بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۱۳ دی ۱۳۹۶

photo_2018-01-03_10-02-11

هر کارآفرین موفقی با الگوهای کسب‌وکار مناسب، اخلاق کاری سطح بالا و صبر و استقامت زیاد، دستورالعمل‌های خاص خود را برای موفقیت دارد. اما تمرکز بیش از اندازه روی درآمدها و عواید مستقیم نمی‌تواند مسیر پیشرفت بلندمدت را تضمین نماید. کارآفرینان باید مسأله سرمایه‌گذاری را نیز جدی بگیرند تا بتوانند پشتوانه‌های کسب‌وکار خود را تقویت کنند. البته این سرمایه‌گذاری صرفاً جنبه‌های مالی را در بر نمی‌گیرد. استراتژی مطلوب سرمایه‌گذاری می‌تواند به کارآفرینان کمک کند تا برنامه‌ریزی مطلوبی را در جنبه‌های مختلف انجام دهند و خود را با تغییرات تجاری هماهنگ سازند. برخی از انواع سرمایه‌گذاری در ابتدا پرهزینه و شاید بیهوده به‌نظر می‌رسند، اما با گذشت زمان ارزش‌های خود را آشکار ساخته و مسیر موفقیت را هموار می‌سازند.

پنج سرمایه‌گذاری زیر به تمام کارآفرینان یاری خواهد کرد تا راه دستیابی به موفقیت را آسان‌تر بپیمایند و پیشرفتی مداوم را تجربه کنند.

 

۱- تحلیل رقابتی

هیچ شرکت موفقی در خلاء فعالیت نمی‌کند، بلکه در بازار حضور داشته و مشغول رقابتی پیگیر با دیگر ارائه‌کنندگان کالا و خدمات است. از این‌رو برای تضمین موفقیت بلندمدت، باید به‌صورت جدی و دقیق عملکرد رقبای خود را زیرنظر داشته باشید. نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید و از مزیت‌ها و موانع‌شان آگاهی یابید. این تحلیل به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی رقابتی مناسبی را تدوین کنید، سهم بیشتری را به خود اختصاص دهید و تغییرات آتی بازار را به خوبی شناسایی کنید. به‌علاوه شناخت بیشتر رقبا در حقیقت به شناخت بهتر مجموعه تحت مدیریت شما نیز خواهد انجامید.

تردیدی نیست که تحقیق گسترده و مؤثر مستلزم صرف هزینه و زمان است. می‌توانید برای این کار از ارائه‌کنندگان خدمات تحقیقات بازار استفاده کنید. به این طریق نیروهای خود را از درگیری در فرآیند طولانی تحقیق رقابتی باز می‌دارید و شاید در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید. در عین حال، اگر امکانات و شرایط موجود اجازه استخدام نیروهای متخصص را نمی‌دهد، استفاده از توانایی‌های داخلی برای شناسایی رقبا کاملاً در دسترس است.

در فرآیند تحقیق باید پیش از هر چیز جایگاه هر یک از بنگاه‌ها در بازار مشخص شود و اهداف آنها در نسبت با آینده تعیین گردد. این کار باعث فهم بهتر فرآیندهای تجاری شده و شناخت شما را از مشتری ارتقا می‌دهد. به همین دلیل، اگر تاکنون تحقیقات رقابتی و بازار را جدی نگرفته‌اید، بهتر است در نزدیک‌ترین زمان ممکن این کوتاهی را جبران نمایید.

 

۲- رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات

اگر مشتریان از وجود شما بی‌اطلاع باشند، به‌طور طبیعی کالای‌تان را نخواهند خرید و برای خدمات به شما مراجعه نخواهند کرد؛ چراکه هیچ روش جادویی و عجیب و غریبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در کار نیست. به همین جهت، نخستین گام در مسیر موفقیت این است که خود را هرچه بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهید و ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای این فرآیند، استفاده از امکانات مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

پیش از هر چیز، به وب‌سایتی مناسب نیاز دارید که به‌صورت منظم به‌روز شود. سرمایه‌گذاری برای این امکانات کاملاً ضروری است و باید توسط متخصصان خبره انجام شود. سعی کنید وب‌سایت شما حتی‌الامکان کاربری آسانی داشته باشد و با انواع دستگاه‌های دیجیتال (کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، موبایل) سازگار باشد. در گام بعدی برای خود صفحاتی را در فیسبوک یا لینکداین ایجاد کنید و از طریق این صفحات ارتباطی مؤثر با مشتریان برقرار سازید.

