بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۰۱ آذر ۱۳۹۶

EstimationBias-01

راه‌اندازي کسب و کار بايد اصولي و به دور از هيجانات مخرب باشد. اگر قصد راه‌اندازي کسب‌وکار خود را داريد اين مطلب را از دست ندهيد. در اين نوشتار هشت نکته کليدي براي راه‌اندازي کسب‌وکار معرفي شده است.

کسب‌وکار کوچک به‌صورت مستقل است و هر شرکتي با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در اين حيطه قرار مي‌گيرد. اين اندازه مرسوم‌ترين استاندارد تعريف شده است. در آمريکا حدود ۵/۲۲ ميليون کسب‌وکار مستقل از کشاورزي و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد آن کسب و کار کوچک (Small Business) به حساب مي‌آيند .

 

۱- ذهنتان را براي بازي پيش رو آماده کنيد و رشد و توسعه‌ي نگرش کارآفرينانه را در خود آغاز نماييد.

“رهبري به‌عنوان نيست، به نمونه‌ي عمل است.”

- دنيل آدنتوجي

دليل موفقيت چشم‌گير کارآفريناني چون بيل گيتس و آليکو دانگوته اين است که ذهن‌شان را مثبت تربيت کردهاند.

يکي از اولين کارهايي که براي کارآفرين شدن بايد انجام دهيد ايجاد تفکر و ذهنيتي کارآفرينانه است.

به ياد داشته باشيد که براي کسب‌وکارتان بايد سرانجام روزي شغل فعلي را رها کنيد. پس بايد از نظر روحي و ذهني آمادگي داشته باشيد. بايد براي چالش‌هاي پيش‌رو آماده شويد.

يک توصيه حرفه‌اي:

کارآفريني که ديدگاهي کارآفرينانه نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد. بدون چنين ديدگاهي موفق نخواهيد بود. بايد مهارت‌هايي چون رهبري، مذاکره و برقرار کردن رابطه و شبکه‌سازي با آدمها را در خودتان ايجاد کنيد.

شما همچنين بايد برنامه‌هايي براي شرکت در سمينارهاي مربوط به کسب‌وکار تدارک ببينيد تا براي کارهاي آينده مجهزتر و قوي‌تر باشيد.

 

۲- خودکاري برداريد و طرح کسب‌وکاري قوي طراحي کنيد.

براي اداره‌ي موفق يک کسب‌وکار کوچک احتياج به يک طرح کسب‌وکار دقيق و قوي داريد. اگر قصد راه‌اندازي کسب‌وکار نوپايي را داريد حتماً به آن احتياج خواهيد داشت.

توصيه حرفه‌اي:

فراموش نکنيد که يک طرح کسب‌وکار خوب، مبلغ تقريبي که براي شروع به آن احتياج داريد، مبلغي که براي رشد لازم خواهيد داشت و مکاني که قرار است در آن کسب‌وکار برپا شود را شامل مي‌شود.

 

۳- به دنبال همکار باشيد؛ شريک يا شرکايي قابل اعتماد.

در تمامي کسب‌وکار نوپا، “همکاري” نکته‌ي حائز اهميتي‌ست. در واقع يکي از رموز موفقيت شرکت‌هايي چون اپل، ميکروسافت، گوگل و اينتل همين همکاري است.

اما پيش از انتخاب شريک کاري مطمئن شويد که آن شخص با شما ديدگاه و چشم‌انداز مشترکي دارد. بدون همکاري دوطرفه کسب‌وکار شما رشد نخواهد کرد.

توصيه حرفه‌اي:

يکي از قوانين هوشمندانه‎ي شراکت تجاري،امضاي قرارداد انحلال شراکت است. به اين دليل که اگر احياناً همه چيز بر وفق مراد پيش نرفت راه خروجي منطقي و مناسبي باقي بماند.

 

۴- از اول تمام وقت شروع نکنيد. کسب‌وکار جديد را نيمه‌وقت آغاز کنيد.

