بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : برنامه ریزی شغلی

۲۲ شهریور ۱۳۹۶

photo_2017-09-13_16-36-35

نوشتن نخستین رزومه کاری و تلاش برای یافتن شغل مناسب با استفاده از آن فرآیندی بسیار دشوار و ترسناک به نظر می‌رسد. این مساله حتی با آگاهی از این نکته که کارفرمایان به طور متوسط تنها شش ثانیه صرف مرور هر رزومه می‌کنند نیز کاهش نمی‌یابد. چراکه در ابتدای مسیر شغلی، شما موارد محدودی برای عرضه به بازار در اختیار دارید و احساس می‌کنید که با رزومه‌ای ضعیف شانس کمی برای موفقیت خواهید داشت. با این حال نگران نباشید. این امکان وجود دارد که با استفاده از توصیه‌های متخصصان، بر موانع جدی غلبه نموده و شغلی مناسب با درآمدی بالا پیدا کنید.

 

اما مساله اصلی در نگارش نخستین رزومه آن است که اغلب افراد به درستی نمی‌دانند چه مواردی را باید در رزومه خود درج کنند و کدام نکات را کنار بگذارند. البته برای این مساله قواعد دقیق و همگانی وجود ندارد و چگونگی تنظیم رزومه کاملا به شغل درخواستی و شرایط بازار بستگی دارد. با این حال، توصیه‌هایی عمومی از سوی متخصصان حوزه کسب و کار ارائه شده است که استفاده از آنها می‌تواند به جذابیت و مطلوبیت رزومه شما بیفزاید. به کار بستن این توصیه‌ها در مجموع ساده است؛ اما تاثیر بسیار قابل توجهی بر دیدگاه کارفرما نسبت به شما و شانس استخدام خواهد داشت.

 

پیش از هر چیز، باید اهداف کاری خود را به دقت شناسایی کنید و آن را با شغل پیشنهادی مقایسه نمایید. از خود بپرسید « اگر اطلاعات کافی از تحصیلات و مهارت‌هایم را در اختیار کارفرما قرار ندهم، آیا او قادر خواهد بود ظرف سی ثانیه میزان سازگاری من را با شغل مورد نظر ارزیابی کند؟» پس از ارزیابی اولیه و جمع‌آوری نکات مورد نیاز، فرآیند نگارش رزومه را بر اساس توصیه‌های زیر آغاز نمایید. مطمئن باشید که تاثیر مثبتی روی کارفرما خواهد داشت:

 

۱- ترکیب صفحه و چینش مطالب تمیز و خواندن آن آسان باشد

از فونت یکسانی برای تمام متن استفاده کنید. سعی کنید فونت انتخابیِ فارسی زیبا و مناسب باشد. زمان‌ها و تاریخ‌ها را به دقت درج کنید و مراقب باشید در نگارش آنها خطایی به وجود نیاید. سرفصل‌های اصلی را به صورت پررنگ‌تر نشان دهید و نکات اصلی را به صورتی بنویسید که در نگاهی سریع نیز به خوبی جلب توجه کنند. این روش به مانند راهنما خواننده را در مسیر مرور رزومه شما هدایت کرده و تاثیر مثبتی روی ذهن او بر جای می‌گذارد.

 

۲- به اطلاعات آنلاین خود ارجاع دهید

شاید چنین کاری برای فردی تازه‌کار عجیب به نظر برسد، اما تاثیر خوبی روی کارفرما خواهد داشت. با استفاده از خدمات رایگان مجازی مانند لینکدین، صفحاتی را ایجاد نموده و شرح دقیقی از توانایی‌ها و مشخصات خود را در آن درج کنید. اگر در حوزه خاصی مشغول پژوهش هستید، حتما به این زمینه اشاره کنید. به علاوه می‌توانید صفحات خود در شبکه‌های مجازی را نیز در رزومه درج کنید. با این کار هویت کاری بهتری را از خود به نمایش می‌گذارید.

 

۳- درخواست شغلی را به دقت بنویسید

اگر رزومه خود را برای تقاضای کار در اختیار دوستی قرار داده‌اید یا به صورت مستقیم به کارفرما ارسال کرده‌اید، در شرح ایمیل ارسالی عنوان شغل مورد نظر را به دقت بنویسید. اکثر کارفرمایان در دوره‌های استخدامی دچار کمبود زمان هستند. از این رو اگر شغل درخواستی را به دقت گوشزد نکنید، ممکن است کارفرما از کنار ایمیل شما به سادگی بگذرد. دیده نشدن ایمیل نیز آشکارا به معنای از میان رفتن شانس شما خواهد بود.

