بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۱۱ مرداد ۱۳۹۶

7

بسیاری معتقدند موفقیت حاصل یک استراتژی خاص در کسبوکار و تحصیل نیست، بلکه سبک زندگی هر فرد میزان موفقیت او را در تمام جنبه های زندگی مشخص می کند. به طور معمول اشخاص عادی، تنها به نتایج عادی دست پیدا میکنند. مرور زندگی بسیاری از غول های کسب وکار، نشان می دهد که افکار و عقاید این افراد در باور عموم، عجیب و غیرمعمول تلقی می شود.

۱- اول تفریح بعد کار
آدم همیشه در دقیقة ۹۰ متوجه می شود که زندگی خیلی کوتاه است و به اندازۀ کافی از آن لذت نبرده است. من مؤسس یک شرکت بسیار موفق معاملات املاکم که کارکنانش سرشار از شادابی و خلاقیت اند. دوست و دشمن معترف اند که آنجا، شادترین شرکت شهر است و آرزوی بسیاری این است که بتوانند برای آن کار کنند. وقتی داشتم شرکت را به مبلغ ۶۶ میلیون دلار واگذار میکردم، با تعجب متوجه شدم تمام هزینه ای که برای ایجاد فضای مفرح در شرکت انجام داده ام، تنها ۴ صدم درصد از هزینه های جاری شرکت بوده است و میدانم که به ازای هر دلاری که در این راه صرف کرده ام، ۱۰ برابر عاید شرکت شده است.
«مخزن کوسه» اثر باربارا کورکوران

 

۲- وسواسی باشید
شما باید وسواسی باشید. شما باید همیشه غرق در کارتان باشید، چنان که مفهوم زمان را فراموش کنید. افراد بزرگی که می شناسید، همگی دارای این وسواساند.آنان به آب و آتش نمی زنند، بلکه خودشان را در آب و آتش غرق می کنند.
«متوسط هستید چون وسواس ندارید» اثر گرانت کاردون از عنوان های پرفروش فهرست نیویورک تایمز

 

۳- روزانه پنج بار اهداف خود را یادداشت کنید
من اعتقاد دارم که برای شکل دادن به سیستم فکری و باورهایم باید روزی پنج بار آن ها را یادآوری کنم. برای این کار، برنامة یادآورِ تلفن همراهم را تنظیم کرده ام تا حتی یک روز هم این کار را فراموش نکنم. نوشتن مکرر اهداف به من کمک می کند که بتوانم به ذهن و افکارم سامان دهم تا به طور مستمر روی اهداف و رؤیاهایم متمرکز باشند. من با نوشتن روزانه، ذهنم را وادار به حذف صداها و افکار مزاحمی می کنم که باعث حواس پرتی ام می شوند. کافی است یک هفته این کار را امتحان کنید تا به چشم خودتان نتیجة اعجاب آور این تکنیک را مشاهده کنید.
به نقل از کام میرزا معروف به مرد ۵۰۰ میلیون دلاری، رئیس هیئت مدیرة نمایشگاه سالانۀ بدنسازی دبی

 

۴- دورتان را از خرده ریزها خالی کنید تا بتوانید روی موارد مهم تمرکز یابید
من یکشنبه ها صبح زود از خواب بیدار می شوم؛ فقط به عشق اینکه دفتر کار و خودروام را تمیز کنم. در تمیز و مرتب کردن جادویی نهفته است. در شغل ساختوساز مثلی داریم که می گوید: «شلخته باش تا بیفتی توی چاه». من همه چیز را جاروبرقی می کشم و زباله ها را بیرون می برم.
این کار به من نیرو می دهد، نفسم را در کنترل درمی آورد و به من یادآوری می کند که از کجا آمده ام. مرتب کردن چیزهای کوچک ذهن مرا برای پرداختن به مسائل بزرگ در طول هفته آزاد میکند. همچنین این شعار را در من نهادینه می کند: «بهانه نیار، انجامش بده».
استیو گرِگز، مؤسس شرکت طراحی گرگز

 

۵- کارمندانتان را برای رفتن از شرکت آموزش دهید
در مصاحبۀ استخدام، من به کارمندانم می گویم که ما در اینجا آنان را برای رفتن از شرکتمان آموزش می دهیم. این کار به طور جالب توجهی، خروجی و ورودی کارکنان ما را کاهش می دهد. ما در همان روز اول به کارمندان درحال استخدام می گوییم که اینجا درواقع برای آنان تخته پرشی است جهت رسیدن به شغل رؤیاییشان و اگر کار ما به درستی انجام شود، این ما هستیم که برای آنها کار خواهیم کرد نه آنها برای ما.

