بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۰۲ آبان ۱۳۹۶

site (22)

بسياري از ما فاقد توانايي‌هايي هستيم که خداوند به يک سنجاب داده است. حالت زير را در نظر بگيريد. يک يخچال خريده‌ايد که قيمت آن ۱۰۰ هزار تومان کمتر از مدل ديگري است که آن را براي خريد مدنظر داشتيد. در عين حال، يخچال خريداري شده سالانه ۱۰۰ هزار تومان بيشتر از يخچال دوم برق مصرف مي‌کند که به معناي زيانِ درازمدت است. اگر خريد يخچال کم‌مصرف را انتخاب کرده بوديد، مي‌توانستيد سالانه ۱۰۰ هزار تومان صرفه‌جويي کنيد. با اين‌حال نه‌تنها شما بلکه بسياري از افراد به قميت ارزان‌تر اهميت بيشتري مي‌دهند و احتمال خريد کالاي پرمصرف‌تر در مجموع بيشتر است.

 

اين الگوي رفتار مالي صرفاً به خريد کالاها محدود نيست. تمايل به سود فوري در اغلب موارد بر ذهن افراد سايه مي‌افکند و آنها را از تصميمات بلندمدت و کارآمد محروم مي‌کند. به‌طور مثال، پس‌انداز و سرمايه‌گذاري براي دوران بازنشستگي از جمله مواردي است که در اثر ذهنيت کوتاه‌مدت آسيب مي‌بيند. بسياري از کارمندان با توجه بيشتر روي نيازهاي فوري خود، از اهميت آينده غافل مي‌مانند. آنها حاضرند به هزينه آينده در زمان حال زندگي بهتري داشته باشند و از اين جهت بي‌پروا به خرج کردن درآمد خود مي‌پردازند. اين دقيقاً عکس عملکرد سنجاب‌هايي است که به حکم هدايت خداوند، به آينده توجه دارند و براي آن برنامه‌ريزي مي‌کنند. اين حيوانات در دوران وفور موارد غذايي، کمتر استفاده کرده و بيشتر به انبار کردن غذا مي‌پردازند تا بتوانند دوران دشوار زمستان را دوام آورند.

 

در واقع مشکل اصلي براي برنامه‌ريزي آينده‌محور آن است که ما درک نادرستي از زمان داريم. به طور مثال، اگر از افراد پرسيده شود که دوست دارند يک ميليون تومان را امسال دريافت کنند، يا آنکه دو ميليون تومان در سال بعد، بسياري پول نقد فوري را انخاب مي‌کنند. اما اگر همين دو مبلغ در فواصل زماني پنج يا شش ساله به آنها پيشنهاد شود (يعني يک ميليون در ۵ سال بعد و دو ميليون در شش سال) اغلب دوران شش ساله را انتخاب مي‌کنند؛ چراکه ظاهراً از ديد آنها، فاصله ميان سال پنجم و ششم کمتر از فاصله ميان زمان حاضر و يک سال آينده است!

 

اين امر بيش از هر چيز بدان سبب است که ما به لذت آني توجه و اهميت عاطفي زيادي مي‌دهيم و در مقابل، سود آينده را با سخت‌گيري منطقي ارزيابي مي‌کنيم. از آنجا که احساسات و عواطف اغلب بر خرد و منطق غلبه مي‌کنند، بيشتر افراد در انتخاب تصميمات کوتاه‌مدت بدون هيچ ترديدي عمل مي‌کنند و از آينده غافل مي‌شوند.

 

لذا بهترين روش براي اتخاذ تصميمات بلند مدت آن است که همچون يک سنجاب عمل کنيد.  گاهي اوقات دولت و ساير نهادها براي اين‌گونه رويکرد به شهروندان کمک مي‌کنند. در مثال يخچال، دولت با تصويب استانداردهايي براي مصرف انرژي، شرکت‌ها را وادار مي‌کند که سود بلندمدت مصرف‌کنندگان را در نظر بگيرند؛ به‌علاوه آگاهي‌رساني مناسبي نيز صورت گرفته و خريد بهينه توصيه مي‌شود.

 

اما در مواردي که بايد تصميمات را به تنهايي اخذ کنيد، بهتر است احساسات را کنترل کرده و بر قدرت منطقي خود تکيه نماييد. اين کار از طريق برنامه‌ريزي مالي و وفاداري به آن ميسر است. پس از آنکه برنامه‌اي را براي بلندمدت تدوين کرديد، در زمان تصميمات مالي و پولي به آن مراجعه کنيد. به دقت ميزان تناسب خريد يا تراکنش مورد نظر را با برنامه تدوين شده ارزيابي کنيد و در صورت تطابق، اقدام نماييد. با اين کار فشار احساسات آني کنترل شده و خرج شدن پول در مسير مطلوب و بلندمدت صورت مي‌پذيرد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

بسياري از ما فاقد توانايي‌هايي هستيم که خداوند به يک سنجاب داده است. حالت زير را در نظر بگيريد. يک يخچال خريده‌ايد که قيمت آن 100 هزار تومان کمتر از مدل ديگري است که آن را براي خريد مدنظر داشتيد. در عين حال، يخچال خريداري شده سالانه 100 هزار تومان بيشتر از يخچال دوم برق مصرف مي‌کند که به معناي ...

