با عضویت در خبرنامه از 10 درصد تخفیف در خرید مجله معیشت بهره مند شوید


۵ راز برای برقراری رابطه بهتر با رئیس خود

زمان مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ انتشار مطلب : ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
کارمند و رئیس

وجود روابط سازنده و محترمانه بین رئیس و کارکنان در هر شرکت از عوامل کلیدی برای موفقیت آن شرکت است. به احتمال زیاد، اولویت اصلی رئیس داشتن کارکنانی سخت‌کوش است که او را برای رساندن شرکت به چشم‌انداز مطلوب یاری کنند. بنابراین او نیز دوست دارد که روابط عمیق‌تری با کسانی که هر روز با آن‌ها کا ر می‌کند داشته باشد. پس‌از آن، او احتمالاً وقت خود را بیش از هر کسِ دیگر، با کارکنانش سپری خواهد کرد.

البته این برای کارکنان نیز مفید است. برای کسب فرصت‌های بهتر، ارتباط با رئیس نقشی کلیدی دارد؛ بنابراین آشنایی بیشتر او با شما و کارتان و اخلاق کاری‌تان، احتمال تعلق گرفتن پاداش به شما را افزایش می‌دهد.

برقراری ارتباط سالم و محترمانه با مدیرتان می‌تواند روحیه و تلاش شما را تقویت کند و نهایتاً سبب ارتقای جایگاه حرفه‌ای شما شود. اگر می‌خواهید روابط شما با رئیستان فراتر از یک همکاری ساده باشد، به پنج راهکار پیشنهادشدۀ زیر عمل کنید. این راهکارها به شما کمک می‌کند همکاری و هماهنگی قوی‌تری با رئیس خود داشته باشید.

  1. ابتکار عمل خود را برای برپا کردن ملاقات‌های ماهانه به‌کار ببندید. وقتی من کسب‌وکار خود را آغاز کردم به‌راحتی می‌توانستم هر روز با همۀ کارکنانم دیدار کنم؛ زیرا در آن زمان کارکنان من فقط ۵ نفر بودند. امروزه آن‌ها ۱۹ نفرند و این برای من دشوارتر است که هر روز با همۀ آن‌ها صحبت کنم و بر کار هر شخص نظارت مستقیم داشته باشم. بنابراین کارکنان برای ترتیب دادن ملاقات‌های شخصی با من باید ابتکار عمل به خرج دهند. این ملاقات‌ها به من کمک می‌کند تا بفهمم در محیط کار چه اتفاقاتی در جریان است و نیز به من نشان می‌دهد که کارکنان به شغل خود اهمیت می‌دهند، به انتظارات من توجه دارند و برای تحقق اهداف من می‌کوشند.

رئیس شما ممکن است مشغلۀ زیادی داشته باشد، اما شما به‌عنوان کارمند می‌توانید و باید حداقل یک بار در ماه به صورت رو در رو با او ملاقات کنید. این فرصت را غنیمت بشمارید و با رئیس دربارۀ وضعیت پروژۀ کنونی خود صحبت کنید. ایده‌های خود را برای آینده بیان کنید و مطمئن شوید که شما در همان مسیری گام برمی‌دارید که رئیس انتظار دارد.

خلاقیت و ابتکارِعمل خود را نشان بدهید. همۀ رؤسا و مدیران دوست دارند شرکت آن‌ها پر از کارکنان باانگیزه و خلاق باشد. وقتی نشان بدهید که شما علاقه‌مند هستید که پروژه‌های جدید را برعهده بگیرید، هم شما و هم رئیس شما موفقیت‌های بیشتری را کسب خواهید کرد. اگر در اداره‌ای کار می‌کنید که افراد دائماً دربارۀ بهتر شدن محصولات، خدمات، پروژه‌ها و فرایندها اظهارِنظر می‌کنند، ترس را کنار بگذارید. دست خود را بالا ببرید و برای به‌دست گرفتن ابتکارِعمل در زمینه‌ای که توانایی آن را دارید داوطلب شوید. اگر امکان اظهارِنظر آزادانه وجود ندارد، فهرستی از ایده‌های ابتکاری خود تهیه کنید و در ملاقات‌های ماهانه آن‌ها را با رئیس خود درمیان بگذارید. وجود خلاقیت در عمل و گفتار شما به رئیستان نشان می‌دهد که شما خود را وقف رشد و توسعۀ شرکت کرده‌اید. این امر باعث شکل‌گیری روابطی بهتر بین هردوی شما می‌شود.