ما از رؤیاها و اهدافشان سؤال می کنیم. سپس به آنها توضیح می دهیم که چگونه با کمک آموزش های ما به اهدافشان می رسند. اگر من سعی کنم با تشریح رؤیای خودم در تبدیل شرکت به بهترین و بزرگترین شرکتِ پاسخگویی تلفنی، به کارمندانم انگیزه بدهم، هیچ وقت نتیجۀ مطلوبی نخواهم گرفت. درعوض من به آنان یاد می دهم که درخشش در انجام کار شرکت، راهی برای دستیابی به رؤیاهای خودشان است.
کرِگ هَندلی، یکی از مؤسسان شرکت لیسن تراست

 

۶٫ هرچه سریع تر شکست بخور
کارها همیشه برطبق نقشه پیش نمیروند. پس هر چه سریعتر متوجه خرابکاری ها و شکست هایمان شویم، سریعتر میت وانیم آنها را اصلاح کنیم. ما در کسب وکار خودمان، ترجیح می دهیم سریع شکست بخوریم و بی درنگ از این شکست درس بگیریم تا بتوانیم به سرعت کارمان را بهبود بخشیم. اگر منتظر کارِ بینقص بمانید، در رقابت نابود خواهید شد.
گَری نیلون، مدیر شرکت نیلون سلوشن و گروه راکس

 

۷-مردم ذاتاً خوب و سخت کوش هستند
من فکر می کنم کارمندان من، میخواهند برای شرکت کار کنند و دوست دارند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند. من با همه مانند اعضای یک تیم رفتار می کنم. اعضایی که در زندگی هدفی متعالی تر از پول درآوردن دارند. درپاسخ کارمندان هم آنچه را برای آنان و برای شرکت به صرفه و صلاح است انجام می دهند. من همیشه توانسته ام گروهی را دور هم جمع کنم که بیش از انتظار، فعالیت کنند. البته من هم بهتر از انتظارشان رفتار کرده ام.
جیم مَتِرس، مدیر شرکت مشاورۀ انرژی شمال امریکا

 

۸- اهداف باید بسیار مشخص باشند
من تنها به سوی یک هدف مشخص نشانه گیری میکنم. بسیاری از مردم اهداف کلی برای خودشان قرار می دهند که به اندازه کافی مشخص نیست. من معتقدم اگر هدف به اندازه کافی مشخص نباشد، هیچ گاه متوجه نخواهم شده که چه وقتی به آن دست یافته ام. داشتن رؤیا خوب است، ولی باید خودتان هم برای تحقق این رؤیا کاری انجام دهید.
جی جورجی، مؤسس شرکت نادویا

 

۹-هوش ماهیچه ای است که نیاز به ورزش دارد
هوش نه تنها یک استعداد خدادادی، بلکه مهارتی است که می تواند و باید مورد آموزش قرار گیرد. خیلی ها فکر می کنند هوش هم مانند احساس، کیفیتی فَرّار، پیش بینی نشده و واکنشی است. اما من هوش را اطلاعاتی دقیق، توضیح ناپذیر و بسیار با ارزش می دانم که آن را از مجموعه ای از مشاهدات و حس ها خوشه چینی کرده ام. به عقیدۀ من، هوش وقتی بیشتر در دسترس است که فرد آرامش و سکون را در درون خود برقرار سازد و برای مواجه شدن با هرج ومرج جهان بیرون، خود را آماده سازد.
نفیسه نینا حجت، مؤسس و وکیل اجرایی شرکت اس.ال.اس
۱۰- سرمایه گذاران علاوه بر سود، به مأموریت شما هم اهمیت می دهند
اگر به جای اینکه با سرمایه گذاران فقط درمورد سود و برگشت سرمایه شان صحبت کنید و توجه خود را روی حل مشکلات اجتماعی متمرکز کنید، در کنار تجربۀ موفقیت های بزرگ، سرمایۀ بیشتری را هم جذب خواهید کرد. وقتی شما روی کمک به جامعه و حل مشکلات انسان ها تمرکز می کنید، بیشتر موفق خواهید بود؛ زیرا سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای شرکت در پروژه های انسانمحور خواهند داشت. لورنس گیرارد، مؤسس و مدیر شرکت فروت استریت
۱۱- روی حسن شهرت خود سرمایه گذاری کنید
شهرت برخط (آنلاین) شما عامل شماره یک در تبدیل بازدیدکننده به خریدار است. همۀ افراد در هر کسب وکاری که باشند میخواهند بهترین محصول یا خدمات را با پایین ترین قیمت از معروف ترین تهیه کننده، خریداری کنند.