پس از طي برداشتن قدم‌هاي فوق، گام بعد شروع نيمه‌وقت کسب‌وکار مورد نظرتان است. من هميشه بر اهميت اين نکته براي کارمندان تأکيد ميکنم. حقيقت اين است که بسياري از ما براي برپا کردن کسب‌وکار خود برنامهريزي ميکنيم ولي همه‌ي ما آمادگي برخواستن و راه افتادن يک‌باره را نداريم.

توصيه حرفه‌اي:

منتظر چراغ سبز نمانيد.

 

۵- صبر نکنيد تا همه چيز تيره و نااميدکننده يا شيرين و کامل به نظر برسد! هرچه سريعتر “شروع” کنيد.

نکته:

به اين‌که اگر کسب‌وکارتان را شروع کنيد چه مي‌شود يا اگر شروع نکنيد چه اتفاقي رخ مي‌دهد فکر نکنيد!

واقعيت اين است که براي “شروع” فرآيند راه‌اندازي کسب‌وکار نيازي به پول نداريد. به گزارش دريک، در واقع اصلاً به منابع مادي احتياج نداريد؛ تنها بايد مصمم باشيد و داراي ذهني مثبت. کساني که اين دو ويژگي را دارند در کسب‌وکار خود پيشرفت مي‌کنند.

اگر سرمايه‌ي شما کافي نيست ذهن‌تان را درگير نکنيد، با آن‌چه داريد “شروع” کنيد.

فراموش نکنيد کارآفرينان مطرح دنياي اينترنت مثل برايان کلارک (Brian Clark)، درن روز (DarrenRowse)، باميدل اونيبالوسي (BamideleOnibalusi)، مايکل چيبوزور (Michael Chibuzor) و جان چو (John Chow) وقتي کسب‌وکار آنلاين‌شان را آغاز کردند سرمايه‌ي کافي و لازم در اختيارشان نبود و با همان مقدار کمي که داشتند شروع کردند.

به ياد داشته باشيم کمپاني‌هاي دِل، فيسبوک، گوگل و آمازون همه از خوابگاه‌هاي دانشجويي شروع شدند؛ شما هيچ بهانه‌اي نداريد!

 

۶- تقسيم کار کنيد.

راه‌اندازي و پيگيري امور يک کسب‌وکار نوپا ميزان زيادي از وقت و انرژي شما را به خود اختصاص مي‌دهد و نيازمند کار و تلاش بسيار است.

قدم بعدي براي شروع کار، تخصيص بهينه‌ي زمان است.

چند ساعت از روز را به کار کردن بر روي کسب‌وکار شخصي خود اختصاص خواهيد داد؟

آيا مي‌خواهيد کسب‌وکارتان را آخر هفته‌ها بگردانيد؟

بايد به اين سؤال‌ها پاسخ دهيد.

توصيه حرفه‌اي:

به ياد داشته باشيد اگر مي‌خواهيد کسب‌وکارتان دوام داشته باشد، بايد براي ساختنش زمان بگذاريد.

اينجا جايي است که شرکاي شما وارد قضيه مي‌شوند. اگر شريکي داريد وظايف را تقسيم کنيد و دائم به خودتان يادآوري کنيد که نسبت به موفقيت يا شکست هر تکليف مسئوليت آن‌را بپذيريد.

نکته:

نگوييد “کار روزانه‌ي من وقتي براي برپاکردن کسب‌وکار جديدم نمي‌گذارد.” هرگز!

من کارآفريناني مثل اوان چيا (Ewen Chia) و اوبازو اوجيگبيس (ObazuOjeagbase) مي‌شناسم که روزها کار معمول‌شان را انجام مي‌دادند و شب‌ها کسب‌وکار شخصي‌شان را به پيش مي‌بردند.

 

۷- از کارتان استعفا دهيد.

اين قسمت، بخش محبوب من است!

تبريک مي‌گويم!

بعد از شروع کسب‌وکاري کوچک، گام بعدي ترک شغل فعلي است. حقيقت اين است که هيچ راهي براي انجام درست و موفق دو کار به‌طور همزمان وجود ندارد.

