بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : اقتصاد زندگی

۲۹ بهمن ۱۳۹۶

Bias Getting Over Unfair Treatment Racism Prejudice

امروزه ارتباط میان تغذیه مناسب و سالم، با سلامتی و طول عمر برای همگان روشن است. از این رو در سال‌های اخیر شاهد گرایش گسترده‌ به مصرف محصولات سالم و منطبق با معیارهای بهداشتی هستیم. اما تمایل به خوردن غذای سالم باید با فرایندهای مالی و بودجه ما نیز هماهنگ شود. شاید تصور کنید که روی آوردن به غذای سالم در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. در حالی‌که می‌توانید با برنامه‌ریزی و هوشمندی نه تنها سلامت خود را ارتقا دهید، بلکه در هزینه‌های خانواده نیز صرفه‌جویی کنید.

 

نکات زیر پیشنهادهایی برای رژیم غذایی سالم و ارزان‌‌اند:

۱- مطابق فصل بخورید

محصولات تازه، مواد مغذی بیشتر و طعم بهتری دارند و مصرف آن‌ها بدن ما را بیشتر تقویت می‌کند. به طور مثال، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مواد غذایی را تا حد امکان تازه خریداری نموده و در اولین فرصت مصرف نمایید. یکی از اقدامات مؤثر برای تحقق این هدف، خرید محصولات غذایی، میوه‌ها و سبزیجات، مطابق فصل طبیعی آن‌ها است؛ زیرا بسیاری از میوه‌هایی که خارج از فصل به فروش می‌رسند، با روش‌های خاصی نگهداری شده‌اند و تازگی مورد نیاز بدن را ندارند. به علاوه ساختار بدنی ما در هر یک از فصول با مواد خاصی هماهنگی دارد. خرید میوه فصل نه تنها به سلامت ما کمک خواهد کرد، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود؛ زیرا میوه‌ها و محصولات خارج از فصل اغلب بسیار گران‌تر عرضه می‌شوند و خرید آن‌ها باعث اتلاف منابع مالی خواهد شد.

 

۲- عمده خرید کنید

البته این توصیه دامنه محدودی دارد و تنها برخی از محصولات را شامل می‌شود. به طور مثال: حبوبات و دانه‌ها به صورت عمده عرضه می‌شوند و به دلیل خاصیت فیزیکی، امکان فاسد شدن آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل می‌توانید با خرید عمده این قبیل محصولات، در هزینه‌ها صرفه‌جویی نموده و بر سطح سلامت خود نیز بیفزایید. البته فراموش نکنید که این محصولات هرچند مدت طولانی سالم می‌مانند، اما پایداری آن‌ها ابدی نیست و با گذشت زمان از کیفیتشان کاسته شده و حتی فاسد می‌شوند.

 

۳- با برنامه‌ریزی خرید کنید

به جای آن‌که با اولین احساس نیاز سری به فروشگاه بزنید، بهتر است بر اساس برنامه‌ریزی و فهرست، خرید کنید. سعی کنید نیازهای خود را در دوره‌های زمانی خاص جمع‌آوری کرده و با یک بار مراجعه آن‌ها را تهیه نمایید. از این طریق نه تنها امکان مدیریت خرید فراهم می‌شود، بلکه می‌توانید با یافتن فروشگاه‌های خاص از تخفیف ارائه‌شده بهره ببرید.

 

۴- جهانی فکر کنید

خودتان را به شیوه‌های تغذیه و پخت غذا در کشور محدود نکنید. در جهان فرهنگ‌های مختلفی وجود دارند که هر یک غذاهای متفاوتی را به ما عرضه می‌کنند. این غذاها گاهی اوقات از ترکیب بسیار خوشمزه، مقوی و البته ارزان تشکیل می‌شود. به همین دلیل سعی کنید سطح اطلاعات خود را از شیوه آشپزی ملل افزایش دهید و از این طریق وضعیت سلامت و بودجه خود را همزمان بهبود بخشید.

 

۵- کمتر گوشت بخورید

مصرف زیاد گوشت برای سلامت زیان دارد. این خوراکی ممکن است باعث گرفتگی عروق و سایر مشکلات جسمانی شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف گوشت را به چند وعده در هفته محدود کنیم. این تصمیم در کنار تأثیر قابل توجه روی سلامت، به کاهش هزینه‌ها نیز خواهد انجامید؛ زیرا گوشت جزء مواد غذایی نسبتاً گران است و کاستن از میزان خرید آن پول قابل توجهی را حفظ می‌کند. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در این‌جا توصیه‌های تغذیه‌ای ارائه نشده است و برای تعیین میزان دقیق نیازهای بدن خود باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

امروزه ارتباط میان تغذیه مناسب و سالم، با سلامتی و طول عمر برای همگان روشن است. از این رو در سال‌های اخیر شاهد گرایش گسترده‌ به مصرف محصولات سالم و منطبق با معیارهای بهداشتی هستیم. اما تمایل به خوردن غذای سالم باید با فرایندهای مالی و بودجه ما نیز هماهنگ شود. شاید تصور کنید که روی آوردن به غذای سالم ...