در ادامه می‌توانید از ارتباط خود در شبکه‌های مجازی برای تقویت کسب‌وکار، اطلاع‌رسانی درباره محصولات و خدمات و ایجاد وفاداری در مشتری استفاده نمایید. اگر شرایط مالی مجموعه شما اجازه می‌دهد، می‌توانید از تبلیغات مجازی در فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای تقویت فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

 

۳- افراد باهوش و کارآمد

این سرمایه‌گذاری برای اغلب ما آشنا است و اهمیت آن بدیهی به‌نظر می‌رسد. جذب افراد بااستعداد و توانمند باعث ارتقای کیفیت سازمان و دسترسی سریع‌تر به اهداف آن می‌شود. با یاری گرفتن از این نیروهای زبده، می‌توانید استانداردهای سازمانی خود را بالاتر برید و تصویر آینده را به واقعیت نزدیک سازید. البته مسأله صرفاً به استخدام نیروهای باکیفیت محدود نمی‌شود. شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار و کارآفرینی جویای موفقیت، باید برای ارتقای کیفیت نیروهای خود نیز برنامه داشته باشید. این نوع از سرمایه‌گذاری که مواردی چون شرکت در دوره‌های آموزشی یا تهیه ابزارهای مرتبط را در برمی‌گیرد، شاید در ابتدا بی‌فایده به نظر برسد و ترجیح دهید به جای تقویت بنیادی نیروهای خود، به استخدام نیروهای باکیفیت تازه روی آورید. اما این تصور کاملاً نادرست است.

اگر نیروهای شما در فرآیند کاری پرورش یافته و بر آگاهی‌های خود بیفزایند، کیفیت بسیار بالاتری را به دست آورده و برای سازمان مؤثرتر عمل خواهند کرد. به‌علاوه تلاش برای ارتقای کیفی کارکنان، وفاداری آنان را به سازمان بیشتر می‌کند و پیوند میان فرد و گروه را مستحکم می‌سازد.

 

۴- تکنولوژی سطح بالا

اگر می‌خواهید در رقابت با دیگر مجموعه‌ها پیروز باشید، باید توجه ویژه‌ای به تکنولوژی‌های جدید نشان دهید. این مسأله ابزارهایی چون یارانه‌های جدید، سیستم‌های خودکار و دیگر وسائل مرتبط با افزایش سرعت و دقت را شامل می‌شود. اطمینان پیدا کنید که گروه کاری شما به اینترنت پرسرعت دسترسی دارد و می‌تواند با فضای تکنولوژیک معاصر هماهنگ شود. اگر در این زمینه نقصی را در کارکنان خود احساس کردید، برای ارتقای قابلیت‌های آنها تردید نکنید.

بخشی از سازمان خود را برای رصد کردن فرآیندهای جدید تکنولوژیک در بازار و میان رقبا اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که یک ابزار تکنیکی ساده قادر است در هزینه و زمان تولید کالا یا ارائه خدمات صرفه‌جویی زیادی به‌وجود آورد. امری که به معنای پیشی گرفتن از سایرین است.

 

۵- موارد دیگر

سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های سازمان و تلاش برای ارتقای کیفیت فرآیندهای آن را نیز فراموش نکنید. به‌طور مثال، از همان ابتدا نسبت به امور مالی خود حساس باشید و سعی کنید تمام تراکنش‌ها با دقت و نظم ثبت شود. می‌توانید از حسابداران پاره‌وقت برای این منظور استفاده کنید. مشاوران مالی نیز می‌توانند با کمک به شما برای هدایت فرآیندهای قانونی، رسمی و مالی، مسیر موفقیت آینده را هموار کرده و رشد شرکت را تسهیل کنند.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۶، دی ۱۳۹۴

هر کارآفرین موفقی با الگوهای کسب‌وکار مناسب، اخلاق کاری سطح بالا و صبر و استقامت زیاد، دستورالعمل‌های خاص خود را برای موفقیت دارد. اما تمرکز بیش از اندازه روی درآمدها و عواید مستقیم نمی‌تواند مسیر پیشرفت بلندمدت را تضمین نماید. کارآفرینان باید مسأله سرمایه‌گذاری را نیز جدی بگیرند تا بتوانند پشتوانه‌های کسب‌وکار خود را تقویت کنند. البته این سرمایه‌گذاری صرفاً ...