براي دست‌يابي به حداکثر موفقيت ممکن بايد روي يکي تمرکز کنيد.

اگر واقعاً مي‌خواهيد کسب‌وکارتان در مدت زمان کوتاه رشد کند بايد تمام تمرکزتان را متوجه آن کنيد.

توصيه حرفه‌اي:

زمان‌بندي استعفاي‌تان را درست تنظيم کنيد. در تصميم‌گيري عجله نکنيد، قبل از استعفا مطمئن شويد که کسب‌وکارتان حداقل کمي پول روانه‌ي حساب بانکي‌تان مي‌کند!

 

۸- افسرده نشويد؛ مقاوم باشيد!

راه‌اندازي کسب‌وکاري نوپا مثل آب خوردن نيست! واقعاً محتاج کار سخت و سنگين است. اما به ياد داشته باشيد که هر چقدر مسير، پراسترس و دشوار شد تسليم نشويد.

تسليم نشويد و کوتاه نياييد.

اگر احساس کرديد که از نظر روحي تحت فشار و دچار اضطراب هستيد، شرايط سخت و پراسترسي که کارآفريناني همچون لري پيج (Larry Page)، ديويد فولي (David Filo) و مايکل دل (Michael Dell) کارشان را در آن آغاز کردند به ياد آوريد.

از اين آدم‌ها براي خودتان مدل و الگو درست کنيد.

از اشتباهاتشان درس بگيريد و مطالبشان را بخوانيد. اين سريع‌ترين راه موفقيت و توسعه‌ي کسب‌وکار نوپاي شماست.

“اين‌که کجا هستيد مهم نيست، اين‌که به “کجا مي‌رويد” تعيين‌کننده است.”

-  دنيل آدتنوجي

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

 

راه‌اندازي کسب و کار بايد اصولي و به دور از هيجانات مخرب باشد. اگر قصد راه‌اندازي کسب‌وکار خود را داريد اين مطلب را از دست ندهيد. در اين نوشتار هشت نکته کليدي براي راه‌اندازي کسب‌وکار معرفي شده است. کسب‌وکار کوچک به‌صورت مستقل است و هر شرکتي با کمتر از 500 پرسنل در اين حيطه قرار مي‌گيرد. اين اندازه مرسوم‌ترين استاندارد تعريف ...

راه‌اندازي کسب و کار بايد اصولي و به دور از هيجانات مخرب باشد. اگر قصد راه‌اندازي کسب‌وکار خود را داريد اين مطلب را از دست ندهيد. در اين نوشتار هشت نکته کليدي براي راه‌اندازي کسب‌وکار معرفي شده است.

کسب‌وکار کوچک به‌صورت مستقل است و هر شرکتي با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در اين حيطه قرار مي‌گيرد. اين اندازه مرسوم‌ترين استاندارد تعريف شده است. در آمريکا حدود ۵/۲۲ ميليون کسب‌وکار مستقل از کشاورزي و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد آن کسب و کار کوچک (Small Business) به حساب مي‌آيند .

 

۱- ذهنتان را براي بازي پيش رو آماده کنيد و رشد و توسعه‌ي نگرش کارآفرينانه را در خود آغاز نماييد.

“رهبري به‌عنوان نيست، به نمونه‌ي عمل است.”

- دنيل آدنتوجي

دليل موفقيت چشم‌گير کارآفريناني چون بيل گيتس و آليکو دانگوته اين است که ذهن‌شان را مثبت تربيت کردهاند.

يکي از اولين کارهايي که براي کارآفرين شدن بايد انجام دهيد ايجاد تفکر و ذهنيتي کارآفرينانه است.

به ياد داشته باشيد که براي کسب‌وکارتان بايد سرانجام روزي شغل فعلي را رها کنيد. پس بايد از نظر روحي و ذهني آمادگي داشته باشيد. بايد براي چالش‌هاي پيش‌رو آماده شويد.