اغلب کارآفرینان، تلاش، زمان و پول زیادی را برای راه انداختن کسب وکارشان صرف می کنند: یافتن بهترین محل، استخدام بهترین کارکنان، حتی انتخاب بهترین رنگ کاغذ دیواری. با وجود این، همۀ آنان نادانسته ازسوی حمله های کینه توزانۀ رقبا، کارمندان ناراضی و یا مشتریان ناسازگار، آسیب پذیرند. بدون درنظر گرفتن بودجه ای برای حسن شهرت، تمام آنچه را ساخته اند ظرف چند روز فرو می ریزند. کافی است یک نظر منفیِ درست یا نادرست در مورد کسب وکار شما، در فضای مجازی دستبه دست شود تا شما از گردونۀ کار خارج شوید. بنابراین در بودجه بندی، حفاظت از حسن شهرت برخط خود را هم درنظر داشته باشید تا هرگز چنین اتفاقی برای شما نیفتد.
جروم نیژِوسکی، مدیر شرکت بازاریابی هِوی شیفت و متخصص مدیریت شهرت برخط

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۸، بهمن ۹۵

بسیاری معتقدند موفقیت حاصل یک استراتژی خاص در کسبوکار و تحصیل نیست، بلکه سبک زندگی هر فرد میزان موفقیت او را در تمام جنبه های زندگی مشخص می کند. به طور معمول اشخاص عادی، تنها به نتایج عادی دست پیدا میکنند. مرور زندگی بسیاری از غول های کسب وکار، نشان می دهد که افکار و عقاید این افراد در باور ...

بسیاری معتقدند موفقیت حاصل یک استراتژی خاص در کسبوکار و تحصیل نیست، بلکه سبک زندگی هر فرد میزان موفقیت او را در تمام جنبه های زندگی مشخص می کند. به طور معمول اشخاص عادی، تنها به نتایج عادی دست پیدا میکنند. مرور زندگی بسیاری از غول های کسب وکار، نشان می دهد که افکار و عقاید این افراد در باور عموم، عجیب و غیرمعمول تلقی می شود.

۱- اول تفریح بعد کار
آدم همیشه در دقیقة ۹۰ متوجه می شود که زندگی خیلی کوتاه است و به اندازۀ کافی از آن لذت نبرده است. من مؤسس یک شرکت بسیار موفق معاملات املاکم که کارکنانش سرشار از شادابی و خلاقیت اند. دوست و دشمن معترف اند که آنجا، شادترین شرکت شهر است و آرزوی بسیاری این است که بتوانند برای آن کار کنند. وقتی داشتم شرکت را به مبلغ ۶۶ میلیون دلار واگذار میکردم، با تعجب متوجه شدم تمام هزینه ای که برای ایجاد فضای مفرح در شرکت انجام داده ام، تنها ۴ صدم درصد از هزینه های جاری شرکت بوده است و میدانم که به ازای هر دلاری که در این راه صرف کرده ام، ۱۰ برابر عاید شرکت شده است.
«مخزن کوسه» اثر باربارا کورکوران

 

۲- وسواسی باشید
شما باید وسواسی باشید. شما باید همیشه غرق در کارتان باشید، چنان که مفهوم زمان را فراموش کنید. افراد بزرگی که می شناسید، همگی دارای این وسواساند.آنان به آب و آتش نمی زنند، بلکه خودشان را در آب و آتش غرق می کنند.
«متوسط هستید چون وسواس ندارید» اثر گرانت کاردون از عنوان های پرفروش فهرست نیویورک تایمز

