بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۱۳ خرداد ۱۳۹۷

EstimationBias-03

آیا شما نیز در زمره کسانی هستید که به دنبال فرصتی برای پیشرفت می‌گردند؟ خبر خوب این است که با اندکی برنامه‌ریزی، ایده شما می‌تواند واقعیت پیدا کند. کسب و کارهای کوچک راهی برای خروج از فضای معمول کار و ورود به عرصه‌های جذاب است. امروزه بسیاری از برنامه‌های کسب و کار پیرامون مفهوم تجارت‌های کوچک طراحی می‌شوند. به این دلیل که این کسب و کارها امکان راه‌اندازی با کمترین میزان سرمایه را دارند و اگر فرد اشتیاق و صبر کافی داشته باشد، دستیابی به شغل شخصی چندان دور از دسترس نیست.

پس اگر ایده‌ای دارید، بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید. البته معنای این توصیه بی‌گدار به آب زدن نیست. باید از پیش، گام‌های کسب و کار کوچک خود را طراحی کنید و بر اساس این گام‌ها به سوی اهداف خود حرکت نمایید. موارد زیر توصیفی مختصر از مهم‌ترین گام‌های راه‌اندازی تجارت شخصی است که پیروی از آن‌ها شما را در راه تحقق آرزوهایتان یاری خواهد رساند.

 

۱- ایده کارآفرینی داشته باشید

کارآفرینان پیش از ترک کار خود درباره محصول یا خدمتی خاص فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی آن بتواند به کسب درآمد بینجامد. این کار به نظر آسان می‌رسد؛ اما در واقع چنین نیست. ایده شما باید بر اساس دانش و مهارت شکل گرفته باشد؛ در غیر این صورت چیزی جز خیال‌بافی نیست. از این رو باید در عرصه‌هایی به دنبال ایده‌های نو باشید که با آن‌ها آشنایی دارید و پشتوانه کافی برای هدایت کسب و کار مبتنی بر آن ایده موجود است. آگاهی از ظرایف کاری و تسلط بر جزئیات از جمله ویژگی‌هایی است که شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد؛ اما با پیشرفت کار و ظهور پیچیدگی‌ها اهمیت خود را نشان خواهد داد. البته در کنار تخصص و مهارت، علاقه شخصی نیز در موفقیت کسب و کارهای کوچک اهمیت بسیاری دارد. بدون وجود انگیزه کافی، در برابر دشواری‌ها به‌سادگی تسلیم خواهید شد و این امر برای عرصه دشوار کارآفرینی خطری جدی محسوب می‌شود.

 

۲- محیط کاری را آماده کنید

خانه محل زندگی و آرامش شما و خانواده است. از این رو نمی‌توانید به عنوان انبار یا محل کار جدی از آن استفاده کنید؛ زیرا در این صورت امکان مدیریت زندگی شخصی خود را از دست خواهید داد. اطمینان پیدا کنید که پیش از آغاز کار، حداقل ملزومات ضروری برای کسب و کار و محیط شغلی را فراهم کرده‌اید. در خصوص تجهیزات نیز همین ضرورت وجود دارد. اگر تجارت شما مبتنی بر رایانه است، باید در ابتدا تجهیزات و تکنولوژی لازم برای راه‌اندازی کار خود را فراهم سازید. سعی کنید بر اساس منابع موجود، نیازها را در بازه‌ای طولانی‌تر تأمین کنید تا در میانه کار با مشکل مواجه نشوید.

