بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : تربیت اقتصادی

۰۱ آذر ۱۳۹۶

EstimationBias-04

هر فرد بالغ دست‌کم ۲۵ هزار بار صبح‌گاه از خواب بیدار می‌شود. این عدد به قدری بزرگ است که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از زمان و فرصت زندگی ما را در ساعات اولیه صبح به خود اختصاص می‌دهد. حال اگر تأثیر شگفت‌انگیز مدیریت مناسب صبح‌گاهی و تأثیر این فرآیند بر توانایی و انرژی روزانه را نیز در نظر بگیریم، به تأثیری بسیار عمیق خواهیم رسید. به این معنا که با برخاستن زود هنگام و اصلاح رویه‌های صبح‌گاهی، کیفیت زندگی، میزان انرژی، تمرکز و توانایی ما به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت و مسیر موفقیت هموارتر خواهد شد.

توصیه‌های زیر می‌تواند اوقات صبح‌گاهی را دلچسب‌تر کند و شما را برای ورود به روزی موفق آماده سازد.

 

۱- انرژی را مدیریت کنید، نه زمان را

اگر اندکی بر زندگی خود تأمل کنید، به خوبی درخواهید یافت که انجام وظایفی خاص در زمان‌های خاصی برایتان آسان‌تر است. به طور مثال، ممکن است قدرت خلاقیت شما در صبح بیشتر باشد و ایده‌های جدید در این زمان‌ها به ذهن‌تان برسد. در مقابل، زمان­های دیگری نیز باشند که در آن‌ها انرژی روانی و ذهنی شما کمتر است.

با این شناخت که به سادگی از طریق چند روز دقت در چرخه روزانه به دست می‌آید، می‌توانید کارهای روزانه را به درستی مدیریت کنید. به این صورت که وظایف خلاقانه و نیازمند تمرکز و شادابی را در زمان مناسب آن انجام دهید و امور کم‌اهمیت‌تری مانند تلفن زدن، پاسخ به ایمیل­ها و موارد مشابه را به زمان‌هایی منتقل کنید که انرژی شما کاهش یافته است. اغلب افراد این فرمول ساده را به کار نمی‌گیرند و بهترین و شاداب‌ترین زمان روزانه را صرف امور بی‌اهمیت می‌کنند و آنگاه پس از کاهش انرژی فعالیت‌های جدی‌تر را آغاز می‌کنند. رویه‌ای که تغییر دادن آن تأثیر به‌سزایی بر موفقیت شما خواهد داشت.

 

۲- از شب قبل آماده شوید

پیش از خواب اندکی تأمل کنید و روز آینده را به دقت تحلیل کنید. فهرستی از وظایف فردا را آماده نموده و به ترتیب اولویت و میزان انرژی مورد نظر آن‌ها را اولویت‌بندی نمایید. به این طریق، نقشه راه روز آینده پیش روی شما قرار می‌گیرد و می‌توانید بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، فعالیت خود را مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده آغاز نمایید. بدون این برنامه‌ریزی قبلی، در آغاز روز به درستی از آنچه بنا است انجام شود اطلاع نخواهید داشت. این امر موجب اتلاف انرژی و زمان می‌شود. چراکه به قول جمله مشهور «برای کشتی بی‌هدف تمام بادها موافق هستند»!

 

۳- تا ظهر فعالیت مجازی و اینترنتی نکنید

این کار به نظر ساده می‌رسد، اما وقتی تصمیم به انجام آن بگیرید، دشوار بودنش ظاهر می‌شود. بهتر است با خود قرار و مدار زمانی بگذارید و بازه‌ای را برای صبح‌ها در نظر بگیرید. در این بازه به هیچ عنوان به مرور صفحات اینترنتی نپردازید، ایمیل باز نکنید و شبکه‌های اجتماعی را فراموش کنید. این کار در ابتدا دشوار خواهد بود، اما پس از چند روز آرام‌آرام به آن عادت خواهید کرد. با این کار زمان قابل توجهی به روز شما افزوده می‌شود و کارهای عقب‌افتاده از میان می‌روند. اگر به مدت یک ماه این رویه را به کار بگیرید، تأثیر مثبت آن باعث شگفتی می‌شود.