 

۳- روزانه پنج بار اهداف خود را یادداشت کنید
من اعتقاد دارم که برای شکل دادن به سیستم فکری و باورهایم باید روزی پنج بار آن ها را یادآوری کنم. برای این کار، برنامة یادآورِ تلفن همراهم را تنظیم کرده ام تا حتی یک روز هم این کار را فراموش نکنم. نوشتن مکرر اهداف به من کمک می کند که بتوانم به ذهن و افکارم سامان دهم تا به طور مستمر روی اهداف و رؤیاهایم متمرکز باشند. من با نوشتن روزانه، ذهنم را وادار به حذف صداها و افکار مزاحمی می کنم که باعث حواس پرتی ام می شوند. کافی است یک هفته این کار را امتحان کنید تا به چشم خودتان نتیجة اعجاب آور این تکنیک را مشاهده کنید.
به نقل از کام میرزا معروف به مرد ۵۰۰ میلیون دلاری، رئیس هیئت مدیرة نمایشگاه سالانۀ بدنسازی دبی

 

۴- دورتان را از خرده ریزها خالی کنید تا بتوانید روی موارد مهم تمرکز یابید
من یکشنبه ها صبح زود از خواب بیدار می شوم؛ فقط به عشق اینکه دفتر کار و خودروام را تمیز کنم. در تمیز و مرتب کردن جادویی نهفته است. در شغل ساختوساز مثلی داریم که می گوید: «شلخته باش تا بیفتی توی چاه». من همه چیز را جاروبرقی می کشم و زباله ها را بیرون می برم.
این کار به من نیرو می دهد، نفسم را در کنترل درمی آورد و به من یادآوری می کند که از کجا آمده ام. مرتب کردن چیزهای کوچک ذهن مرا برای پرداختن به مسائل بزرگ در طول هفته آزاد میکند. همچنین این شعار را در من نهادینه می کند: «بهانه نیار، انجامش بده».
استیو گرِگز، مؤسس شرکت طراحی گرگز

 

۵- کارمندانتان را برای رفتن از شرکت آموزش دهید
در مصاحبۀ استخدام، من به کارمندانم می گویم که ما در اینجا آنان را برای رفتن از شرکتمان آموزش می دهیم. این کار به طور جالب توجهی، خروجی و ورودی کارکنان ما را کاهش می دهد. ما در همان روز اول به کارمندان درحال استخدام می گوییم که اینجا درواقع برای آنان تخته پرشی است جهت رسیدن به شغل رؤیاییشان و اگر کار ما به درستی انجام شود، این ما هستیم که برای آنها کار خواهیم کرد نه آنها برای ما.

ما از رؤیاها و اهدافشان سؤال می کنیم. سپس به آنها توضیح می دهیم که چگونه با کمک آموزش های ما به اهدافشان می رسند. اگر من سعی کنم با تشریح رؤیای خودم در تبدیل شرکت به بهترین و بزرگترین شرکتِ پاسخگویی تلفنی، به کارمندانم انگیزه بدهم، هیچ وقت نتیجۀ مطلوبی نخواهم گرفت. درعوض من به آنان یاد می دهم که درخشش در انجام کار شرکت، راهی برای دستیابی به رؤیاهای خودشان است.
کرِگ هَندلی، یکی از مؤسسان شرکت لیسن تراست

 

۶٫ هرچه سریع تر شکست بخور
کارها همیشه برطبق نقشه پیش نمیروند. پس هر چه سریعتر متوجه خرابکاری ها و شکست هایمان شویم، سریعتر میت وانیم آنها را اصلاح کنیم. ما در کسب وکار خودمان، ترجیح می دهیم سریع شکست بخوریم و بی درنگ از این شکست درس بگیریم تا بتوانیم به سرعت کارمان را بهبود بخشیم. اگر منتظر کارِ بینقص بمانید، در رقابت نابود خواهید شد.
گَری نیلون، مدیر شرکت نیلون سلوشن و گروه راکس

 