هر کارآفرین موفقی با الگوهای کسب‌وکار مناسب، اخلاق کاری سطح بالا و صبر و استقامت زیاد، دستورالعمل‌های خاص خود را برای موفقیت دارد. اما تمرکز بیش از اندازه روی درآمدها و عواید مستقیم نمی‌تواند مسیر پیشرفت بلندمدت را تضمین نماید. کارآفرینان باید مسأله سرمایه‌گذاری را نیز جدی بگیرند تا بتوانند پشتوانه‌های کسب‌وکار خود را تقویت کنند. البته این سرمایه‌گذاری صرفاً جنبه‌های مالی را در بر نمی‌گیرد. استراتژی مطلوب سرمایه‌گذاری می‌تواند به کارآفرینان کمک کند تا برنامه‌ریزی مطلوبی را در جنبه‌های مختلف انجام دهند و خود را با تغییرات تجاری هماهنگ سازند. برخی از انواع سرمایه‌گذاری در ابتدا پرهزینه و شاید بیهوده به‌نظر می‌رسند، اما با گذشت زمان ارزش‌های خود را آشکار ساخته و مسیر موفقیت را هموار می‌سازند.

پنج سرمایه‌گذاری زیر به تمام کارآفرینان یاری خواهد کرد تا راه دستیابی به موفقیت را آسان‌تر بپیمایند و پیشرفتی مداوم را تجربه کنند.

 

۱- تحلیل رقابتی

هیچ شرکت موفقی در خلاء فعالیت نمی‌کند، بلکه در بازار حضور داشته و مشغول رقابتی پیگیر با دیگر ارائه‌کنندگان کالا و خدمات است. از این‌رو برای تضمین موفقیت بلندمدت، باید به‌صورت جدی و دقیق عملکرد رقبای خود را زیرنظر داشته باشید. نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید و از مزیت‌ها و موانع‌شان آگاهی یابید. این تحلیل به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی رقابتی مناسبی را تدوین کنید، سهم بیشتری را به خود اختصاص دهید و تغییرات آتی بازار را به خوبی شناسایی کنید. به‌علاوه شناخت بیشتر رقبا در حقیقت به شناخت بهتر مجموعه تحت مدیریت شما نیز خواهد انجامید.

تردیدی نیست که تحقیق گسترده و مؤثر مستلزم صرف هزینه و زمان است. می‌توانید برای این کار از ارائه‌کنندگان خدمات تحقیقات بازار استفاده کنید. به این طریق نیروهای خود را از درگیری در فرآیند طولانی تحقیق رقابتی باز می‌دارید و شاید در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید. در عین حال، اگر امکانات و شرایط موجود اجازه استخدام نیروهای متخصص را نمی‌دهد، استفاده از توانایی‌های داخلی برای شناسایی رقبا کاملاً در دسترس است.

در فرآیند تحقیق باید پیش از هر چیز جایگاه هر یک از بنگاه‌ها در بازار مشخص شود و اهداف آنها در نسبت با آینده تعیین گردد. این کار باعث فهم بهتر فرآیندهای تجاری شده و شناخت شما را از مشتری ارتقا می‌دهد. به همین دلیل، اگر تاکنون تحقیقات رقابتی و بازار را جدی نگرفته‌اید، بهتر است در نزدیک‌ترین زمان ممکن این کوتاهی را جبران نمایید.

 

۲- رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات

اگر مشتریان از وجود شما بی‌اطلاع باشند، به‌طور طبیعی کالای‌تان را نخواهند خرید و برای خدمات به شما مراجعه نخواهند کرد؛ چراکه هیچ روش جادویی و عجیب و غریبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در کار نیست. به همین جهت، نخستین گام در مسیر موفقیت این است که خود را هرچه بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهید و ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای این فرآیند، استفاده از امکانات مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

پیش از هر چیز، به وب‌سایتی مناسب نیاز دارید که به‌صورت منظم به‌روز شود. سرمایه‌گذاری برای این امکانات کاملاً ضروری است و باید توسط متخصصان خبره انجام شود. سعی کنید وب‌سایت شما حتی‌الامکان کاربری آسانی داشته باشد و با انواع دستگاه‌های دیجیتال (کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، موبایل) سازگار باشد. در گام بعدی برای خود صفحاتی را در فیسبوک یا لینکداین ایجاد کنید و از طریق این صفحات ارتباطی مؤثر با مشتریان برقرار سازید.

