بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۲۶ اسفند ۱۳۹۶

EstimationBias-02

فرایندهای بازاریابی و یافتن مشتریان تازه در جهان امروز پیشرفت بسیاری کرده است. ظهور فناوری‌های جدید و ابزارهای اطلاع‌رسانی شیوه‌های نوینی را در این زمینه به وجود آورده است که استفاده از آن‌ها باعث رونق هر چه بیشتر کسب و کار شما خواهد شد. از جمله این ابزار، بازاریابی با ایمیل است. ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای یافتن مشتریان جدید و اطلاع‌رسانی مداوم به مشتریان قدیمی اعتماد متقابل میان شما و مشتری را تقویت می‌کند. به این ترتیب می‌توانید توانایی‌ها و تخصص خود را به مشتریان نشان دهید و در ذهن آن‌ها جای ثابتی بیابید.

استفاده از این امکان فوق‌العاده مانند سایر روش‌ها، نیازمند استراتژی دقیق و هدفمند است. در غیر این صورت، پس از مدتی ایمیل‌های ارسالی شما از دید مشتری، بی‌اهمیت تلقی می‌شود و او بدون خواندن، آن‌ها را پاک خواهد کرد. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا از امکان بازاریابی اینترنتی به‌درستی استفاده کنید و تجارت خود را توسعه دهید.

 

از قواعد اصلی پیروی کنید

صرف‌نظر از این‌که در ایمیل‌های ارسالی خود چه می‌گویید، باید از قواعد پذیرفته‌شده در فرایندهای ارتباط مجازی استفاده نمایید. به طور مثال: سعی کنید ایمیل‌ها را از طریق آدرسی معتبر (ترجیحاً وب‌سایت رسمی) و با نام خود ارسال کنید تا گیرنده احساس امنیت کرده و ایمیل را مطالعه کند. در ایمیل نام رسمی، آدرس و شماره تلفن خود را بیاورید تا مشتری به واقعی بودن ایمیل اطمینان کند. این مسأله از این جهت اهمیت دارد که ایجاد ایمیل ناشناخته بسیار آسان است و اگر نتوانید اعتبار خود را به مخاطب نشان دهید، او نمی‌تواند به شما اعتماد کند.

قاعده مهم دیگر این است که افراد را نه بر اساس الگوی تصادفی بلکه با توجه به استراتژی و آشنایی دقیق انتخاب کنید. اگر مخاطب شما شرکت‌ها هستند، می‌توانید با جستجویی ساده، شرکت‌های خریدار احتمالی را یافته و ایمیل خود را برای آن‌ها ارسال کنید. در خصوص افراد حقیقی نیز همین مسأله صادق است. البته پیگیری تلفنی پس از ارسال نامه‌ها نیز اقدام مناسبی است که باعث ایجاد اطمینان در مخاطب برای مطالعه محتوای ارسالی خواهد شد.

 

صمیمی باشید

در کشورهایی چون ایران، ارتباط میان افراد بر اساس روابط احترام‌آمیز شکل می‌گیرد؛ به همین دلیل، رویکرد صمیمی در نامه‌نگاری ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد. با این حال، نباید در دام دشوارگویی بیفتید. سعی کنید عبارات خود را تا حد امکان ساده، صمیمانه و دور از تکلف نامه‌های رسمی به مخاطبان ایمیل کنید. در این صورت، خواندن نامه برای آن‌ها آسان‌تر خواهد شد و می‌توانید نظرشان را جلب کنید. به طور مثال: نخست موقعیت و زمینه‌کاری خود را روشن و دوستانه توصیف کنید، تا آشنایی اولیه‌ای میان شما و مشتری احتمالی به وجود آید. در چنین شرایطی، معرفی محصول یا خدمات، آسان‌تر صورت خواهد گرفت.

 

اطلاعات سودمند به مخاطبان ارائه کنید

نباید بر اساس الگویی از پیش تعیین شده و ماشینی ایمیل بفرستید. به یاد داشته باشید که نامه الکترونیک نیز مانند حرف زدن مستقیم، ابزاری برای ارتباط و ارسال اطلاعات است. با توجه به این که هر فرد در روز ایمیل‌های فراوانی دریافت می‌کند، اگر در ایمیل خود حاشیه بروید و حجم زیادی از نکات بی‌اهمیت را در اختیار مخاطب بگذارید، احتمالاً در هدف خود موفق نخواهید بود. سعی کنید اطلاعات اصلی را در عباراتی کوتاه و مؤثر طراحی کنید تا در کمترین زمان قابل خواندن باشند.

 

با گیرنده هماهنگ باشید

امروزه بسیاری از ارتباطات مجازی با گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرد. به همین جهت، توجه به کیفیت نامه ارسالی در تمام دستگاه‌های الکترونیکی اهمیت بسیاری دارد. البته سرویس‌دهندگان ایمیل به این مسأله دقت زیادی دارند. اما اگر با استفاده از سایت اختصاصی خود ایمیل می‌فرستید، بهتر است ابتدا ایمیلی برای خودتان فرستاده تا کیفیت صفحه، فونت و طراحی ایمیل را بررسی نمایید. با این کار مطمئن می‌شوید که مخاطب شما نامه‌ای در‌هم ریخته و با فونت نامناسب روی گوشی هوشمند خود دریافت نخواهد کرد. همچنین تصاویر را تا حد امکان سبک ذخیره کنید تا دریافت آن‌ها روی همه وسایل به آسانی صورت گیرد.

