بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۰۷ اسفند ۱۳۹۶

EstimationBias-01

اگر می‌توانستیم به همه اعتماد کنیم، دنیا یقیناً جای بهتری بود. اما متأسفانه این‌طور نیست! در همه محیط‌ها افرادی هستند که نمی‌توان به وفاداری و نیک‌کرداری آنها امیدوار بود و به همین جهت، همواره باید مراقبت کرد تا از آنها گزندی نصیب ما نشود. این مسأله طبیعتاً شامل محیط‌های کاری نیز می‌شود و به‌ویژه در ابتدای مسیر کار، در زمان مصاحبه استخدامی یا دیگر مراحل آغاز به‌کار جلوه بیشتری دارد. چراکه در این دوران، فرد با محیط جدید بیگانه است و به سادگی قربانی اعتماد بی‌جای خود خواهد شد.
البته روش‌های بسیاری برای مقابله با این موقعیت‌ها و رویارویی با افراد غیرقابل اعتماد وجود دارد که مانع وارد آمدن آسیب به تازه‌واردان می‌گردد. در ادامه به شیوه‌های گوناگون این اقدامات پیش‌گیرانه با توجه به نقش و موقعیت فرد غیرقابل اعتماد پرداخته خواهد شد.

 
۱- کاریابان
مراکز کاریابی و اشخاصی که به تأمین نیرو مشغول هستند بخش قابل توجهی از بازار کار را تحت کنترل خود دارند. اما متأسفانه راهی برای پیدا کردن کاریاب مناسب و تشخیص خوب از بد وجود ندارد. برخی از آنها موقعیت‌های شغلی را به‌صورت صادقانه به شما معرفی می‌کنند در حالی‌که دیگران بر مبنای ملاحظات گوناگون اقدام به معرفی مشاغل می‌کنند. این‌گونه مراکز یا افراد به جای آنکه به تعهدات خود نسبت به شما پایبند باشند، بیشتر به دنبال تأمین منافع شخصی و تحکیم ارتباط خود هستند و به‌طور طبیعی انتخابی نامناسب محسوب می‌شوند.
معیار اصلی برای کاریابی قابل اعتماد این است که بهترین و مناسب‌ترین موقعیت‌ها را به شما معرفی کند. در نتیجه اگر مرکز کاریابی و مدیر آن به‌طور مرتب اقدام به معرفی شما به مراکز نامرتبط می‌کنند، این مسأله را باید هشداری جدی مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آنها تلقی کنید.

 

۲- مصاحبه‌کنندگان
مهم‌ترین بخش از فرآیند استخدام، عبور کردن از جلسات گفتگو و اخذ امتیازات لازم برای پذیرفته شدن در شرکت موردنظر است. اگر فرآیند استخدامی کاملاً شفاف باشد، احتمالاً این امکان برای شما وجود خواهد داشت که به خوبی خود را معرفی کنید و از توانایی‌های‌تان سخن بگویید. اگر پس از ورود به جلسه مصاحبه از همان ابتدا و پیش از آغاز بحث با برخورد سرد و بدبینانه مواجه شدید، احتمالاً موضوع دیگری در کار است. شاید مصاحبه‌کننده سعی می‌کند با رد کردن شما فرد موردنظر خود را به استخدام مجموعه دربیاورد. البته در چنین موقعیتی، متأسفانه کار چندانی از شما ساخته نیست، اما اگر از شرایط به خوبی آگاه باشید و بیهوده به مصاحبه‌کننده اعتماد نداشته باشید، می‌توانید روش‌هایی را برای ممانعت از خواسته‌های نامناسب او پیدا کنید و حتی به مدیر شرکت مراجعه کرده و درباره مسأله صحبت کنید. البته اگر مصاحبه‌کننده خود مدیر سازمان باشد، بهتر است از خیر این شغل بگذرید!

