بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : برنامه ریزی شغلی

تنظیم بودجه ماهانه (یا سالانه) و برنامه‌ریزی برای منظم کردن دخل و خرج کار آسانی است. به سادگی می‌توانید با کمک گرفتن از افراد آگاه یا اندکی صرف وقت، بودجه‌ای را برای خود پیش بینی کنید. اما مساله اصلی و دشوار به اجرا درآوردن این برنامه و وفادار ماندن به آن است. همه ما عادات هزینه‌ای داریم که بسیاری از ...

تنظیم بودجه ماهانه (یا سالانه) و برنامه‌ریزی برای منظم کردن دخل و خرج کار آسانی است. به سادگی می‌توانید با کمک گرفتن از افراد آگاه یا اندکی صرف وقت، بودجه‌ای را برای خود پیش بینی کنید. اما مساله اصلی و دشوار به اجرا درآوردن این برنامه و وفادار ماندن به آن است. همه ما عادات هزینه‌ای داریم که بسیاری از آنها مانع تحقق برنامه‌های مالی هستند. گاهی اوقات دوست داریم ولخرجی کنیم، شام‌های گرانقیمتی را بیرون از خانه صرف کنیم، بیهوده به خرید برویم و پول خود را هدر بدهیم! طبیعی است که با این روش، به سرعت از حد و مرز بودجه فراتر خواهیم رفت و تعادل پولی بر هم خواهد خورد. از این رو اگر به تازگی برای خود بودجه‌ای نوشته‌اید و می‌خواهید آن را پیاده کنید، زمان آن فرارسیده است که عادات پولی جدید را در خود ایجاد نمایید. پیشنهادات زیر در این مسیر به شما کمک خواهند کرد:

۱- اهداف خود را به دقت تعیین نمایید.

قدرت تعیین هدف را دست کم نگیرید. زمانی را به فکر کردن به آنچه می‌خواهید اختصاص دهید. برای  مثال خرید یک خانه بزرگ با امکانات مناسب هدفی ایده‌آل محسوب می‌شود. فرد دیگری ممکن است رویای سفر به دور دنیا یا خودرویی گران‌قیمت را در سر داشته باشد. اگر ازدواج کرده‌اید، حتما با شریک زندگی خود در این باره گفتگو کنید و نیروی هدف‌گذاری را با اقدام مشترک دو چندان سازید. مطمئن باشید که تعیین دقیق آنچه می‌خواهید، شما را در مسیر موفقیت مالی قرار خواهد داد و نیروی لازم برای غلبه بر عادات نادرست را فراهم خواهد کرد.

۲- برنامه‌ای برای خرج کردن پول تهیه کنید

بیشتر افراد حدود دو سوم درآمد خود را برای سه زمینه تغذیه، مسکن و حمل و نقل هزینه می‌کنند. پس از این موارد، مبلغ باقیمانده در اموری همچون بازپرداخت بدهی‌ها، پس‌انداز، سایر هزینه‌های خانه و یا موارد دیگر صرف می‌شود. برای مشخص نمودن الگوی هزینه‌ای خود، در ابتدا اهداف تعیین شده مالی را یادداشت ‌کنید و آنگاه براساس تخمین‌های گذشته برنامه‌ای را برای میزان هزینه در هر زمینه تعیین نمایید. این  برنامه می‌تواند دوره‌های ماهانه یا سالانه را شامل شود. به یاد داشته باشید که بودجه پیش‌بینی قبلی از میزان هزینه‌ها و درآمدها است. پس اگر در عمل انحرافات جزئی در اجرای برنامه به وجود آمد نگران یا ناامید نشوید. صرفا اجرای برنامه را از سر بگیرید.

۳- در برابر تبلیغات مقاومت کنید

فروشگاه‌ها اساسا برای این افتتاح می‌شوند که ما را به خرید و خرج کردن پول تشویق کنند. اما اگر با ترفندهای فروشندگان و دام‌های خرید آشنایی داشته باشیم، خواهیم توانست در برابر وسوسه دائمی مقاومت کنیم. بسیاری از مراکز در ازای میزان معینی از خرید کالا یا خدمات، کارت تخفیف، هدایای کوچک، برگه قرعه‌کشی یا دیگر موارد تشویقی را به مشتریان ارائه می‌کنند تا از این طریق آنها را به خرید بیشتر تحریک کنند. از این گونه ترفندهای تبلیغاتی آگاه باشید و پول خود را بیهود هزینه نکنید. این نکته را به خاطر بسپارید که تنها راه‌نمای شما برای انتخاب و خرید یک محصول نیاز واقعی شما است.