 

۴- گوشی تلفن را خاموش کنید و از جلوی چشمتان دور نگاه دارید

این کار نیز می‌تواند دشوار باشد. امروز اغلب ارتباطات ما از طریق گوشی تلفن همراه صورت می‌پذیرد. به علاوه انواع شبکه‌های ارتباطی مانند تلگرام نیز روی گوشی‌های همراه نصب هستند و زمان روزانه را صرف خود می‌کنند. به همکاران و مشتریان خود شماره‌ای ثابت بدهید و یا از تلفن غیرهوشمند برای این ارتباطات استفاده کنید. این ممنوعیت را تا مقطعی خاص ادامه دهید و پس از رسیدن به زمان معین‌شده به تلفن هوشمند خود مراجعه کنید.

 

۵- هوا را خنک نگاه دارید

مغز شما در هوایی متعادل و خنک بسیار بهتر کار می‌کند. سعی کنید هوای محیط کار تا حد امکان مطلوب نگاه دارید و از این طریق تمرکز ذهنی و روانی خود را افزایش دهید. شاید نیاز باشد در زمان‌های خاص از وسائل خنک‌کننده استفاده کنید. اما در این کار زیاده‌روی نکنید. چراکه کاربرد دائمی این وسائل موجب افزایش هزینه‌ها و قبوض نجومی برق می‌شود.

 

۶- حرکت کنید

بدن انسان‌ها برای نشستن طراحی نشده است. ما باید در طول روز حرکت کنیم و از بدن خود استفاده نماییم. اما جهان امروز به نوعی پیش می‌رود که اغلب ما ساعت‌های زیادی را به حالت نشسته در جلوی صفحات مونیتور می‌گذرانیم. این مسأله در کنار آسیب‌های جسمانی، کارکرد ریه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و با جذب اکسیژن کمتر، موجب کاهش کارایی مغز می‌شود. از این رو اگر می‌خواهید جسم و مغزی سالم‌تر داشته باشید، در بازه‌های زمانی یک ساعته از جای خود بلند شوید، اندکی راه بروید و یا حرکات کششی انجام دهید.

این ضرب‌المثل فارسی را فراموش نکنید که «عقل سالم در بدن سالم است!»

 

۷- با خوردن میان وعده به خودتان جایزه بدهید

ممکن است به نظر عجیب برسد، اما مغز شما به خوردن، پاسخ شرطی بسیار مطلوبی می‌دهد. به این معنا که می‌توانید برای ترغیب شدن به کار بیشتر، میان‌وعده‌هایی اشتهاآور را در نظر بگیرید و با خودتان قرار بگذارید که پس از چند ساعت کار سخت، بدن‌تان را با این میان‌وعده مهمان خواهید کرد. این کار در کنار تأمین انرژی و موادی که در طول کار مصرف شده‌اند، ذهن شما را برای کار سخت‌تر ترغیب خواهد کرد. البته در انتخاب نوع و حجم میان وعده باید شرایط جسمانی خود را نیز در نظر بگیرید. اگر بیماری خاصی دارید، حتماً در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

 

۸- آیین صبح‌گاهی داشته باشید

ذهن ما به شدت نسبت به مراسم و رویه‌های ثابت هوشیار است و تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرد. این‌گونه مراسم صبح‌گاهی می‌تواند هر چیزی را شامل شود. به طور مثال، می‌توانید ده دقیقه ورزش را در کنار اندکی مدیتیشین، خوردن صبحانه و پیاده‌روی برای خود در نظر بگیرید. برخی افراد چند صفحه کتاب می‌خوانند یا به موسیقی انرژی‌بخشی گوش می‌کنند. نوع این آیین اهمیت چندانی ندارد. مهم آن است که بتوانید از طریق مناسک صبح‌گاهی، اهمیت روز را به ذهن خود یادآور شوید و خود را برای ورود به ساعات کاری آماده سازید.

البته انجام این رویه‌ها و ایجاد عادات جدید ممکن است دشوار باشد. ساختار رفتاری ما در طول زمان شکل گرفته و ذهن ما از تغییر این ساختار دچار نگرانی می‌شود. به همین دلیل، به محض تصمیم به تغییر آن، مقاومت درونی شدیدی را احساس خواهید کرد. راه مقابله با این مقاومت آن است که از آن نترسید. سعی نکنید مقاومت عادات قدیمی را نادیده بگیرید یا منکر شوید. به خود یادآور شوید که مقاومت‌هایی وجود دارد. آنگاه آرام‌آرام رویه‌های برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهید. پس از گذشت چند هفته مقاومت‌ها کاهش یافته و رویه‌های جدید به عادات شما بدل خواهند شد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۱، تیر ۹۵

 

هر فرد بالغ دست‌کم 25 هزار بار صبح‌گاه از خواب بیدار می‌شود. این عدد به قدری بزرگ است که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از زمان و فرصت زندگی ما را در ساعات اولیه صبح به خود اختصاص می‌دهد. حال اگر تأثیر شگفت‌انگیز مدیریت مناسب صبح‌گاهی و تأثیر این فرآیند بر توانایی و انرژی روزانه را نیز در نظر بگیریم، به ...