 

به مخاطبان نوازش بدهید

اگر امکانات مجموعه شما اجازه می‌دهد، از مخاطبان اطلاعات خاصی چون تاریخ تولد، ازدواج و موارد مشابه را جمع‌آوری کنید تا در این زمان‌ها به مشتریان نامه بفرستید و مناسبت‌ها را تبریک بگویید. این اقدام تأثیر نوازش‌دهنده‌ای روی مخاطبان دارد و اعتماد آن‌ها را نسبت به شما جلب خواهد کرد. فراموش نکنید که کسب و کار با انسان‌ رابطه دارد؛ زیرا انسان نه تنها از قوای ذهنی و حسابگرانه بلکه از گرایشات احساسی نیز برخوردار است. از این رو برقراری رابطه محبت‌آمیز و توأم با احترام نتایج مطلوبی خواهد داشت. البته نباید در این کار افراط کنید و لازم است جدیت خود را حفظ نمایید؛ در غیر این صورت اعتماد مشتری را از زاویه‌ای دیگر از دست خواهید داد.

 

نظر بخواهید

سعی کنید به صورت دوره‌ای از مشتریان خود درباره کیفیت محصول یا خدمات نظرخواهی کنید. این کار باعث خواهد شد مشتری، خود را در فرایند اداری و تولیدی شما شریک بداند و احساس نزدیکی بیشتری داشته باشد. از این راه می‌توانید مشتریان تیزبین را نیز شناسایی کرده و آن‌ها را با بخش تحقیق و توسعه در ارتباط قرار دهید. به یاد داشته باشید که محصولات برای مشتریان تولید می‌شود؛ پس بدون توجه به نظرات و خواسته‌های مشتری بهترین محصول نیز صرفاً کالایی بی‌مصرف است که هیچ فردی تمایل به استفاده از آن را ندارد. در نتیجه اگر نظر آن‌ها را بدانید، موفقیت آسان‌تر به دست خواهد آمد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

فرایندهای بازاریابی و یافتن مشتریان تازه در جهان امروز پیشرفت بسیاری کرده است. ظهور فناوری‌های جدید و ابزارهای اطلاع‌رسانی شیوه‌های نوینی را در این زمینه به وجود آورده است که استفاده از آن‌ها باعث رونق هر چه بیشتر کسب و کار شما خواهد شد. از جمله این ابزار، بازاریابی با ایمیل است. ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای یافتن مشتریان جدید و اطلاع‌رسانی ...

فرایندهای بازاریابی و یافتن مشتریان تازه در جهان امروز پیشرفت بسیاری کرده است. ظهور فناوری‌های جدید و ابزارهای اطلاع‌رسانی شیوه‌های نوینی را در این زمینه به وجود آورده است که استفاده از آن‌ها باعث رونق هر چه بیشتر کسب و کار شما خواهد شد. از جمله این ابزار، بازاریابی با ایمیل است. ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای یافتن مشتریان جدید و اطلاع‌رسانی مداوم به مشتریان قدیمی اعتماد متقابل میان شما و مشتری را تقویت می‌کند. به این ترتیب می‌توانید توانایی‌ها و تخصص خود را به مشتریان نشان دهید و در ذهن آن‌ها جای ثابتی بیابید.

استفاده از این امکان فوق‌العاده مانند سایر روش‌ها، نیازمند استراتژی دقیق و هدفمند است. در غیر این صورت، پس از مدتی ایمیل‌های ارسالی شما از دید مشتری، بی‌اهمیت تلقی می‌شود و او بدون خواندن، آن‌ها را پاک خواهد کرد. نکات زیر به شما کمک می‌کند تا از امکان بازاریابی اینترنتی به‌درستی استفاده کنید و تجارت خود را توسعه دهید.

 

از قواعد اصلی پیروی کنید

صرف‌نظر از این‌که در ایمیل‌های ارسالی خود چه می‌گویید، باید از قواعد پذیرفته‌شده در فرایندهای ارتباط مجازی استفاده نمایید. به طور مثال: سعی کنید ایمیل‌ها را از طریق آدرسی معتبر (ترجیحاً وب‌سایت رسمی) و با نام خود ارسال کنید تا گیرنده احساس امنیت کرده و ایمیل را مطالعه کند. در ایمیل نام رسمی، آدرس و شماره تلفن خود را بیاورید تا مشتری به واقعی بودن ایمیل اطمینان کند. این مسأله از این جهت اهمیت دارد که ایجاد ایمیل ناشناخته بسیار آسان است و اگر نتوانید اعتبار خود را به مخاطب نشان دهید، او نمی‌تواند به شما اعتماد کند.

