین خریدهایمان وقفه بیندازیم، زمان کمتری را در فروشگاه ها سپری خواهیم کرد و احتمال خریدهای هوسیمان کمتر خواهد شد. همچنین اگر بتوانیم هرچند وقت یکبار خریدهای عمدهمان را یکجا انجام دهیم، خریدمان بهینه تر خواهد بود.

 

۸- با دوربین تلفن همراه از تمام رسیدهای خرید عکس بگیرید
نگهداری رسیدهای خرید به صورت کاغذی، باعث گم یا پاک شدن تدریجی آنها می شود و این امر به نوبۀ خود موجب می شود که اطلاعات شما برای بودجه بندی ناقص و نادرست باشد. فایدۀ دیگر این کار، سهولت انتقال رسیدها به کامپیوتر شخصی، هارد دیسک یا فضای ابری است که می توان به کمک آنها، از اطلاعات برای همیشه نگهداری نمود. همچنین با استفاده از اپلیکیشن های تبدیل عکس به نوشته و یا برنامه های OCR، می توان اطلاعات این رسیدها را به سرعت و بادقت به برنامه های حسابداری و کنترل بودجه انتقال داد.

 

سخن آخر
شاید از نظر مالی، تفاوت قیمت یک قوطی رب چهار صد و پنجاه گرمی با یک قوطی پانصد گرمی، برای بسیاری از ما تفاوت معناداری نباشد. اما بسیاری از توصیه های مالی با برقراری نظامی خاص در زندگی، انضباط و هوشیاری مالی را در ما، اعضای خانواده و کارکنان شرکتمان نهادینه می کند.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۸، بهمن ۹۵

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]