بسياري از ما فاقد توانايي‌هايي هستيم که خداوند به يک سنجاب داده است. حالت زير را در نظر بگيريد. يک يخچال خريده‌ايد که قيمت آن ۱۰۰ هزار تومان کمتر از مدل ديگري است که آن را براي خريد مدنظر داشتيد. در عين حال، يخچال خريداري شده سالانه ۱۰۰ هزار تومان بيشتر از يخچال دوم برق مصرف مي‌کند که به معناي زيانِ درازمدت است. اگر خريد يخچال کم‌مصرف را انتخاب کرده بوديد، مي‌توانستيد سالانه ۱۰۰ هزار تومان صرفه‌جويي کنيد. با اين‌حال نه‌تنها شما بلکه بسياري از افراد به قميت ارزان‌تر اهميت بيشتري مي‌دهند و احتمال خريد کالاي پرمصرف‌تر در مجموع بيشتر است.

 

اين الگوي رفتار مالي صرفاً به خريد کالاها محدود نيست. تمايل به سود فوري در اغلب موارد بر ذهن افراد سايه مي‌افکند و آنها را از تصميمات بلندمدت و کارآمد محروم مي‌کند. به‌طور مثال، پس‌انداز و سرمايه‌گذاري براي دوران بازنشستگي از جمله مواردي است که در اثر ذهنيت کوتاه‌مدت آسيب مي‌بيند. بسياري از کارمندان با توجه بيشتر روي نيازهاي فوري خود، از اهميت آينده غافل مي‌مانند. آنها حاضرند به هزينه آينده در زمان حال زندگي بهتري داشته باشند و از اين جهت بي‌پروا به خرج کردن درآمد خود مي‌پردازند. اين دقيقاً عکس عملکرد سنجاب‌هايي است که به حکم هدايت خداوند، به آينده توجه دارند و براي آن برنامه‌ريزي مي‌کنند. اين حيوانات در دوران وفور موارد غذايي، کمتر استفاده کرده و بيشتر به انبار کردن غذا مي‌پردازند تا بتوانند دوران دشوار زمستان را دوام آورند.

 

در واقع مشکل اصلي براي برنامه‌ريزي آينده‌محور آن است که ما درک نادرستي از زمان داريم. به طور مثال، اگر از افراد پرسيده شود که دوست دارند يک ميليون تومان را امسال دريافت کنند، يا آنکه دو ميليون تومان در سال بعد، بسياري پول نقد فوري را انخاب مي‌کنند. اما اگر همين دو مبلغ در فواصل زماني پنج يا شش ساله به آنها پيشنهاد شود (يعني يک ميليون در ۵ سال بعد و دو ميليون در شش سال) اغلب دوران شش ساله را انتخاب مي‌کنند؛ چراکه ظاهراً از ديد آنها، فاصله ميان سال پنجم و ششم کمتر از فاصله ميان زمان حاضر و يک سال آينده است!

 

اين امر بيش از هر چيز بدان سبب است که ما به لذت آني توجه و اهميت عاطفي زيادي مي‌دهيم و در مقابل، سود آينده را با سخت‌گيري منطقي ارزيابي مي‌کنيم. از آنجا که احساسات و عواطف اغلب بر خرد و منطق غلبه مي‌کنند، بيشتر افراد در انتخاب تصميمات کوتاه‌مدت بدون هيچ ترديدي عمل مي‌کنند و از آينده غافل مي‌شوند.

 

لذا بهترين روش براي اتخاذ تصميمات بلند مدت آن است که همچون يک سنجاب عمل کنيد.  گاهي اوقات دولت و ساير نهادها براي اين‌گونه رويکرد به شهروندان کمک مي‌کنند. در مثال يخچال، دولت با تصويب استانداردهايي براي مصرف انرژي، شرکت‌ها را وادار مي‌کند که سود بلندمدت مصرف‌کنندگان را در نظر بگيرند؛ به‌علاوه آگاهي‌رساني مناسبي نيز صورت گرفته و خريد بهينه توصيه مي‌شود.

 

اما در مواردي که بايد تصميمات را به تنهايي اخذ کنيد، بهتر است احساسات را کنترل کرده و بر قدرت منطقي خود تکيه نماييد. اين کار از طريق برنامه‌ريزي مالي و وفاداري به آن ميسر است. پس از آنکه برنامه‌اي را براي بلندمدت تدوين کرديد، در زمان تصميمات مالي و پولي به آن مراجعه کنيد. به دقت ميزان تناسب خريد يا تراکنش مورد نظر را با برنامه تدوين شده ارزيابي کنيد و در صورت تطابق، اقدام نماييد. با اين کار فشار احساسات آني کنترل شده و خرج شدن پول در مسير مطلوب و بلندمدت صورت مي‌پذيرد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]