 

۳- درباره شــــرکا و همـــکاران تصمیم‌گیری کنید

کسب و کارهای کوچک به گونه‌ای است که در ابتدا، کار فردی اولویت می‌یابد. شاید تصور کنید که با کار کردن به تنهایی می‌توانید کنترل بیشتری روی جنبه‌های مختلف تجارت خود داشته باشید. این تلقی به طور کلی درست است؛ اما گاهی به سبب کمبود دانش یا سرمایه کافی، به طرح مطلب با افراد دیگری نیاز دارید. این افراد ممکن است در قالب همکار یا شریک به شما کمک کنند و به همین جهت، انتخاب نفرات مناسب از جمله چالش‌های اصلی در مراحل ابتدایی کار است. در اغلب موارد، مهم‌ترین مسأله در مراحل ابتدایی، میزان اعتماد به نیروهای همکار است. از این رو اگر بتوانید از میان اعضای خانواده یا دوستان خود شرکایی بیابید کار آسان‌تر پیش خواهد رفت. هرچند این انتخاب نیز دشواری‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

سعی کنید وظایف موجود را به‌خوبی طبقه‌بندی کرده و نیازها را فهرست نمایید. این نیازسنجی به شما امکان خواهد داد تا با چشمان باز برای همکاری یا شراکت با دیگران پیش‌قدم شوید. در جذب همکار و کارمند نیز باید دقت ویژ‌ه‌ای داشته باشید و با اضافه کردن نفرات، بار کاری و هزینه‌ای شرکت را بیهوده سنگین نکنید.

 

۴- تحقیقات بازار را در اولویت قرار دهید

باید پیش از آغاز کار تصویری دقیق از بازار، محصول یا خدمت مورد نظر، مشتریان بالقوه و رقبای احتمالی داشته باشد. البته این تصویر مقدماتی ممکن است در ابتدا چندان دقیق نباشد؛ اما این عدم دقت، نافی اهمیت آن نیست. برای درک بهتر مسأله می‌توانید از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید. به طور مثال از آن‌ها درباره کالا یا خدمات مورد نظر سؤال کنید. بپرسید که در شرایط مشابه آیا کالای شما را خریداری خواهند کرد و اگر پاسخ مثبت است، چه مقدار پول حاضرند برای آن پرداخت کنند. این روش ممکن است چندان دقیق و علمی نباشد؛ اما برای طراحی اولیه سودمند خواهد بود. ضمن آن‌که روشی کم‌هزینه و آسان محسوب می‌شود.

 

۵- سرمایه مورد نیاز را تأمین کنید

پس از یافتن ایده مناسب و طراحی برنامه کسب و کار، گام بعدی تأمین مالی است. راه‌اندازی هر کسب و کار کوچک به مقداری پول نیاز دارد و بدون این سرمایه اولیه آغاز کار غیرممکن است. سرمایه مورد نیاز باید در محاسبات طرح تجاری از پیش مشخص شده باشد. سعی کنید در تعیین میزان سرمایه مورد نیاز افراط نکنید؛زیرا در این حالت تأمین پول دشوار می‌شود. البته دستِ‌کم گرفتن سرمایه نیز خطای دیگری است که شما را پس از مدت کوتاهی با کمبود نقدینگی مواجه خواهد کرد. برای تأمین پول مورد نیاز می‌توانید از منابع گوناگونی استفاده کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وام‌های کم‌بهره برای بنگاه‌های زودبازده؛

پس‌انداز؛

پول حاصل از سرمایه‌گذاری؛

وام گرفتن از سرمایه‌گذاران خانوادگی و دوستان؛

وام بانکی.

 

طبیعی است که تکیه نکردن به وام‌ها و بدهی‌سازی در ابتدای کار اولویت دارد. اما اگر نسبت به جذابیت ایده و تسلط خود مطمئن هستید، می‌توانید میزان مشخصی از ریسک را بپذیرید. البته در فرایند تأمین سرمایه از نکته‌ای که بارها به آن اشاره کرده‌ایم غافل نشوید: در صورت ترک شغل فعلی، تا مدتی امکان کسب درآمد از کسب و کار تازه را نخواهید داشت. به همین دلیل باید به میزان کافی پول برای زندگی شخصی و اداره امور خانواده پس‌انداز کرده باشید تا در میان راه تسلیم نشوید.