۷-مردم ذاتاً خوب و سخت کوش هستند
من فکر می کنم کارمندان من، میخواهند برای شرکت کار کنند و دوست دارند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند. من با همه مانند اعضای یک تیم رفتار می کنم. اعضایی که در زندگی هدفی متعالی تر از پول درآوردن دارند. درپاسخ کارمندان هم آنچه را برای آنان و برای شرکت به صرفه و صلاح است انجام می دهند. من همیشه توانسته ام گروهی را دور هم جمع کنم که بیش از انتظار، فعالیت کنند. البته من هم بهتر از انتظارشان رفتار کرده ام.
جیم مَتِرس، مدیر شرکت مشاورۀ انرژی شمال امریکا

 

۸- اهداف باید بسیار مشخص باشند
من تنها به سوی یک هدف مشخص نشانه گیری میکنم. بسیاری از مردم اهداف کلی برای خودشان قرار می دهند که به اندازه کافی مشخص نیست. من معتقدم اگر هدف به اندازه کافی مشخص نباشد، هیچ گاه متوجه نخواهم شده که چه وقتی به آن دست یافته ام. داشتن رؤیا خوب است، ولی باید خودتان هم برای تحقق این رؤیا کاری انجام دهید.
جی جورجی، مؤسس شرکت نادویا

 

۹-هوش ماهیچه ای است که نیاز به ورزش دارد
هوش نه تنها یک استعداد خدادادی، بلکه مهارتی است که می تواند و باید مورد آموزش قرار گیرد. خیلی ها فکر می کنند هوش هم مانند احساس، کیفیتی فَرّار، پیش بینی نشده و واکنشی است. اما من هوش را اطلاعاتی دقیق، توضیح ناپذیر و بسیار با ارزش می دانم که آن را از مجموعه ای از مشاهدات و حس ها خوشه چینی کرده ام. به عقیدۀ من، هوش وقتی بیشتر در دسترس است که فرد آرامش و سکون را در درون خود برقرار سازد و برای مواجه شدن با هرج ومرج جهان بیرون، خود را آماده سازد.
نفیسه نینا حجت، مؤسس و وکیل اجرایی شرکت اس.ال.اس
۱۰- سرمایه گذاران علاوه بر سود، به مأموریت شما هم اهمیت می دهند
اگر به جای اینکه با سرمایه گذاران فقط درمورد سود و برگشت سرمایه شان صحبت کنید و توجه خود را روی حل مشکلات اجتماعی متمرکز کنید، در کنار تجربۀ موفقیت های بزرگ، سرمایۀ بیشتری را هم جذب خواهید کرد. وقتی شما روی کمک به جامعه و حل مشکلات انسان ها تمرکز می کنید، بیشتر موفق خواهید بود؛ زیرا سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای شرکت در پروژه های انسانمحور خواهند داشت. لورنس گیرارد، مؤسس و مدیر شرکت فروت استریت
۱۱- روی حسن شهرت خود سرمایه گذاری کنید
شهرت برخط (آنلاین) شما عامل شماره یک در تبدیل بازدیدکننده به خریدار است. همۀ افراد در هر کسب وکاری که باشند میخواهند بهترین محصول یا خدمات را با پایین ترین قیمت از معروف ترین تهیه کننده، خریداری کنند.

اغلب کارآفرینان، تلاش، زمان و پول زیادی را برای راه انداختن کسب وکارشان صرف می کنند: یافتن بهترین محل، استخدام بهترین کارکنان، حتی انتخاب بهترین رنگ کاغذ دیواری. با وجود این، همۀ آنان نادانسته ازسوی حمله های کینه توزانۀ رقبا، کارمندان ناراضی و یا مشتریان ناسازگار، آسیب پذیرند. بدون درنظر گرفتن بودجه ای برای حسن شهرت، تمام آنچه را ساخته اند ظرف چند روز فرو می ریزند. کافی است یک نظر منفیِ درست یا نادرست در مورد کسب وکار شما، در فضای مجازی دستبه دست شود تا شما از گردونۀ کار خارج شوید. بنابراین در بودجه بندی، حفاظت از حسن شهرت برخط خود را هم درنظر داشته باشید تا هرگز چنین اتفاقی برای شما نیفتد.
جروم نیژِوسکی، مدیر شرکت بازاریابی هِوی شیفت و متخصص مدیریت شهرت برخط

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۸، بهمن ۹۵

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]