بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : برنامه ریزی شغلی

۱۷ مرداد ۱۳۹۶

19

استعداد، مهارت، آموزش و تجربه برای موفقیت شغلی بسیار مهم هستند. اما از آنجا که هیچ یک از ما قادر به انجام انفرادی امور نیستیم، اعتماد به دیگران و همکاری احترام‌آمیز با آنها کلید موفقیت حرفه‌ای در بلند مدت است. البته برخی افراد از این مسأله غفلت می‌کنند و با انجام رفتارهای زیر، روابط شغلی خود را نابود می‌سازند:
۱- تلف کردن زمان دیگران
وقتی شما دیر به سر قرار ملاقات خود می‌روید، در حقیقت به فرد مقابل می‌گویید که زمان تو برای من اهمیتی ندارد. مثلا وقتی فروشنده را برای پاسخ‌گویی به تلفن معطل می‌کنید تا پس از اتمام صحبت خود، کارت اعتباری را پیدا کرده و به او بدهید، پیام پنهان شما به این فرد آن است که اهمیتی به زمان او نمی‌دهید.

در واقع با این رفتار به دیگر افراد پیرامون خود می‌گویید که جهان شما جهان کوچکی است و تنها به آن اهمیت می‌دهید. طبیعی است که دیگران با مشاهده چنین رفتاری احساس ناخوشایندی از توهین پیدا می‌کنند و هرگز وارد معامله با شما نخواهد شد. به راستی هم چرا باید به فردی که به شما اهمیت نمی‌دهد اعتماد کنید و به او سود برسانید؟ اگر به دیگران و زمان‌بندی آنها اهمیت دهید، بی‌شک جای خود را دل آنها باز خواهید کرد. اعتماد رمز موفقیت است.
۲- عملکرد صرف بر اساس جایگاه افراد
شاید برای شما هم این تجربه پیش آمده باشد که در باشگاه ورزشی، فرد مسنی با اضافه وزن زیاد را دیده باشید که کسی به او اهمیت نمی‌دهد. انگار که این فرد نامرئی است و اساساً دیده نمی‌شود. اما چرا؟ چون اندام نامتناسبی دارد!

در واقع بسیاری از ما رفتار مشابهی داریم. مثلا وقتی برای بازدید از یک مجموعه می‌رویم، اغلب تمایل داریم با رده‌های بالای سازمان گفتگو کنیم و نیروهای موثر دیگر را اساسا نمی‌بینیم. اگر می‌خواهید اعتماد و محبت دیگران را به دست آورید، صرفنظر از رتبه و جایگاه افراد به آنها احترام بگذارید. می‌توانید به سادگی به آنها سلام کنید و هر جا که ارتباط چشمی وجود دارد، به آن توجه کنید. به یاد داشته باشید که افراد دوست ندارند مورد بی‌توجهی واقع شوند. بخشی از اعتماد در توجه به دیگران نهفته است.
۳- درخواست بیش از حد یا طلبکارانه
فردی که شما او را نمی‌شناسید از شما درخواست کمک می‌کند. شما به دلایل گوناگون درخواست او را رد می‌کنید. او بار دیگر درخواست خود را مطرح می‌کند می‌کند و شما مجددا رد می‌کنید. این کار بدون شک به آزردگی این فرد منتهی خواهد شد.