  1. برای ارتباط برقرار کردن با دیگران تلاش کنید. تابه‌حال چند بار به رئیس خود گفته‌اید که فلان ایدۀ شما چندان خوب نیست؟ این یک سخن ترسناک است و معمولاً کارکنان جرئت گفتن آن را ندارند، اما این کار مهمی است. بارها اتفاق افتاده است که من ایده‌ای را با کارکنانم در میان گذاشته‌ام و پس‌از مدتی آن‌ها، مؤدبانه به من گفته‌اند که شاید این بهترین روش ممکن نباشد. من ناراحت نمی‌شوم، زیرا آن‌ها همراه با رد کردن ایدۀ من پیشنهاد بهتری را نیز ارائه می‌دهند؛ بهتر از آن این‌که آن‌ها ایدۀ من را بررسی می‌کنند و فکر می‌کنند که چگونه آن را اصلاح کنند تا کارایی بهتری داشته باشد. نکتۀ کلیدی این است که به یاد داشته باشید شما استخدام شده‌اید، زیرا مهارت‌های معینی داشته‌اید که برای شرکت ارزشمند بوده است. شما قادرید چشم‌اندازی را پیشنهاد کنید که با دیدگاه رئیس متفاوت است. برای مخالفت کردن با ایده‌های رئیس احساس راحتی کنید و مسئله را به‌طور شفاف و مستقیم با او در میان بگذارید. ارائۀ بهترین ایده‌ها می‌تواند شما را به اوج برساند.
  2. . به یاد داشته باشید که رئیس شما نیز یک انسان است. بیشتر مدیران در محل کار فقط چهرۀ حرفه‌ای خود را نمایان می‌کنند و فهرستی طولانی از وظایف را برای کارکنان آماده می‌کنند. آن‌ها روزهای متوالی وقت خود را صرف هدایت شرکت به‌سوی اهدافش می‌کنند. به‌هرحال، مدیران نیز زمانی که کارکنان آن‌ها را فراتر از شخصِ امضاکنندۀ فیش حقوقی می‌بینند، خوشحال می‌شوند. مدیران اغلب از کارکنان خود می‌پرسند: «تعطیلات چطور بود؟» اما من فکر می‌کنم کارکنان نیز باید بتوانند از مدیران بپرسند: «حال شما چطور است؟» یا «آیا تعطیلات به شما خوش گذشت؟» این بدان معنا نیست که آن‌ها رفقای صمیمی‌اند، بلکه بدان معناست که آن‌ها می‌خواهند در یک سطح بهتر باهم ارتباط برقرار کنند.
  3. خودتان باشید. احتمالاً شما نیز شنیده‌اید که می‌گویند فلانی با شغلش ازدواج کرده است. واقعیت این است که بسیاری از ما بیش از این‌که وقت خود را با خانواده سپری کنیم، وقت خود را در محل کار و با همکارانمان می‌گذرانیم. این امر گاهی باعث ایجاد تنش در منزل و یا بروز خشم در محل کار می‌شود. حتی اگر رئیس شما روان‌شناسی مجرب باشد، نمی‌تواند دریابد که شما در زندگی شخصی مشکلی دارید. اگر برای کارکنان من مسئله‌ای پیش بیاید که کار و زندگی آن‌ها را تحتِ‌تأثیر قرار دهد، اغلب موضوع را با من درمیان می‌گذارند. این بهتر از آن است که من بی‌خبر از همه‌چیز دریابم که خلاقیت آن‌ها ناگهان افت کرده است یا این‌که کار خود را بد انجام داده‌اند. بنابراین، اگر شما متأهلید و ساعات طولانی کار در اداره زندگی شما را با مشکل روبه‌رو کرده است، سعی کنید برنامۀ کاری خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید بخشی از کار را به‌صورت پاره‌وقت در منزل انجام دهید. اگر شما دانشجویی هستید که به‌عنوان همکار پاره‌وقت در شرکت فعالیت می‌کند و اگر در ایام امتحانات به مرخصی بیشتری نیاز دارید، بپرسید و درصورت امکان آن ساعات کاری را در روزهای دیگر جبران کنید. به‌هرحال هر درخواستی دارید آن را مطرح کنید و سعی کنید دربارۀ آن با رئیس خود به توافق برسید. این باعث می‌شود که روابط شما با رئیس بهتر شود.

همیشه به یاد داشته باشید که هدف شما این نیست که بهترین دوست رئیس خود باشید. بلکه باید سعی کنید مهارت خود را برای ارتباط با او تقویت کنید و اعتمادش را جلب نمایید تا بتوانید موقعیت خود را در شرکت ارتقا دهید.

نوروز ۹۸



برچسب‌ها :

نظرات

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان