بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : اقتصاد زندگی

۰۵ مهر ۱۳۹۶

photo_2017-09-27_16-20-29

ولخرجي و هزينه‌هاي بالا در برخي از ماه‌هاي سال به‌طور طبيعي بيشتر است. در ابتداي سال تحصيلي، شب عيد و برخي از ايام ديگر، فروش محصولات بيشتر شده و مردم براي خريد کالاها مشتاق‌تر هستند. با اين حال، نکته‌اي که نبايد از نظر پنهان بماند آن است که منابع مالي مورد استفاده براي اين‌گونه ولخرجي‌ها دوره‌هاي مشخص از کجا تأمين مي‌شوند. گاهي اوقات، هزينه خريدها با استفاده از پس‌اندازها صورت مي‌گيرد. مبالغي که در طول ماه‌ها يا سال ها به تدريج و با تلاش بسيار جمع‌آوري شده‌اند، گاه در يک روز خرج شده و نتيجه زحمات بر باد مي‌رود.

 

از اين‌رو کسب مهارت در کنترل هزينه‌ها و کاستن از ولخرجي بي‌ثمر يکي از اجزاي اصلي افزايش ثروت به شمار مي‌رود. در اين ميان، وسوسه خريد کالاهاي متنوع و رنگارنگ از جمله مهمترين دلايل از بين رفتن منابع مالي است. اين مسأله به‌ويژه در شهرهاي بزرگ، با رقابت و چشم‌ و هم چشمي بالاتر، بيشتر به چشم مي‌خورد. در عين حال، وسوسه خريد محدود به چنين مناطقي نيست و جذابيت‌هاي ظاهري کالاها در هر مکاني مي‌تواند باعث ولخرجي شود.

 

براي کنترل وسوسه‌هاي رواني که در بسياري اوقات توسط فروشندگان دامن زده مي‌شود، بهترين راه پرهيز از مواجه شدن با آنها است. به‌طور مثال، سعي کنيد از سر زدن به سايت‌هاي فروشگاهي مشهور خودداري کنيد. اين‌گونه مراکز فروش آنلاين، با کمترين هزينه، گرايشات دروني شما را تحريک کرده و به سبب آسان بودن خريد از طريق اينترنت به از ميان رفتن بخش قابل توجهي از منابع شما منجر مي‌شوند. سعي کنيد تنها در زمان نياز و پس از شناسايي دقيق کالاي مطلوب به چنين مراکزي مراجعه کنيد و بلافاصله پس از خريد به بازديد ساير صفحات آنها نپردازيد. به‌علاوه، اغلب اين سايت‌ها با درخواست ايميل از شما، صندوق پستي مجازي‌تان را مورد هجوم انواع تبليغات فروش قرار مي‌دهند. امري که با تحريک احساسات شما، ممکن است باعث خريدهاي بيهوده شود.

 

راه ديگري که براي کنترل هزينه‌ها و ولخرجي پيش روي شما قرار دارد، بازبيني عادات تغذيه‌اي است. رستوران‌ها، مراکز فروش خوردني‌ها و نيز برندهاي مشهور خوراکي همگي با انواع و اقسام روش‌ها سعي در فريفتن شما و تحريک به خوردن محصولات خود دارند. در نتيجه اگر مي‌خواهيد منابع مالي‌تان را حفظ نموده و در طول زمان پس‌انداز قابل توجهي را انباشته کنيد، بايد از فريب خوردن در برابر اين‌گونه محصولات جلوگيري کنيد. براي خود و خانواده برنامه‌اي غذايي، شامل انواع گروه‌ها تنظيم کنيد و به آن وفادار بمانيد. مطمئن باشيد که با برخورداري از اين برنامه نه تنها در صرف منابع مالي صرفه‌جويي خواهيد کرد، بلکه از سلامت بالاتري نيز بهره خواهيد برد.

 

ترفند ديگري که توسط مراکز فروش به‌کار گرفته شده و باعث ولخرجي مي‌شود، استفاده از فروش‌هاي دوره‌اي با تخفيف و يا خريد همراه با جايزه (يکي بخر دو تا ببر!) است. اين‌گونه پيشنهادات نه براي منفعت شما، بلکه در جهت تحريک ميل به خريد صورت مي‌گيرد و در نتيجه شما براي آنکه سود رواني مورد انتظار را به‌دست آوريد، بسيار فراتر از نياز تعريف‌شده به خريد مي‌پردازيد و منابع را هدر مي‌دهيد. پيشگيري از اين دام نيز در کنار تعريف دقيق و مشخص نيازها، به دقت و توجه در هنگام خريد نياز دارد. بر اين اساس لازم است در هر زمان از نيات دروني فروشندگان آگاه باشيد و رفتار اقتصادي خود را نه در جهت خواست آنها بلکه بر اساس نياز خود سامان دهيد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

ولخرجي و هزينه‌هاي بالا در برخي از ماه‌هاي سال به‌طور طبيعي بيشتر است. در ابتداي سال تحصيلي، شب عيد و برخي از ايام ديگر، فروش محصولات بيشتر شده و مردم براي خريد کالاها مشتاق‌تر هستند. با اين حال، نکته‌اي که نبايد از نظر پنهان بماند آن است که منابع مالي مورد استفاده براي اين‌گونه ولخرجي‌ها دوره‌هاي مشخص از کجا تأمين ...