امروزه ارتباط میان تغذیه مناسب و سالم، با سلامتی و طول عمر برای همگان روشن است. از این رو در سال‌های اخیر شاهد گرایش گسترده‌ به مصرف محصولات سالم و منطبق با معیارهای بهداشتی هستیم. اما تمایل به خوردن غذای سالم باید با فرایندهای مالی و بودجه ما نیز هماهنگ شود. شاید تصور کنید که روی آوردن به غذای سالم در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد. در حالی‌که می‌توانید با برنامه‌ریزی و هوشمندی نه تنها سلامت خود را ارتقا دهید، بلکه در هزینه‌های خانواده نیز صرفه‌جویی کنید.

 

نکات زیر پیشنهادهایی برای رژیم غذایی سالم و ارزان‌‌اند:

۱- مطابق فصل بخورید

محصولات تازه، مواد مغذی بیشتر و طعم بهتری دارند و مصرف آن‌ها بدن ما را بیشتر تقویت می‌کند. به طور مثال، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مواد غذایی را تا حد امکان تازه خریداری نموده و در اولین فرصت مصرف نمایید. یکی از اقدامات مؤثر برای تحقق این هدف، خرید محصولات غذایی، میوه‌ها و سبزیجات، مطابق فصل طبیعی آن‌ها است؛ زیرا بسیاری از میوه‌هایی که خارج از فصل به فروش می‌رسند، با روش‌های خاصی نگهداری شده‌اند و تازگی مورد نیاز بدن را ندارند. به علاوه ساختار بدنی ما در هر یک از فصول با مواد خاصی هماهنگی دارد. خرید میوه فصل نه تنها به سلامت ما کمک خواهد کرد، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود؛ زیرا میوه‌ها و محصولات خارج از فصل اغلب بسیار گران‌تر عرضه می‌شوند و خرید آن‌ها باعث اتلاف منابع مالی خواهد شد.

 

۲- عمده خرید کنید

البته این توصیه دامنه محدودی دارد و تنها برخی از محصولات را شامل می‌شود. به طور مثال: حبوبات و دانه‌ها به صورت عمده عرضه می‌شوند و به دلیل خاصیت فیزیکی، امکان فاسد شدن آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل می‌توانید با خرید عمده این قبیل محصولات، در هزینه‌ها صرفه‌جویی نموده و بر سطح سلامت خود نیز بیفزایید. البته فراموش نکنید که این محصولات هرچند مدت طولانی سالم می‌مانند، اما پایداری آن‌ها ابدی نیست و با گذشت زمان از کیفیتشان کاسته شده و حتی فاسد می‌شوند.

 

۳- با برنامه‌ریزی خرید کنید

به جای آن‌که با اولین احساس نیاز سری به فروشگاه بزنید، بهتر است بر اساس برنامه‌ریزی و فهرست، خرید کنید. سعی کنید نیازهای خود را در دوره‌های زمانی خاص جمع‌آوری کرده و با یک بار مراجعه آن‌ها را تهیه نمایید. از این طریق نه تنها امکان مدیریت خرید فراهم می‌شود، بلکه می‌توانید با یافتن فروشگاه‌های خاص از تخفیف ارائه‌شده بهره ببرید.

 

۴- جهانی فکر کنید

خودتان را به شیوه‌های تغذیه و پخت غذا در کشور محدود نکنید. در جهان فرهنگ‌های مختلفی وجود دارند که هر یک غذاهای متفاوتی را به ما عرضه می‌کنند. این غذاها گاهی اوقات از ترکیب بسیار خوشمزه، مقوی و البته ارزان تشکیل می‌شود. به همین دلیل سعی کنید سطح اطلاعات خود را از شیوه آشپزی ملل افزایش دهید و از این طریق وضعیت سلامت و بودجه خود را همزمان بهبود بخشید.

 

۵- کمتر گوشت بخورید

مصرف زیاد گوشت برای سلامت زیان دارد. این خوراکی ممکن است باعث گرفتگی عروق و سایر مشکلات جسمانی شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف گوشت را به چند وعده در هفته محدود کنیم. این تصمیم در کنار تأثیر قابل توجه روی سلامت، به کاهش هزینه‌ها نیز خواهد انجامید؛ زیرا گوشت جزء مواد غذایی نسبتاً گران است و کاستن از میزان خرید آن پول قابل توجهی را حفظ می‌کند. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در این‌جا توصیه‌های تغذیه‌ای ارائه نشده است و برای تعیین میزان دقیق نیازهای بدن خود باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه نمایید.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]