 

۳- مدیران منابع انسانی
پس از عبور از سد مصاحبه، معمولاً افرادی در بخش‌های منابع انسانی وجود دارند که شرایط قرارداد و چند و چون کار شما را در سازمان تعیین می‌کنند. این افراد بنا بر وظیفه خود سعی می‌کنند از منافع سازمان حفاظت کرده و پایین‌ترین امکانات را در اختیار شما قرار دهند. تا اینجا هیچ ایرادی به عملکرد آنها وارد نیست. اما اگر برای انجام این کار دست به فریبکاری بزنند و مواردی توافق‌نشده را به شما تحمیل کنند، بهتر است از ابتدا (البته آرام و مؤدبانه) در برابر این مسیر مقاومت کنید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

 

۴- رؤسا
غیرقابل اعتماد بودن رئیس احتمالاً بدترین موردی است که پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در خصوص این مسأله دشوار می‌توان کار خاصی انجام داد. به‌ویژه اگر شرکت موردنظر متعلق به بخش خصوصی بوده و در کنترل کامل رئیس قرار داشته باشد. اگر مسأله جزئی است، شاید بهتر باشد زمانی را تحمل کرده و با احتیاط به کار خود ادامه دهید. اما اگر مسأله جدی است و زندگی و شغل شما را تهدید می‌کند، بهترین تصمیم صرف‌نظر کردن از کار و تلاش برای یافتن شغلی مناسب‌تر است. فراموش نکنید که بهترین موقعیت‌های شغلی نیز ارزش تحمل کردن شرایط سخت و آسیب‌های روانی متعاقب آن را ندارند.

 

۵- همکاران
همکاران نامطلوب و غیرقابل اعتماد نیز مشکلی سخت پیش روی افراد تازه‌وارد به‌شمار می‌روند. این افراد ممکن است به دلیل مشکلات روانی یا در تلاش برای آسیب رساندن به وجهه شما، مسیر نادرستی را برای رقابت در پیش بگیرند. در برابر این موقعیت‌ها، پیش از هر چیز صبر کنید و برای واکنش عجله نشان ندهید. پس از گذشت مدت زمانی، آرام‌آرام به فضای موجود آگاهی بیشتری پیدا می‌کند و می‌توانید در زمان مناسب و با قاطعیت مانع عملکرد نامناسب همکار خود شوید. اگــر آسیــب‌هــای ناشــی از عملکرد همکارتان زمینه‌های غیرحرفه‌ای را شامل می‌شود، مراجعه به مدیر و تلاش برای استفاده از اقتدار او نیز گزینه مناسبی است

 

ماهنامه معیشت، شماره۱۶، دی ۱۳۹۴

اگر می‌توانستیم به همه اعتماد کنیم، دنیا یقیناً جای بهتری بود. اما متأسفانه این‌طور نیست! در همه محیط‌ها افرادی هستند که نمی‌توان به وفاداری و نیک‌کرداری آنها امیدوار بود و به همین جهت، همواره باید مراقبت کرد تا از آنها گزندی نصیب ما نشود. این مسأله طبیعتاً شامل محیط‌های کاری نیز می‌شود و به‌ویژه در ابتدای مسیر کار، در زمان ...

اگر می‌توانستیم به همه اعتماد کنیم، دنیا یقیناً جای بهتری بود. اما متأسفانه این‌طور نیست! در همه محیط‌ها افرادی هستند که نمی‌توان به وفاداری و نیک‌کرداری آنها امیدوار بود و به همین جهت، همواره باید مراقبت کرد تا از آنها گزندی نصیب ما نشود. این مسأله طبیعتاً شامل محیط‌های کاری نیز می‌شود و به‌ویژه در ابتدای مسیر کار، در زمان مصاحبه استخدامی یا دیگر مراحل آغاز به‌کار جلوه بیشتری دارد. چراکه در این دوران، فرد با محیط جدید بیگانه است و به سادگی قربانی اعتماد بی‌جای خود خواهد شد.
البته روش‌های بسیاری برای مقابله با این موقعیت‌ها و رویارویی با افراد غیرقابل اعتماد وجود دارد که مانع وارد آمدن آسیب به تازه‌واردان می‌گردد. در ادامه به شیوه‌های گوناگون این اقدامات پیش‌گیرانه با توجه به نقش و موقعیت فرد غیرقابل اعتماد پرداخته خواهد شد.

 
۱- کاریابان
مراکز کاریابی و اشخاصی که به تأمین نیرو مشغول هستند بخش قابل توجهی از بازار کار را تحت کنترل خود دارند. اما متأسفانه راهی برای پیدا کردن کاریاب مناسب و تشخیص خوب از بد وجود ندارد. برخی از آنها موقعیت‌های شغلی را به‌صورت صادقانه به شما معرفی می‌کنند در حالی‌که دیگران بر مبنای ملاحظات گوناگون اقدام به معرفی مشاغل می‌کنند. این‌گونه مراکز یا افراد به جای آنکه به تعهدات خود نسبت به شما پایبند باشند، بیشتر به دنبال تأمین منافع شخصی و تحکیم ارتباط خود هستند و به‌طور طبیعی انتخابی نامناسب محسوب می‌شوند.
معیار اصلی برای کاریابی قابل اعتماد این است که بهترین و مناسب‌ترین موقعیت‌ها را به شما معرفی کند. در نتیجه اگر مرکز کاریابی و مدیر آن به‌طور مرتب اقدام به معرفی شما به مراکز نامرتبط می‌کنند، این مسأله را باید هشداری جدی مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آنها تلقی کنید.

