بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : تربیت اقتصادی

۱۲ مهر ۱۳۹۶

photo_2017-10-04_13-50-03

در سال های اخیر، برخلاف دوران گذشته، مدارس در زمان طولانی‌تری به آموزش کودکان می‌پردازند. به این ترتیب که دانش‌آموزان علاوه بر نوبت صبح، بعدازظهر نیز چند ساعتی را در مدرسه حضور دارند و به همین دلیل باید ناهار را در مدرسه میل کنند. به‌طور طبیعی، این مسأله به هزینه‌های اضافی می‌انجامد و اگر از سوی والدین با بی‌تفاوتی مواجه شود، ممکن است سلامت کودک را نیز به خطر بیندازد. به‌ویژه اگر خانواده بیش از یک دانش‌آموز داشته باشد، مسأله ناهار کودکان به معضلی زمان‌بر و پرهزینه تبدیل خواهد شد. نکات زیر به شما کمک می‌کنند، تا غذای سالم و ارزانی را تهیه کرده و از سلامت کودک خود حفاظت کنید.

 

۱- اصول نگهداری از مواد غذایی را رعایت کنید
خرید بیهوده از مراکز فروش مواد غذایی، به‌ویژه در خصوص اقلام فاسدشدنی، به دور ریختن پول می‌ماند. میوه‌ها و سبزیجات در زمان بسیار محدودی قابل استفاده هستند و به‌سرعت کیفیت خود را از دست داده و غیرقابل استفاده می‌شوند. سایر اقلام غذایی نیز شرایط مشابهی دارند و باید به سرعت مصرف شوند. از این‌رو اگر با پیشنهاد فروشندگان مبنی بر فروش ارزان یا عمده مواجه شدید، مانعِ میل خود به خریدِ بیش از اندازه شوید. به‌علاوه، باید شرایط مناسب نگهداری از این مواد را نیز مهیا سازید. از سلامت و کارکرد مناسب یخچال و فریزتان اطمینان حاصل کنید و همیشه تازگی محصولات را در اولویت قرار دهید.
برخی از میوه‌ها یا سبزیجات در دوره‌های طولانی‌تری سلامت خود را حفظ می‌کنند. از این‌رو اگر قصد خرید عمده محصولی را دارید، روی این کالاها متمرکز شوید. به‌طور مثال، سیب، پرتقال، هویج یا کرفس به خوبی چند هفته در یخچال شما دوام خواهند آورد. در مقابل، اغلب میوه‌های تابستانی، انگور و سایر اقلام فاسد شدنی، باید به سرعت مصرف شوند و خرید عمده آنها اشتباهی پرهزینه است. نگهداری از مواد غذایی و حفظ کیفیت آنها در دیگر اجزای هر غذا نیز اهمیت زیادی دارند. نان و خمیر پیتزا یا پیراشکی در یخچال و فریزر به خوبی دوام می‌آورند. می‌توانید برای حفظ زمان و پول این‌گونه اقلام را به‌صورت عمده خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که کیفیت مواد غذایی در بهترین شرایط نگهداری نیز مقداری کاهش می‌یابد. از این‌رو اگر شرایط اجازه می‌دهد، سعی کنید همیشه از مواد تازه استفاده کنید.

 

۲- پختن غذا را در دستور کار قرار دهید
کودک شما پس از چند ساعت تحصیل گرسنه خواهد شد و از این‌رو باید به هنگام ظهر غذا بخورد. طبیعی است اگر پیش از این برای تغذیه او برنامه‌ریزی نکرده باشید، ناچار به بوفه مدرسه و یا فروشگاه‌های فست فود خواهد رفت و شکم خود را سیر خواهد کرد. امری که در کنار آسیب سلامتی، هزینه‌های زندگی خانواده را نیز افزایش می‌دهد. از این‌رو اگر زمان شما اجازه می‌دهد، حتماً برای کودک غذای مناسب، هرچند ساده و اندک، آماده کنید. اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید، پختن این وعده غذایی چندان دشوار نخواهد بود.

 

۳- از غذای باقیمانده شب استفاده کنید
بسیاری از اوقات، غذایی که برای شام پخته می‌شود تا به انتها مصرف نشده و مقداری از آن باقی می‌ماند. این بهترین فرصت برای مادران شاغلی است که زمان کافی برای پختن چند وعده غذایی را ندارند. می‌توانید شب هنگام غذایی بیشتر از نیاز شام تهیه کنید و بخشی از آن را را برای ناهار کودک کنار بگذارید.