۴- مسیر هزینه‌ها را ردیابی کنید

یکی از مشکلات اصلی در پیاده‌سازی برنامه‌های مالی بی‌اطلاعی از چند و چون هزینه‌ها است. بسیاری از ما در طول روز هزینه‌های گوناگونی را متحمل می‌شویم، اما آنها را از یاد می‌بریم و از این رو مسیر خرج شدن پول رفته‌رفته تیره و تار می‌گردد. برای غلبه بر این مشکل هزینه‌های روزانه را در جای مناسبی مکتوب کنید و آنها را در دوره­های زمانی مشخص بررسی نمایید. با این کار امکان ارزیابی شیوه هزینه کردن پول و کنار گذاشتن روش‌های نادرست فراهم خواهد شد.

۵- چانه بزنید

ما ایرانی‌ها در اکثر مواقع بر سر قیمت پیشنهادی فروشندگان گفتگو می‌کنیم و می‌کوشیم با قیمت پایین‌تری کالا را خریداری نماییم. این ویژگی برای پیاده‌سازی برنامه‌های مالی بسیار کارساز است. البته نباید در چانه‌زنی افراط کرد، چراکه گاهی اوقات قیمت کالاها در اختیار فروشنده نیست، یا آنکه ممکن است در نهایت با کاهش قیمت موافقت نشود و ناچار کالای مورد نظر را با قیمت بالاتری خریداری نماییم!

۶- پیش از خرید، اطلاعات خود را درباره محصول مورد نظر افزایش دهید

امروزه امکانات متعددی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها، به اطلاعات مورد نیاز در خصوص کیفیت، ویژگی‌ها و قیمت محصولات مختلف دست یافت. اغلب تولیدکنندگان در فضای مجازی حضور دارند و به معرفی محصولات خود می‌پردازند. از این رو با جستجوی قبلی ضمن آنکه فرصت‌های خرید در قیمت‌های مناسب را در اینترنت شناسایی خواهید کرد، از میزان تناسب کالای انتخاب شده و قابلیت‌های آن با نیازهای خود نیز اطمینان حاصل می‌کنید. این روشی مطمئن برای جلوگیری از خرید کالاهایی است که با اهداف شما منطبق نیستند یا نیاز چندانی به آنها ندارید.

۷- از بدهی‌ها خلاص شوید

یکی از عوامل اصلی عدم توازن در بودجه‌بندی وجود بدهی‌های قبلی است. از این رو باید برنامه‌ای دقیق برای رهایی از بدهی داشته باشید. وام‌ها و مبالغ دریافت‌شده خود را فهرست کنید و برای بازگرداندن آنها طرحی دقیق را ترسیم نمایید. برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، بدهی‌های با نرخ بهره بالاتر را پیش از همه باز گردانید و آنگاه رفته‌رفته سایر مبالغ تعهدشده را نیز بازپس دهید.

۸- فعالیت‌های اقتصادی خود را در چارچوب صورت‌های مالی نشان دهید

در نهایت، تهیه گزارش از عملکرد مالی را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که بودجه‌بندی برنامه قبلی شما برای حرکت در طول دوره زمانی خاصی تلقی می‌شود و گزارشات یا صورت‌های مالی همچون کارنامه واقعی این دوره عمل می‌کند. اگر تخصص لازم برای تدوین صورت‌های مالی را ندارید، می‌توانید به سادگی و در حد نیاز شخصی خود، این تخصص را بیاموزید یا از مشاوره متخصصان برای این کار استفاده نمایید. گزارشات مجموعی و صورت‌های مالی دیدی کلی از حرکت شما در دوره مورد نظر ارائه می‌کنند، انحراف از برنامه و خطاها را نشان می‌دهند و به این طریق، برنامه‌ریزی برای دوره بعد را آسان‌تر می‌سازند.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۱، مرداد ۹۴

 

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]