 

۴- روی نقاط قوت خود تاکید کنید

ممکن است در زمینه درخواستی تجربه‌ای نداشته باشید و یا اساسا بار اولی باشد که به جستجوی کار پرداخته‌اید. این امر ممکن است کارفرما را از استخدام شما ناامید کند. برای جلوگیری از این مساله، نقاط قوت خود را در زمینه‌های تحصیلی و مهارتی پیدا کرده و آنها را به گونه‌ای مرتبط با نیاز کارفرما در رزومه جای دهید.

 

۵- به تجارب دورههای سنی پایینتر خود اشاره کنید

به یاد داشته باشید که تمام تجارب زندگی می‌تواند در ایجاد تصویری مناسب در ذهن کارفرما موثر باشد. از این رو اگر تجربه کاری اندکی دارید، در دوران دانشگاه و حتی دبیرستان جستجو کنید و موارد جذاب را بیابید. به جوایز، دوره‌ها و موفقیت‌های خود اشاره کنید و آنها را در تصمیم‌گیری کارفرما دخالت دهید. آموزش‌های را که دیده‌اید برجسته کنید و نظر کارفرما را تغییر دهید.

 

۶- مهارتهای رایانهای و مجازی را برجسته نمایید

امروزه کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که بدون ارتباط با اینترنت و دنیای مجازی جریان داشته باشد. از این رو، توانایی‌های رایانه‌ای و مجازی افراد نقش بسیار قابل توجهی در افزایش شانس استخدام آنها ایفا می‌کند. محلی جداگانه را در رزومه به معرفی مهارت‌های خود در این زمینه اختصاص دهید و به تفکیک، توانایی‌های خود را ارائه کنید.

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۳، شهریور ۹۴

 

نوشتن نخستین رزومه کاری و تلاش برای یافتن شغل مناسب با استفاده از آن فرآیندی بسیار دشوار و ترسناک به نظر می‌رسد. این مساله حتی با آگاهی از این نکته که کارفرمایان به طور متوسط تنها شش ثانیه صرف مرور هر رزومه می‌کنند نیز کاهش نمی‌یابد. چراکه در ابتدای مسیر شغلی، شما موارد محدودی برای عرضه به بازار در اختیار ...

نوشتن نخستین رزومه کاری و تلاش برای یافتن شغل مناسب با استفاده از آن فرآیندی بسیار دشوار و ترسناک به نظر می‌رسد. این مساله حتی با آگاهی از این نکته که کارفرمایان به طور متوسط تنها شش ثانیه صرف مرور هر رزومه می‌کنند نیز کاهش نمی‌یابد. چراکه در ابتدای مسیر شغلی، شما موارد محدودی برای عرضه به بازار در اختیار دارید و احساس می‌کنید که با رزومه‌ای ضعیف شانس کمی برای موفقیت خواهید داشت. با این حال نگران نباشید. این امکان وجود دارد که با استفاده از توصیه‌های متخصصان، بر موانع جدی غلبه نموده و شغلی مناسب با درآمدی بالا پیدا کنید.

 

اما مساله اصلی در نگارش نخستین رزومه آن است که اغلب افراد به درستی نمی‌دانند چه مواردی را باید در رزومه خود درج کنند و کدام نکات را کنار بگذارند. البته برای این مساله قواعد دقیق و همگانی وجود ندارد و چگونگی تنظیم رزومه کاملا به شغل درخواستی و شرایط بازار بستگی دارد. با این حال، توصیه‌هایی عمومی از سوی متخصصان حوزه کسب و کار ارائه شده است که استفاده از آنها می‌تواند به جذابیت و مطلوبیت رزومه شما بیفزاید. به کار بستن این توصیه‌ها در مجموع ساده است؛ اما تاثیر بسیار قابل توجهی بر دیدگاه کارفرما نسبت به شما و شانس استخدام خواهد داشت.