 

۴- از پوشش‌های نگهدارنده مناسب استفاده کنید

پس از آماده‌سازی غذا، کودک آن را از صبح تا زمان ناهار خود در کیفش نگه می‌دارد. از این‌رو ابزارهای مورد استفاده برای حفظ کیفیت غذا نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. می‌توانید از ظروف مناسب و چندکاره برای آماده‌سازی غذای کودک استفاده کنید. این‌گونه ظروف که با قیمت مناسبی در دسترس هستند، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شوند و امکان نگهداری از انواع و اقسام غذاها را دارند. هرگز از ظروف یک‌بارمصرف برای جای دادن غذای کودک استفاده نکنید. این‌گونه ظروف علاوه بر مشکلات محیط زیستی، به سبب موادی که در خود دارند، موجب آسیب درازمدت به سلامت کودک خواهند شد. به‌علاوه ظروف یک‌بارمصرف آسیب‌پذیر هستند و ممکن است غذا از درون آنها ریخته و باعث کثیف شدن لوازم دانش‌آموز شود.

 

۵- این روش را به عادتی پایدار برای خود و کودکتان تبدیل کنید
ممکن است پس از خواندن این پیشنهادها، چند روزی را صرف تهیه غذا کنید، اما اندک‌اندک و با مشاهده زمان اندکی که دارید، از تهیه غذا منصرف شوید. به‌علاوه جذابیت‌های ظاهری غذای بیرون نیز کودک را به مصرف آنها متمایل می‌سازد و ممکن است با نپذیرفتن غذای خانگی، از شما برای خرید غذا پول طلب کند. اجازه ندهید این‌گونه مسائل در تصمیم شما اختلال ایجاد کند. فرزندتان را برای مصرف غذای خانگی توجیه کنید و در تهیه غذا استقامت به خرج دهید. خواهید دید که پس از گذشت چند هفته، این روش به عادت تبدیل شده و کارها آسان‌تر پیش خواهند رفت.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۵، آذر ۹۴

در سال های اخیر، برخلاف دوران گذشته، مدارس در زمان طولانی‌تری به آموزش کودکان می‌پردازند. به این ترتیب که دانش‌آموزان علاوه بر نوبت صبح، بعدازظهر نیز چند ساعتی را در مدرسه حضور دارند و به همین دلیل باید ناهار را در مدرسه میل کنند. به‌طور طبیعی، این مسأله به هزینه‌های اضافی می‌انجامد و اگر از سوی والدین با بی‌تفاوتی مواجه ...

در سال های اخیر، برخلاف دوران گذشته، مدارس در زمان طولانی‌تری به آموزش کودکان می‌پردازند. به این ترتیب که دانش‌آموزان علاوه بر نوبت صبح، بعدازظهر نیز چند ساعتی را در مدرسه حضور دارند و به همین دلیل باید ناهار را در مدرسه میل کنند. به‌طور طبیعی، این مسأله به هزینه‌های اضافی می‌انجامد و اگر از سوی والدین با بی‌تفاوتی مواجه شود، ممکن است سلامت کودک را نیز به خطر بیندازد. به‌ویژه اگر خانواده بیش از یک دانش‌آموز داشته باشد، مسأله ناهار کودکان به معضلی زمان‌بر و پرهزینه تبدیل خواهد شد. نکات زیر به شما کمک می‌کنند، تا غذای سالم و ارزانی را تهیه کرده و از سلامت کودک خود حفاظت کنید.

 