ممکن است ما در جایگاه فرد درخواست کننده قرار داشته باشیم. در چنین مواقعی به یاد داشته باشید که جهان چیزی به ما بدهکار نیست و دیگران مجبور به یاری کردن ما نیستند. درخواست طلبکارانه باعث از میان رفتن روابط مثبت می‌شود. البته اگر فردی از شما درخواستی کرده است، تا حد امکان به او پاسخ مثبت دهید. این کار باعث ایجاد روابط موثر و افزایش اعتماد به شما می‌شود.
۴- بی‌تفاوتی به درخواست واقعی و فوری دیگران
در عین حال، ممکن است برخی افراد نیاز جدی و حیاتی به کمک شما داشته باشند. به یاد داشته باشید که کار خیر همواره به سوی خود شما باز می‌گردد. این دلیل برای کمک به افراد گرفتاری که نیاز به حمایت ما دارند کفایت می‌کند. ضمن آنکه اعتماد و محبت آنها نیز حاصل این یاری‌رسانی خواهد بود. دستورالعمل بسیار ساده است؛ کمک کنید تا دیگران نیز به شما کمک کنند.
۵- پرسیدن برای حرف زدن
ممکن است شما نیز تاکنون با افرادی برخورد کرده باشید که بیشتر برای آن‌که خوشان حرف بزنند سؤالی را مطرح می‌کنند. این گونه افراد پس از پرسیدن سؤال اجازه پاسخ دادن به مخاطب نمی‌دهند و بلافاصله کلام او را قطع کرده و خود رشته سخن را به دست می‌گیرند. از این چنین رفتاری به طور جدی پرهیز کنید. باید تنها زمانی سؤالی را مطرح کرد که واقعا قصد پاسخ شنیدن داشته باشید. گوش دادن به سخنان طرف مقابل باعث استمرار رابطه و افزایش فهم متقابل می‌شود.
۶- گفتن جمله «می‌دانی من که هستم؟»
هر یک از ما جایگاهی را از لحاظ شغلی یا مرتبه اجتماعی در اختیار داریم. اما افراد محبوب و کسانی که روابط مناسب را در فضای شغلی برقرار می‌کنند، به صورت دائمی بر جایگاه خود تکیه نمی‌کنند. نباید به صورت دائمی مرتبه خود را به دیگران گوشزد کنید، چراکه این کار با ایجاد نوعی فاصله، حس بدبینی و بی‌اعتمادی را میان شما و افراد پیرامون‌تان ایجاد می‌کند.
۷- تحمیل عقاید شخصی
یکی از بخش‌های مهم در هر رابطه کاری گفتگو کردن و طرح نظریات میان افراد همکار است. اما در این مسیر ایرادی اساسی اغلب ظاهر می‌شود؛ اینکه یک یا چند نفر از افراد گروه سعی می‌کنند با تکیه بر تجربه یا دانش خود، نظرات و دیدگا‌ه‌های شخصی را به دیگران تحمیل کرده و آنها را وادار به پذیرش آنها کنند. این کار از یک سو باعث ایجاد احساس رنجش در دیگران می‌شود، چراکه افراد حتی نظرات درست را نیز با اجبار نمی‌پذیرند. به علاوه تلاش برای پذیرش اجباری نظرات و دیدگاه‌ها، با ایجاد حس مقاومت، فضای مناسب برای طرح مشاوره‌های کارساز و انتقادهای اصلاحی را از میان می‌برد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۱، مرداد ۹۴

استعداد، مهارت، آموزش و تجربه برای موفقیت شغلی بسیار مهم هستند. اما از آنجا که هیچ یک از ما قادر به انجام انفرادی امور نیستیم، اعتماد به دیگران و همکاری احترام‌آمیز با آنها کلید موفقیت حرفه‌ای در بلند مدت است. البته برخی افراد از این مسأله غفلت می‌کنند و با انجام رفتارهای زیر، روابط شغلی خود را نابود می‌سازند: 1- تلف ...

استعداد، مهارت، آموزش و تجربه برای موفقیت شغلی بسیار مهم هستند. اما از آنجا که هیچ یک از ما قادر به انجام انفرادی امور نیستیم، اعتماد به دیگران و همکاری احترام‌آمیز با آنها کلید موفقیت حرفه‌ای در بلند مدت است. البته برخی افراد از این مسأله غفلت می‌کنند و با انجام رفتارهای زیر، روابط شغلی خود را نابود می‌سازند:
۱- تلف کردن زمان دیگران
وقتی شما دیر به سر قرار ملاقات خود می‌روید، در حقیقت به فرد مقابل می‌گویید که زمان تو برای من اهمیتی ندارد. مثلا وقتی فروشنده را برای پاسخ‌گویی به تلفن معطل می‌کنید تا پس از اتمام صحبت خود، کارت اعتباری را پیدا کرده و به او بدهید، پیام پنهان شما به این فرد آن است که اهمیتی به زمان او نمی‌دهید.

در واقع با این رفتار به دیگر افراد پیرامون خود می‌گویید که جهان شما جهان کوچکی است و تنها به آن اهمیت می‌دهید. طبیعی است که دیگران با مشاهده چنین رفتاری احساس ناخوشایندی از توهین پیدا می‌کنند و هرگز وارد معامله با شما نخواهد شد. به راستی هم چرا باید به فردی که به شما اهمیت نمی‌دهد اعتماد کنید و به او سود برسانید؟ اگر به دیگران و زمان‌بندی آنها اهمیت دهید، بی‌شک جای خود را دل آنها باز خواهید کرد. اعتماد رمز موفقیت است.
۲- عملکرد صرف بر اساس جایگاه افراد
شاید برای شما هم این تجربه پیش آمده باشد که در باشگاه ورزشی، فرد مسنی با اضافه وزن زیاد را دیده باشید که کسی به او اهمیت نمی‌دهد. انگار که این فرد نامرئی است و اساساً دیده نمی‌شود. اما چرا؟ چون اندام نامتناسبی دارد!