يک توصيه حرفه‌اي:

کارآفريني که ديدگاهي کارآفرينانه نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد. بدون چنين ديدگاهي موفق نخواهيد بود. بايد مهارت‌هايي چون رهبري، مذاکره و برقرار کردن رابطه و شبکه‌سازي با آدمها را در خودتان ايجاد کنيد.

شما همچنين بايد برنامه‌هايي براي شرکت در سمينارهاي مربوط به کسب‌وکار تدارک ببينيد تا براي کارهاي آينده مجهزتر و قوي‌تر باشيد.

 

۲- خودکاري برداريد و طرح کسب‌وکاري قوي طراحي کنيد.

براي اداره‌ي موفق يک کسب‌وکار کوچک احتياج به يک طرح کسب‌وکار دقيق و قوي داريد. اگر قصد راه‌اندازي کسب‌وکار نوپايي را داريد حتماً به آن احتياج خواهيد داشت.

توصيه حرفه‌اي:

فراموش نکنيد که يک طرح کسب‌وکار خوب، مبلغ تقريبي که براي شروع به آن احتياج داريد، مبلغي که براي رشد لازم خواهيد داشت و مکاني که قرار است در آن کسب‌وکار برپا شود را شامل مي‌شود.

 

۳- به دنبال همکار باشيد؛ شريک يا شرکايي قابل اعتماد.

در تمامي کسب‌وکار نوپا، “همکاري” نکته‌ي حائز اهميتي‌ست. در واقع يکي از رموز موفقيت شرکت‌هايي چون اپل، ميکروسافت، گوگل و اينتل همين همکاري است.

اما پيش از انتخاب شريک کاري مطمئن شويد که آن شخص با شما ديدگاه و چشم‌انداز مشترکي دارد. بدون همکاري دوطرفه کسب‌وکار شما رشد نخواهد کرد.

توصيه حرفه‌اي:

يکي از قوانين هوشمندانه‎ي شراکت تجاري،امضاي قرارداد انحلال شراکت است. به اين دليل که اگر احياناً همه چيز بر وفق مراد پيش نرفت راه خروجي منطقي و مناسبي باقي بماند.

 

۴- از اول تمام وقت شروع نکنيد. کسب‌وکار جديد را نيمه‌وقت آغاز کنيد.

پس از طي برداشتن قدم‌هاي فوق، گام بعد شروع نيمه‌وقت کسب‌وکار مورد نظرتان است. من هميشه بر اهميت اين نکته براي کارمندان تأکيد ميکنم. حقيقت اين است که بسياري از ما براي برپا کردن کسب‌وکار خود برنامهريزي ميکنيم ولي همه‌ي ما آمادگي برخواستن و راه افتادن يک‌باره را نداريم.

توصيه حرفه‌اي:

منتظر چراغ سبز نمانيد.

 

۵- صبر نکنيد تا همه چيز تيره و نااميدکننده يا شيرين و کامل به نظر برسد! هرچه سريعتر “شروع” کنيد.

نکته:

به اين‌که اگر کسب‌وکارتان را شروع کنيد چه مي‌شود يا اگر شروع نکنيد چه اتفاقي رخ مي‌دهد فکر نکنيد!

واقعيت اين است که براي “شروع” فرآيند راه‌اندازي کسب‌وکار نيازي به پول نداريد. به گزارش دريک، در واقع اصلاً به منابع مادي احتياج نداريد؛ تنها بايد مصمم باشيد و داراي ذهني مثبت. کساني که اين دو ويژگي را دارند در کسب‌وکار خود پيشرفت مي‌کنند.

اگر سرمايه‌ي شما کافي نيست ذهن‌تان را درگير نکنيد، با آن‌چه داريد “شروع” کنيد.

فراموش نکنيد کارآفرينان مطرح دنياي اينترنت مثل برايان کلارک (Brian Clark)، درن روز (DarrenRowse)، باميدل اونيبالوسي (BamideleOnibalusi)، مايکل چيبوزور (Michael Chibuzor) و جان چو (John Chow) وقتي کسب‌وکار آنلاين‌شان را آغاز کردند سرمايه‌ي کافي و لازم در اختيارشان نبود و با همان مقدار کمي که داشتند شروع کردند.