ولخرجي و هزينه‌هاي بالا در برخي از ماه‌هاي سال به‌طور طبيعي بيشتر است. در ابتداي سال تحصيلي، شب عيد و برخي از ايام ديگر، فروش محصولات بيشتر شده و مردم براي خريد کالاها مشتاق‌تر هستند. با اين حال، نکته‌اي که نبايد از نظر پنهان بماند آن است که منابع مالي مورد استفاده براي اين‌گونه ولخرجي‌ها دوره‌هاي مشخص از کجا تأمين مي‌شوند. گاهي اوقات، هزينه خريدها با استفاده از پس‌اندازها صورت مي‌گيرد. مبالغي که در طول ماه‌ها يا سال ها به تدريج و با تلاش بسيار جمع‌آوري شده‌اند، گاه در يک روز خرج شده و نتيجه زحمات بر باد مي‌رود.

 

از اين‌رو کسب مهارت در کنترل هزينه‌ها و کاستن از ولخرجي بي‌ثمر يکي از اجزاي اصلي افزايش ثروت به شمار مي‌رود. در اين ميان، وسوسه خريد کالاهاي متنوع و رنگارنگ از جمله مهمترين دلايل از بين رفتن منابع مالي است. اين مسأله به‌ويژه در شهرهاي بزرگ، با رقابت و چشم‌ و هم چشمي بالاتر، بيشتر به چشم مي‌خورد. در عين حال، وسوسه خريد محدود به چنين مناطقي نيست و جذابيت‌هاي ظاهري کالاها در هر مکاني مي‌تواند باعث ولخرجي شود.

 

براي کنترل وسوسه‌هاي رواني که در بسياري اوقات توسط فروشندگان دامن زده مي‌شود، بهترين راه پرهيز از مواجه شدن با آنها است. به‌طور مثال، سعي کنيد از سر زدن به سايت‌هاي فروشگاهي مشهور خودداري کنيد. اين‌گونه مراکز فروش آنلاين، با کمترين هزينه، گرايشات دروني شما را تحريک کرده و به سبب آسان بودن خريد از طريق اينترنت به از ميان رفتن بخش قابل توجهي از منابع شما منجر مي‌شوند. سعي کنيد تنها در زمان نياز و پس از شناسايي دقيق کالاي مطلوب به چنين مراکزي مراجعه کنيد و بلافاصله پس از خريد به بازديد ساير صفحات آنها نپردازيد. به‌علاوه، اغلب اين سايت‌ها با درخواست ايميل از شما، صندوق پستي مجازي‌تان را مورد هجوم انواع تبليغات فروش قرار مي‌دهند. امري که با تحريک احساسات شما، ممکن است باعث خريدهاي بيهوده شود.

 

راه ديگري که براي کنترل هزينه‌ها و ولخرجي پيش روي شما قرار دارد، بازبيني عادات تغذيه‌اي است. رستوران‌ها، مراکز فروش خوردني‌ها و نيز برندهاي مشهور خوراکي همگي با انواع و اقسام روش‌ها سعي در فريفتن شما و تحريک به خوردن محصولات خود دارند. در نتيجه اگر مي‌خواهيد منابع مالي‌تان را حفظ نموده و در طول زمان پس‌انداز قابل توجهي را انباشته کنيد، بايد از فريب خوردن در برابر اين‌گونه محصولات جلوگيري کنيد. براي خود و خانواده برنامه‌اي غذايي، شامل انواع گروه‌ها تنظيم کنيد و به آن وفادار بمانيد. مطمئن باشيد که با برخورداري از اين برنامه نه تنها در صرف منابع مالي صرفه‌جويي خواهيد کرد، بلکه از سلامت بالاتري نيز بهره خواهيد برد.

 

ترفند ديگري که توسط مراکز فروش به‌کار گرفته شده و باعث ولخرجي مي‌شود، استفاده از فروش‌هاي دوره‌اي با تخفيف و يا خريد همراه با جايزه (يکي بخر دو تا ببر!) است. اين‌گونه پيشنهادات نه براي منفعت شما، بلکه در جهت تحريک ميل به خريد صورت مي‌گيرد و در نتيجه شما براي آنکه سود رواني مورد انتظار را به‌دست آوريد، بسيار فراتر از نياز تعريف‌شده به خريد مي‌پردازيد و منابع را هدر مي‌دهيد. پيشگيري از اين دام نيز در کنار تعريف دقيق و مشخص نيازها، به دقت و توجه در هنگام خريد نياز دارد. بر اين اساس لازم است در هر زمان از نيات دروني فروشندگان آگاه باشيد و رفتار اقتصادي خود را نه در جهت خواست آنها بلکه بر اساس نياز خود سامان دهيد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]