قاعده مهم دیگر این است که افراد را نه بر اساس الگوی تصادفی بلکه با توجه به استراتژی و آشنایی دقیق انتخاب کنید. اگر مخاطب شما شرکت‌ها هستند، می‌توانید با جستجویی ساده، شرکت‌های خریدار احتمالی را یافته و ایمیل خود را برای آن‌ها ارسال کنید. در خصوص افراد حقیقی نیز همین مسأله صادق است. البته پیگیری تلفنی پس از ارسال نامه‌ها نیز اقدام مناسبی است که باعث ایجاد اطمینان در مخاطب برای مطالعه محتوای ارسالی خواهد شد.

 

صمیمی باشید

در کشورهایی چون ایران، ارتباط میان افراد بر اساس روابط احترام‌آمیز شکل می‌گیرد؛ به همین دلیل، رویکرد صمیمی در نامه‌نگاری ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد. با این حال، نباید در دام دشوارگویی بیفتید. سعی کنید عبارات خود را تا حد امکان ساده، صمیمانه و دور از تکلف نامه‌های رسمی به مخاطبان ایمیل کنید. در این صورت، خواندن نامه برای آن‌ها آسان‌تر خواهد شد و می‌توانید نظرشان را جلب کنید. به طور مثال: نخست موقعیت و زمینه‌کاری خود را روشن و دوستانه توصیف کنید، تا آشنایی اولیه‌ای میان شما و مشتری احتمالی به وجود آید. در چنین شرایطی، معرفی محصول یا خدمات، آسان‌تر صورت خواهد گرفت.

 

اطلاعات سودمند به مخاطبان ارائه کنید

نباید بر اساس الگویی از پیش تعیین شده و ماشینی ایمیل بفرستید. به یاد داشته باشید که نامه الکترونیک نیز مانند حرف زدن مستقیم، ابزاری برای ارتباط و ارسال اطلاعات است. با توجه به این که هر فرد در روز ایمیل‌های فراوانی دریافت می‌کند، اگر در ایمیل خود حاشیه بروید و حجم زیادی از نکات بی‌اهمیت را در اختیار مخاطب بگذارید، احتمالاً در هدف خود موفق نخواهید بود. سعی کنید اطلاعات اصلی را در عباراتی کوتاه و مؤثر طراحی کنید تا در کمترین زمان قابل خواندن باشند.

 

با گیرنده هماهنگ باشید

امروزه بسیاری از ارتباطات مجازی با گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرد. به همین جهت، توجه به کیفیت نامه ارسالی در تمام دستگاه‌های الکترونیکی اهمیت بسیاری دارد. البته سرویس‌دهندگان ایمیل به این مسأله دقت زیادی دارند. اما اگر با استفاده از سایت اختصاصی خود ایمیل می‌فرستید، بهتر است ابتدا ایمیلی برای خودتان فرستاده تا کیفیت صفحه، فونت و طراحی ایمیل را بررسی نمایید. با این کار مطمئن می‌شوید که مخاطب شما نامه‌ای در‌هم ریخته و با فونت نامناسب روی گوشی هوشمند خود دریافت نخواهد کرد. همچنین تصاویر را تا حد امکان سبک ذخیره کنید تا دریافت آن‌ها روی همه وسایل به آسانی صورت گیرد.

 

به مخاطبان نوازش بدهید

اگر امکانات مجموعه شما اجازه می‌دهد، از مخاطبان اطلاعات خاصی چون تاریخ تولد، ازدواج و موارد مشابه را جمع‌آوری کنید تا در این زمان‌ها به مشتریان نامه بفرستید و مناسبت‌ها را تبریک بگویید. این اقدام تأثیر نوازش‌دهنده‌ای روی مخاطبان دارد و اعتماد آن‌ها را نسبت به شما جلب خواهد کرد. فراموش نکنید که کسب و کار با انسان‌ رابطه دارد؛ زیرا انسان نه تنها از قوای ذهنی و حسابگرانه بلکه از گرایشات احساسی نیز برخوردار است. از این رو برقراری رابطه محبت‌آمیز و توأم با احترام نتایج مطلوبی خواهد داشت. البته نباید در این کار افراط کنید و لازم است جدیت خود را حفظ نمایید؛ در غیر این صورت اعتماد مشتری را از زاویه‌ای دیگر از دست خواهید داد.

 

نظر بخواهید

سعی کنید به صورت دوره‌ای از مشتریان خود درباره کیفیت محصول یا خدمات نظرخواهی کنید. این کار باعث خواهد شد مشتری، خود را در فرایند اداری و تولیدی شما شریک بداند و احساس نزدیکی بیشتری داشته باشد. از این راه می‌توانید مشتریان تیزبین را نیز شناسایی کرده و آن‌ها را با بخش تحقیق و توسعه در ارتباط قرار دهید. به یاد داشته باشید که محصولات برای مشتریان تولید می‌شود؛ پس بدون توجه به نظرات و خواسته‌های مشتری بهترین محصول نیز صرفاً کالایی بی‌مصرف است که هیچ فردی تمایل به استفاده از آن را ندارد. در نتیجه اگر نظر آن‌ها را بدانید، موفقیت آسان‌تر به دست خواهد آمد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]