در ادامه می‌توانید از ارتباط خود در شبکه‌های مجازی برای تقویت کسب‌وکار، اطلاع‌رسانی درباره محصولات و خدمات و ایجاد وفاداری در مشتری استفاده نمایید. اگر شرایط مالی مجموعه شما اجازه می‌دهد، می‌توانید از تبلیغات مجازی در فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای تقویت فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

 

۳- افراد باهوش و کارآمد

این سرمایه‌گذاری برای اغلب ما آشنا است و اهمیت آن بدیهی به‌نظر می‌رسد. جذب افراد بااستعداد و توانمند باعث ارتقای کیفیت سازمان و دسترسی سریع‌تر به اهداف آن می‌شود. با یاری گرفتن از این نیروهای زبده، می‌توانید استانداردهای سازمانی خود را بالاتر برید و تصویر آینده را به واقعیت نزدیک سازید. البته مسأله صرفاً به استخدام نیروهای باکیفیت محدود نمی‌شود. شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار و کارآفرینی جویای موفقیت، باید برای ارتقای کیفیت نیروهای خود نیز برنامه داشته باشید. این نوع از سرمایه‌گذاری که مواردی چون شرکت در دوره‌های آموزشی یا تهیه ابزارهای مرتبط را در برمی‌گیرد، شاید در ابتدا بی‌فایده به نظر برسد و ترجیح دهید به جای تقویت بنیادی نیروهای خود، به استخدام نیروهای باکیفیت تازه روی آورید. اما این تصور کاملاً نادرست است.

اگر نیروهای شما در فرآیند کاری پرورش یافته و بر آگاهی‌های خود بیفزایند، کیفیت بسیار بالاتری را به دست آورده و برای سازمان مؤثرتر عمل خواهند کرد. به‌علاوه تلاش برای ارتقای کیفی کارکنان، وفاداری آنان را به سازمان بیشتر می‌کند و پیوند میان فرد و گروه را مستحکم می‌سازد.

 

۴- تکنولوژی سطح بالا

اگر می‌خواهید در رقابت با دیگر مجموعه‌ها پیروز باشید، باید توجه ویژه‌ای به تکنولوژی‌های جدید نشان دهید. این مسأله ابزارهایی چون یارانه‌های جدید، سیستم‌های خودکار و دیگر وسائل مرتبط با افزایش سرعت و دقت را شامل می‌شود. اطمینان پیدا کنید که گروه کاری شما به اینترنت پرسرعت دسترسی دارد و می‌تواند با فضای تکنولوژیک معاصر هماهنگ شود. اگر در این زمینه نقصی را در کارکنان خود احساس کردید، برای ارتقای قابلیت‌های آنها تردید نکنید.

بخشی از سازمان خود را برای رصد کردن فرآیندهای جدید تکنولوژیک در بازار و میان رقبا اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که یک ابزار تکنیکی ساده قادر است در هزینه و زمان تولید کالا یا ارائه خدمات صرفه‌جویی زیادی به‌وجود آورد. امری که به معنای پیشی گرفتن از سایرین است.

 

۵- موارد دیگر

سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های سازمان و تلاش برای ارتقای کیفیت فرآیندهای آن را نیز فراموش نکنید. به‌طور مثال، از همان ابتدا نسبت به امور مالی خود حساس باشید و سعی کنید تمام تراکنش‌ها با دقت و نظم ثبت شود. می‌توانید از حسابداران پاره‌وقت برای این منظور استفاده کنید. مشاوران مالی نیز می‌توانند با کمک به شما برای هدایت فرآیندهای قانونی، رسمی و مالی، مسیر موفقیت آینده را هموار کرده و رشد شرکت را تسهیل کنند.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۶، دی ۱۳۹۴

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]