به ياد داشته باشيم کمپاني‌هاي دِل، فيسبوک، گوگل و آمازون همه از خوابگاه‌هاي دانشجويي شروع شدند؛ شما هيچ بهانه‌اي نداريد!

 

۶- تقسيم کار کنيد.

راه‌اندازي و پيگيري امور يک کسب‌وکار نوپا ميزان زيادي از وقت و انرژي شما را به خود اختصاص مي‌دهد و نيازمند کار و تلاش بسيار است.

قدم بعدي براي شروع کار، تخصيص بهينه‌ي زمان است.

چند ساعت از روز را به کار کردن بر روي کسب‌وکار شخصي خود اختصاص خواهيد داد؟

آيا مي‌خواهيد کسب‌وکارتان را آخر هفته‌ها بگردانيد؟

بايد به اين سؤال‌ها پاسخ دهيد.

توصيه حرفه‌اي:

به ياد داشته باشيد اگر مي‌خواهيد کسب‌وکارتان دوام داشته باشد، بايد براي ساختنش زمان بگذاريد.

اينجا جايي است که شرکاي شما وارد قضيه مي‌شوند. اگر شريکي داريد وظايف را تقسيم کنيد و دائم به خودتان يادآوري کنيد که نسبت به موفقيت يا شکست هر تکليف مسئوليت آن‌را بپذيريد.

نکته:

نگوييد “کار روزانه‌ي من وقتي براي برپاکردن کسب‌وکار جديدم نمي‌گذارد.” هرگز!

من کارآفريناني مثل اوان چيا (Ewen Chia) و اوبازو اوجيگبيس (ObazuOjeagbase) مي‌شناسم که روزها کار معمول‌شان را انجام مي‌دادند و شب‌ها کسب‌وکار شخصي‌شان را به پيش مي‌بردند.

 

۷- از کارتان استعفا دهيد.

اين قسمت، بخش محبوب من است!

تبريک مي‌گويم!

بعد از شروع کسب‌وکاري کوچک، گام بعدي ترک شغل فعلي است. حقيقت اين است که هيچ راهي براي انجام درست و موفق دو کار به‌طور همزمان وجود ندارد.

براي دست‌يابي به حداکثر موفقيت ممکن بايد روي يکي تمرکز کنيد.

اگر واقعاً مي‌خواهيد کسب‌وکارتان در مدت زمان کوتاه رشد کند بايد تمام تمرکزتان را متوجه آن کنيد.

توصيه حرفه‌اي:

زمان‌بندي استعفاي‌تان را درست تنظيم کنيد. در تصميم‌گيري عجله نکنيد، قبل از استعفا مطمئن شويد که کسب‌وکارتان حداقل کمي پول روانه‌ي حساب بانکي‌تان مي‌کند!

 

۸- افسرده نشويد؛ مقاوم باشيد!

راه‌اندازي کسب‌وکاري نوپا مثل آب خوردن نيست! واقعاً محتاج کار سخت و سنگين است. اما به ياد داشته باشيد که هر چقدر مسير، پراسترس و دشوار شد تسليم نشويد.

تسليم نشويد و کوتاه نياييد.

اگر احساس کرديد که از نظر روحي تحت فشار و دچار اضطراب هستيد، شرايط سخت و پراسترسي که کارآفريناني همچون لري پيج (Larry Page)، ديويد فولي (David Filo) و مايکل دل (Michael Dell) کارشان را در آن آغاز کردند به ياد آوريد.

از اين آدم‌ها براي خودتان مدل و الگو درست کنيد.

از اشتباهاتشان درس بگيريد و مطالبشان را بخوانيد. اين سريع‌ترين راه موفقيت و توسعه‌ي کسب‌وکار نوپاي شماست.

“اين‌که کجا هستيد مهم نيست، اين‌که به “کجا مي‌رويد” تعيين‌کننده است.”

-  دنيل آدتنوجي

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

 

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]