۱- اصول نگهداری از مواد غذایی را رعایت کنید
خرید بیهوده از مراکز فروش مواد غذایی، به‌ویژه در خصوص اقلام فاسدشدنی، به دور ریختن پول می‌ماند. میوه‌ها و سبزیجات در زمان بسیار محدودی قابل استفاده هستند و به‌سرعت کیفیت خود را از دست داده و غیرقابل استفاده می‌شوند. سایر اقلام غذایی نیز شرایط مشابهی دارند و باید به سرعت مصرف شوند. از این‌رو اگر با پیشنهاد فروشندگان مبنی بر فروش ارزان یا عمده مواجه شدید، مانعِ میل خود به خریدِ بیش از اندازه شوید. به‌علاوه، باید شرایط مناسب نگهداری از این مواد را نیز مهیا سازید. از سلامت و کارکرد مناسب یخچال و فریزتان اطمینان حاصل کنید و همیشه تازگی محصولات را در اولویت قرار دهید.
برخی از میوه‌ها یا سبزیجات در دوره‌های طولانی‌تری سلامت خود را حفظ می‌کنند. از این‌رو اگر قصد خرید عمده محصولی را دارید، روی این کالاها متمرکز شوید. به‌طور مثال، سیب، پرتقال، هویج یا کرفس به خوبی چند هفته در یخچال شما دوام خواهند آورد. در مقابل، اغلب میوه‌های تابستانی، انگور و سایر اقلام فاسد شدنی، باید به سرعت مصرف شوند و خرید عمده آنها اشتباهی پرهزینه است. نگهداری از مواد غذایی و حفظ کیفیت آنها در دیگر اجزای هر غذا نیز اهمیت زیادی دارند. نان و خمیر پیتزا یا پیراشکی در یخچال و فریزر به خوبی دوام می‌آورند. می‌توانید برای حفظ زمان و پول این‌گونه اقلام را به‌صورت عمده خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که کیفیت مواد غذایی در بهترین شرایط نگهداری نیز مقداری کاهش می‌یابد. از این‌رو اگر شرایط اجازه می‌دهد، سعی کنید همیشه از مواد تازه استفاده کنید.

 

۲- پختن غذا را در دستور کار قرار دهید
کودک شما پس از چند ساعت تحصیل گرسنه خواهد شد و از این‌رو باید به هنگام ظهر غذا بخورد. طبیعی است اگر پیش از این برای تغذیه او برنامه‌ریزی نکرده باشید، ناچار به بوفه مدرسه و یا فروشگاه‌های فست فود خواهد رفت و شکم خود را سیر خواهد کرد. امری که در کنار آسیب سلامتی، هزینه‌های زندگی خانواده را نیز افزایش می‌دهد. از این‌رو اگر زمان شما اجازه می‌دهد، حتماً برای کودک غذای مناسب، هرچند ساده و اندک، آماده کنید. اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید، پختن این وعده غذایی چندان دشوار نخواهد بود.

 

۳- از غذای باقیمانده شب استفاده کنید
بسیاری از اوقات، غذایی که برای شام پخته می‌شود تا به انتها مصرف نشده و مقداری از آن باقی می‌ماند. این بهترین فرصت برای مادران شاغلی است که زمان کافی برای پختن چند وعده غذایی را ندارند. می‌توانید شب هنگام غذایی بیشتر از نیاز شام تهیه کنید و بخشی از آن را را برای ناهار کودک کنار بگذارید.

 

۴- از پوشش‌های نگهدارنده مناسب استفاده کنید

پس از آماده‌سازی غذا، کودک آن را از صبح تا زمان ناهار خود در کیفش نگه می‌دارد. از این‌رو ابزارهای مورد استفاده برای حفظ کیفیت غذا نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. می‌توانید از ظروف مناسب و چندکاره برای آماده‌سازی غذای کودک استفاده کنید. این‌گونه ظروف که با قیمت مناسبی در دسترس هستند، بخش‌های مختلفی را شامل می‌شوند و امکان نگهداری از انواع و اقسام غذاها را دارند. هرگز از ظروف یک‌بارمصرف برای جای دادن غذای کودک استفاده نکنید. این‌گونه ظروف علاوه بر مشکلات محیط زیستی، به سبب موادی که در خود دارند، موجب آسیب درازمدت به سلامت کودک خواهند شد. به‌علاوه ظروف یک‌بارمصرف آسیب‌پذیر هستند و ممکن است غذا از درون آنها ریخته و باعث کثیف شدن لوازم دانش‌آموز شود.

 

۵- این روش را به عادتی پایدار برای خود و کودکتان تبدیل کنید
ممکن است پس از خواندن این پیشنهادها، چند روزی را صرف تهیه غذا کنید، اما اندک‌اندک و با مشاهده زمان اندکی که دارید، از تهیه غذا منصرف شوید. به‌علاوه جذابیت‌های ظاهری غذای بیرون نیز کودک را به مصرف آنها متمایل می‌سازد و ممکن است با نپذیرفتن غذای خانگی، از شما برای خرید غذا پول طلب کند. اجازه ندهید این‌گونه مسائل در تصمیم شما اختلال ایجاد کند. فرزندتان را برای مصرف غذای خانگی توجیه کنید و در تهیه غذا استقامت به خرج دهید. خواهید دید که پس از گذشت چند هفته، این روش به عادت تبدیل شده و کارها آسان‌تر پیش خواهند رفت.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۵، آذر ۹۴

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]