در واقع بسیاری از ما رفتار مشابهی داریم. مثلا وقتی برای بازدید از یک مجموعه می‌رویم، اغلب تمایل داریم با رده‌های بالای سازمان گفتگو کنیم و نیروهای موثر دیگر را اساسا نمی‌بینیم. اگر می‌خواهید اعتماد و محبت دیگران را به دست آورید، صرفنظر از رتبه و جایگاه افراد به آنها احترام بگذارید. می‌توانید به سادگی به آنها سلام کنید و هر جا که ارتباط چشمی وجود دارد، به آن توجه کنید. به یاد داشته باشید که افراد دوست ندارند مورد بی‌توجهی واقع شوند. بخشی از اعتماد در توجه به دیگران نهفته است.
۳- درخواست بیش از حد یا طلبکارانه
فردی که شما او را نمی‌شناسید از شما درخواست کمک می‌کند. شما به دلایل گوناگون درخواست او را رد می‌کنید. او بار دیگر درخواست خود را مطرح می‌کند می‌کند و شما مجددا رد می‌کنید. این کار بدون شک به آزردگی این فرد منتهی خواهد شد.

ممکن است ما در جایگاه فرد درخواست کننده قرار داشته باشیم. در چنین مواقعی به یاد داشته باشید که جهان چیزی به ما بدهکار نیست و دیگران مجبور به یاری کردن ما نیستند. درخواست طلبکارانه باعث از میان رفتن روابط مثبت می‌شود. البته اگر فردی از شما درخواستی کرده است، تا حد امکان به او پاسخ مثبت دهید. این کار باعث ایجاد روابط موثر و افزایش اعتماد به شما می‌شود.
۴- بی‌تفاوتی به درخواست واقعی و فوری دیگران
در عین حال، ممکن است برخی افراد نیاز جدی و حیاتی به کمک شما داشته باشند. به یاد داشته باشید که کار خیر همواره به سوی خود شما باز می‌گردد. این دلیل برای کمک به افراد گرفتاری که نیاز به حمایت ما دارند کفایت می‌کند. ضمن آنکه اعتماد و محبت آنها نیز حاصل این یاری‌رسانی خواهد بود. دستورالعمل بسیار ساده است؛ کمک کنید تا دیگران نیز به شما کمک کنند.
۵- پرسیدن برای حرف زدن
ممکن است شما نیز تاکنون با افرادی برخورد کرده باشید که بیشتر برای آن‌که خوشان حرف بزنند سؤالی را مطرح می‌کنند. این گونه افراد پس از پرسیدن سؤال اجازه پاسخ دادن به مخاطب نمی‌دهند و بلافاصله کلام او را قطع کرده و خود رشته سخن را به دست می‌گیرند. از این چنین رفتاری به طور جدی پرهیز کنید. باید تنها زمانی سؤالی را مطرح کرد که واقعا قصد پاسخ شنیدن داشته باشید. گوش دادن به سخنان طرف مقابل باعث استمرار رابطه و افزایش فهم متقابل می‌شود.
۶- گفتن جمله «می‌دانی من که هستم؟»
هر یک از ما جایگاهی را از لحاظ شغلی یا مرتبه اجتماعی در اختیار داریم. اما افراد محبوب و کسانی که روابط مناسب را در فضای شغلی برقرار می‌کنند، به صورت دائمی بر جایگاه خود تکیه نمی‌کنند. نباید به صورت دائمی مرتبه خود را به دیگران گوشزد کنید، چراکه این کار با ایجاد نوعی فاصله، حس بدبینی و بی‌اعتمادی را میان شما و افراد پیرامون‌تان ایجاد می‌کند.
۷- تحمیل عقاید شخصی
یکی از بخش‌های مهم در هر رابطه کاری گفتگو کردن و طرح نظریات میان افراد همکار است. اما در این مسیر ایرادی اساسی اغلب ظاهر می‌شود؛ اینکه یک یا چند نفر از افراد گروه سعی می‌کنند با تکیه بر تجربه یا دانش خود، نظرات و دیدگا‌ه‌های شخصی را به دیگران تحمیل کرده و آنها را وادار به پذیرش آنها کنند. این کار از یک سو باعث ایجاد احساس رنجش در دیگران می‌شود، چراکه افراد حتی نظرات درست را نیز با اجبار نمی‌پذیرند. به علاوه تلاش برای پذیرش اجباری نظرات و دیدگاه‌ها، با ایجاد حس مقاومت، فضای مناسب برای طرح مشاوره‌های کارساز و انتقادهای اصلاحی را از میان می‌برد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۱، مرداد ۹۴

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]