 

پیش از هر چیز، باید اهداف کاری خود را به دقت شناسایی کنید و آن را با شغل پیشنهادی مقایسه نمایید. از خود بپرسید « اگر اطلاعات کافی از تحصیلات و مهارت‌هایم را در اختیار کارفرما قرار ندهم، آیا او قادر خواهد بود ظرف سی ثانیه میزان سازگاری من را با شغل مورد نظر ارزیابی کند؟» پس از ارزیابی اولیه و جمع‌آوری نکات مورد نیاز، فرآیند نگارش رزومه را بر اساس توصیه‌های زیر آغاز نمایید. مطمئن باشید که تاثیر مثبتی روی کارفرما خواهد داشت:

 

۱- ترکیب صفحه و چینش مطالب تمیز و خواندن آن آسان باشد

از فونت یکسانی برای تمام متن استفاده کنید. سعی کنید فونت انتخابیِ فارسی زیبا و مناسب باشد. زمان‌ها و تاریخ‌ها را به دقت درج کنید و مراقب باشید در نگارش آنها خطایی به وجود نیاید. سرفصل‌های اصلی را به صورت پررنگ‌تر نشان دهید و نکات اصلی را به صورتی بنویسید که در نگاهی سریع نیز به خوبی جلب توجه کنند. این روش به مانند راهنما خواننده را در مسیر مرور رزومه شما هدایت کرده و تاثیر مثبتی روی ذهن او بر جای می‌گذارد.

 

۲- به اطلاعات آنلاین خود ارجاع دهید

شاید چنین کاری برای فردی تازه‌کار عجیب به نظر برسد، اما تاثیر خوبی روی کارفرما خواهد داشت. با استفاده از خدمات رایگان مجازی مانند لینکدین، صفحاتی را ایجاد نموده و شرح دقیقی از توانایی‌ها و مشخصات خود را در آن درج کنید. اگر در حوزه خاصی مشغول پژوهش هستید، حتما به این زمینه اشاره کنید. به علاوه می‌توانید صفحات خود در شبکه‌های مجازی را نیز در رزومه درج کنید. با این کار هویت کاری بهتری را از خود به نمایش می‌گذارید.

 

۳- درخواست شغلی را به دقت بنویسید

اگر رزومه خود را برای تقاضای کار در اختیار دوستی قرار داده‌اید یا به صورت مستقیم به کارفرما ارسال کرده‌اید، در شرح ایمیل ارسالی عنوان شغل مورد نظر را به دقت بنویسید. اکثر کارفرمایان در دوره‌های استخدامی دچار کمبود زمان هستند. از این رو اگر شغل درخواستی را به دقت گوشزد نکنید، ممکن است کارفرما از کنار ایمیل شما به سادگی بگذرد. دیده نشدن ایمیل نیز آشکارا به معنای از میان رفتن شانس شما خواهد بود.

 

۴- روی نقاط قوت خود تاکید کنید

ممکن است در زمینه درخواستی تجربه‌ای نداشته باشید و یا اساسا بار اولی باشد که به جستجوی کار پرداخته‌اید. این امر ممکن است کارفرما را از استخدام شما ناامید کند. برای جلوگیری از این مساله، نقاط قوت خود را در زمینه‌های تحصیلی و مهارتی پیدا کرده و آنها را به گونه‌ای مرتبط با نیاز کارفرما در رزومه جای دهید.

 

۵- به تجارب دورههای سنی پایینتر خود اشاره کنید

به یاد داشته باشید که تمام تجارب زندگی می‌تواند در ایجاد تصویری مناسب در ذهن کارفرما موثر باشد. از این رو اگر تجربه کاری اندکی دارید، در دوران دانشگاه و حتی دبیرستان جستجو کنید و موارد جذاب را بیابید. به جوایز، دوره‌ها و موفقیت‌های خود اشاره کنید و آنها را در تصمیم‌گیری کارفرما دخالت دهید. آموزش‌های را که دیده‌اید برجسته کنید و نظر کارفرما را تغییر دهید.

 

۶- مهارتهای رایانهای و مجازی را برجسته نمایید

امروزه کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که بدون ارتباط با اینترنت و دنیای مجازی جریان داشته باشد. از این رو، توانایی‌های رایانه‌ای و مجازی افراد نقش بسیار قابل توجهی در افزایش شانس استخدام آنها ایفا می‌کند. محلی جداگانه را در رزومه به معرفی مهارت‌های خود در این زمینه اختصاص دهید و به تفکیک، توانایی‌های خود را ارائه کنید.

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۳، شهریور ۹۴

 

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]