 

۲- مصاحبه‌کنندگان
مهم‌ترین بخش از فرآیند استخدام، عبور کردن از جلسات گفتگو و اخذ امتیازات لازم برای پذیرفته شدن در شرکت موردنظر است. اگر فرآیند استخدامی کاملاً شفاف باشد، احتمالاً این امکان برای شما وجود خواهد داشت که به خوبی خود را معرفی کنید و از توانایی‌های‌تان سخن بگویید. اگر پس از ورود به جلسه مصاحبه از همان ابتدا و پیش از آغاز بحث با برخورد سرد و بدبینانه مواجه شدید، احتمالاً موضوع دیگری در کار است. شاید مصاحبه‌کننده سعی می‌کند با رد کردن شما فرد موردنظر خود را به استخدام مجموعه دربیاورد. البته در چنین موقعیتی، متأسفانه کار چندانی از شما ساخته نیست، اما اگر از شرایط به خوبی آگاه باشید و بیهوده به مصاحبه‌کننده اعتماد نداشته باشید، می‌توانید روش‌هایی را برای ممانعت از خواسته‌های نامناسب او پیدا کنید و حتی به مدیر شرکت مراجعه کرده و درباره مسأله صحبت کنید. البته اگر مصاحبه‌کننده خود مدیر سازمان باشد، بهتر است از خیر این شغل بگذرید!

 

۳- مدیران منابع انسانی
پس از عبور از سد مصاحبه، معمولاً افرادی در بخش‌های منابع انسانی وجود دارند که شرایط قرارداد و چند و چون کار شما را در سازمان تعیین می‌کنند. این افراد بنا بر وظیفه خود سعی می‌کنند از منافع سازمان حفاظت کرده و پایین‌ترین امکانات را در اختیار شما قرار دهند. تا اینجا هیچ ایرادی به عملکرد آنها وارد نیست. اما اگر برای انجام این کار دست به فریبکاری بزنند و مواردی توافق‌نشده را به شما تحمیل کنند، بهتر است از ابتدا (البته آرام و مؤدبانه) در برابر این مسیر مقاومت کنید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

 

۴- رؤسا
غیرقابل اعتماد بودن رئیس احتمالاً بدترین موردی است که پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در خصوص این مسأله دشوار می‌توان کار خاصی انجام داد. به‌ویژه اگر شرکت موردنظر متعلق به بخش خصوصی بوده و در کنترل کامل رئیس قرار داشته باشد. اگر مسأله جزئی است، شاید بهتر باشد زمانی را تحمل کرده و با احتیاط به کار خود ادامه دهید. اما اگر مسأله جدی است و زندگی و شغل شما را تهدید می‌کند، بهترین تصمیم صرف‌نظر کردن از کار و تلاش برای یافتن شغلی مناسب‌تر است. فراموش نکنید که بهترین موقعیت‌های شغلی نیز ارزش تحمل کردن شرایط سخت و آسیب‌های روانی متعاقب آن را ندارند.

 

۵- همکاران
همکاران نامطلوب و غیرقابل اعتماد نیز مشکلی سخت پیش روی افراد تازه‌وارد به‌شمار می‌روند. این افراد ممکن است به دلیل مشکلات روانی یا در تلاش برای آسیب رساندن به وجهه شما، مسیر نادرستی را برای رقابت در پیش بگیرند. در برابر این موقعیت‌ها، پیش از هر چیز صبر کنید و برای واکنش عجله نشان ندهید. پس از گذشت مدت زمانی، آرام‌آرام به فضای موجود آگاهی بیشتری پیدا می‌کند و می‌توانید در زمان مناسب و با قاطعیت مانع عملکرد نامناسب همکار خود شوید. اگــر آسیــب‌هــای ناشــی از عملکرد همکارتان زمینه‌های غیرحرفه‌ای را شامل می‌شود، مراجعه به مدیر و تلاش برای استفاده از اقتدار او نیز گزینه مناسبی است

 

ماهنامه معیشت، شماره۱۶، دی ۱۳۹۴

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]