هر فرد بالغ دست‌کم ۲۵ هزار بار صبح‌گاه از خواب بیدار می‌شود. این عدد به قدری بزرگ است که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از زمان و فرصت زندگی ما را در ساعات اولیه صبح به خود اختصاص می‌دهد. حال اگر تأثیر شگفت‌انگیز مدیریت مناسب صبح‌گاهی و تأثیر این فرآیند بر توانایی و انرژی روزانه را نیز در نظر بگیریم، به تأثیری بسیار عمیق خواهیم رسید. به این معنا که با برخاستن زود هنگام و اصلاح رویه‌های صبح‌گاهی، کیفیت زندگی، میزان انرژی، تمرکز و توانایی ما به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت و مسیر موفقیت هموارتر خواهد شد.

توصیه‌های زیر می‌تواند اوقات صبح‌گاهی را دلچسب‌تر کند و شما را برای ورود به روزی موفق آماده سازد.

 

۱- انرژی را مدیریت کنید، نه زمان را

اگر اندکی بر زندگی خود تأمل کنید، به خوبی درخواهید یافت که انجام وظایفی خاص در زمان‌های خاصی برایتان آسان‌تر است. به طور مثال، ممکن است قدرت خلاقیت شما در صبح بیشتر باشد و ایده‌های جدید در این زمان‌ها به ذهن‌تان برسد. در مقابل، زمان­های دیگری نیز باشند که در آن‌ها انرژی روانی و ذهنی شما کمتر است.

با این شناخت که به سادگی از طریق چند روز دقت در چرخه روزانه به دست می‌آید، می‌توانید کارهای روزانه را به درستی مدیریت کنید. به این صورت که وظایف خلاقانه و نیازمند تمرکز و شادابی را در زمان مناسب آن انجام دهید و امور کم‌اهمیت‌تری مانند تلفن زدن، پاسخ به ایمیل­ها و موارد مشابه را به زمان‌هایی منتقل کنید که انرژی شما کاهش یافته است. اغلب افراد این فرمول ساده را به کار نمی‌گیرند و بهترین و شاداب‌ترین زمان روزانه را صرف امور بی‌اهمیت می‌کنند و آنگاه پس از کاهش انرژی فعالیت‌های جدی‌تر را آغاز می‌کنند. رویه‌ای که تغییر دادن آن تأثیر به‌سزایی بر موفقیت شما خواهد داشت.

 

۲- از شب قبل آماده شوید

پیش از خواب اندکی تأمل کنید و روز آینده را به دقت تحلیل کنید. فهرستی از وظایف فردا را آماده نموده و به ترتیب اولویت و میزان انرژی مورد نظر آن‌ها را اولویت‌بندی نمایید. به این طریق، نقشه راه روز آینده پیش روی شما قرار می‌گیرد و می‌توانید بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، فعالیت خود را مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده آغاز نمایید. بدون این برنامه‌ریزی قبلی، در آغاز روز به درستی از آنچه بنا است انجام شود اطلاع نخواهید داشت. این امر موجب اتلاف انرژی و زمان می‌شود. چراکه به قول جمله مشهور «برای کشتی بی‌هدف تمام بادها موافق هستند»!

 

۳- تا ظهر فعالیت مجازی و اینترنتی نکنید

این کار به نظر ساده می‌رسد، اما وقتی تصمیم به انجام آن بگیرید، دشوار بودنش ظاهر می‌شود. بهتر است با خود قرار و مدار زمانی بگذارید و بازه‌ای را برای صبح‌ها در نظر بگیرید. در این بازه به هیچ عنوان به مرور صفحات اینترنتی نپردازید، ایمیل باز نکنید و شبکه‌های اجتماعی را فراموش کنید. این کار در ابتدا دشوار خواهد بود، اما پس از چند روز آرام‌آرام به آن عادت خواهید کرد. با این کار زمان قابل توجهی به روز شما افزوده می‌شود و کارهای عقب‌افتاده از میان می‌روند. اگر به مدت یک ماه این رویه را به کار بگیرید، تأثیر مثبت آن باعث شگفتی می‌شود.

 

۴- گوشی تلفن را خاموش کنید و از جلوی چشمتان دور نگاه دارید

این کار نیز می‌تواند دشوار باشد. امروز اغلب ارتباطات ما از طریق گوشی تلفن همراه صورت می‌پذیرد. به علاوه انواع شبکه‌های ارتباطی مانند تلگرام نیز روی گوشی‌های همراه نصب هستند و زمان روزانه را صرف خود می‌کنند. به همکاران و مشتریان خود شماره‌ای ثابت بدهید و یا از تلفن غیرهوشمند برای این ارتباطات استفاده کنید. این ممنوعیت را تا مقطعی خاص ادامه دهید و پس از رسیدن به زمان معین‌شده به تلفن هوشمند خود مراجعه کنید.

 

۵- هوا را خنک نگاه دارید

مغز شما در هوایی متعادل و خنک بسیار بهتر کار می‌کند. سعی کنید هوای محیط کار تا حد امکان مطلوب نگاه دارید و از این طریق تمرکز ذهنی و روانی خود را افزایش دهید. شاید نیاز باشد در زمان‌های خاص از وسائل خنک‌کننده استفاده کنید. اما در این کار زیاده‌روی نکنید. چراکه کاربرد دائمی این وسائل موجب افزایش هزینه‌ها و قبوض نجومی برق می‌شود.

 

۶- حرکت کنید

بدن انسان‌ها برای نشستن طراحی نشده است. ما باید در طول روز حرکت کنیم و از بدن خود استفاده نماییم. اما جهان امروز به نوعی پیش می‌رود که اغلب ما ساعت‌های زیادی را به حالت نشسته در جلوی صفحات مونیتور می‌گذرانیم. این مسأله در کنار آسیب‌های جسمانی، کارکرد ریه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و با جذب اکسیژن کمتر، موجب کاهش کارایی مغز می‌شود. از این رو اگر می‌خواهید جسم و مغزی سالم‌تر داشته باشید، در بازه‌های زمانی یک ساعته از جای خود بلند شوید، اندکی راه بروید و یا حرکات کششی انجام دهید.

این ضرب‌المثل فارسی را فراموش نکنید که «عقل سالم در بدن سالم است!»

 

۷- با خوردن میان وعده به خودتان جایزه بدهید

ممکن است به نظر عجیب برسد، اما مغز شما به خوردن، پاسخ شرطی بسیار مطلوبی می‌دهد. به این معنا که می‌توانید برای ترغیب شدن به کار بیشتر، میان‌وعده‌هایی اشتهاآور را در نظر بگیرید و با خودتان قرار بگذارید که پس از چند ساعت کار سخت، بدن‌تان را با این میان‌وعده مهمان خواهید کرد. این کار در کنار تأمین انرژی و موادی که در طول کار مصرف شده‌اند، ذهن شما را برای کار سخت‌تر ترغیب خواهد کرد. البته در انتخاب نوع و حجم میان وعده باید شرایط جسمانی خود را نیز در نظر بگیرید. اگر بیماری خاصی دارید، حتماً در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

 

۸- آیین صبح‌گاهی داشته باشید

ذهن ما به شدت نسبت به مراسم و رویه‌های ثابت هوشیار است و تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرد. این‌گونه مراسم صبح‌گاهی می‌تواند هر چیزی را شامل شود. به طور مثال، می‌توانید ده دقیقه ورزش را در کنار اندکی مدیتیشین، خوردن صبحانه و پیاده‌روی برای خود در نظر بگیرید. برخی افراد چند صفحه کتاب می‌خوانند یا به موسیقی انرژی‌بخشی گوش می‌کنند. نوع این آیین اهمیت چندانی ندارد. مهم آن است که بتوانید از طریق مناسک صبح‌گاهی، اهمیت روز را به ذهن خود یادآور شوید و خود را برای ورود به ساعات کاری آماده سازید.

البته انجام این رویه‌ها و ایجاد عادات جدید ممکن است دشوار باشد. ساختار رفتاری ما در طول زمان شکل گرفته و ذهن ما از تغییر این ساختار دچار نگرانی می‌شود. به همین دلیل، به محض تصمیم به تغییر آن، مقاومت درونی شدیدی را احساس خواهید کرد. راه مقابله با این مقاومت آن است که از آن نترسید. سعی نکنید مقاومت عادات قدیمی را نادیده بگیرید یا منکر شوید. به خود یادآور شوید که مقاومت‌هایی وجود دارد. آنگاه آرام‌آرام رویه‌های برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهید. پس از گذشت چند هفته مقاومت‌ها کاهش یافته و رویه‌های جدید به عادات شما بدل خواهند شد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۱، تیر ۹۵

 

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]