 

۶- ارزیابی مجدد را فراموش نکنید

شرایط اقتصادی و اجتماعی پیوسته در حال تغییر است. از این رو توانایی دیدن آینده و پیش‌بینی تغییرات احتمالی از جمله ویژگی‌های اصلی هر کارآفرین موفق است. نباید نسبت به طرح اولیه و مختصات ایده خود تعصب داشته باشید و لازم است که دائم شرایط را مورد بازبینی قرار دهید و تغییرات ضروری را اعمال کنید. اگر بیش از حد به جنبه‌های ظاهری کار تازه اصرار داشته باشید، ممکن است در ادامه متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شوید. فرایند بازبینی را به صورت دوره‌ای و در زمان‌های از پیش تعیین‌شده انجام دهید و هر لحظه برای مواجهه با تغییرات آماده باشید. در این صورت موفقیت روزافزون در دسترس خواهد بود.

 

۷- صبور باشید

صبر کلید موفقیت است. در راه‌اندازی کسب و کار تازه، اوضاع بر اساس تصویر ذهنی ما پیش نمی‌رود. ممکن است پیش از آغاز کار، تصورات ساده‌ای از مسیر پیش روی خود داشته باشید. اما واقعیت جهان با این تصورات هماهنگ نیست و تغییر دائمی شرایط، ما را غافلگیر خواهد کرد. در چنین شرایطی صبر و پشتکار رمز دوام کار شما خواهد بود. باید بتوانید بر احساسات خود مسلط شوید و ناامیدی را مغلوب سازید. در غیر این صورت، در میانه کار و جایی که شاید بسیار به موفقیت نزدیک باشد، به یکباره در هم شکسته و نتیجه زحمات را بر باد خواهید داد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

 

آیا شما نیز در زمره کسانی هستید که به دنبال فرصتی برای پیشرفت می‌گردند؟ خبر خوب این است که با اندکی برنامه‌ریزی، ایده شما می‌تواند واقعیت پیدا کند. کسب و کارهای کوچک راهی برای خروج از فضای معمول کار و ورود به عرصه‌های جذاب است. امروزه بسیاری از برنامه‌های کسب و کار پیرامون مفهوم تجارت‌های کوچک طراحی می‌شوند. به این ...

آیا شما نیز در زمره کسانی هستید که به دنبال فرصتی برای پیشرفت می‌گردند؟ خبر خوب این است که با اندکی برنامه‌ریزی، ایده شما می‌تواند واقعیت پیدا کند. کسب و کارهای کوچک راهی برای خروج از فضای معمول کار و ورود به عرصه‌های جذاب است. امروزه بسیاری از برنامه‌های کسب و کار پیرامون مفهوم تجارت‌های کوچک طراحی می‌شوند. به این دلیل که این کسب و کارها امکان راه‌اندازی با کمترین میزان سرمایه را دارند و اگر فرد اشتیاق و صبر کافی داشته باشد، دستیابی به شغل شخصی چندان دور از دسترس نیست.

پس اگر ایده‌ای دارید، بهتر است هر چه زودتر دست به کار شوید. البته معنای این توصیه بی‌گدار به آب زدن نیست. باید از پیش، گام‌های کسب و کار کوچک خود را طراحی کنید و بر اساس این گام‌ها به سوی اهداف خود حرکت نمایید. موارد زیر توصیفی مختصر از مهم‌ترین گام‌های راه‌اندازی تجارت شخصی است که پیروی از آن‌ها شما را در راه تحقق آرزوهایتان یاری خواهد رساند.

 

۱- ایده کارآفرینی داشته باشید

کارآفرینان پیش از ترک کار خود درباره محصول یا خدمتی خاص فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی آن بتواند به کسب درآمد بینجامد. این کار به نظر آسان می‌رسد؛ اما در واقع چنین نیست. ایده شما باید بر اساس دانش و مهارت شکل گرفته باشد؛ در غیر این صورت چیزی جز خیال‌بافی نیست. از این رو باید در عرصه‌هایی به دنبال ایده‌های نو باشید که با آن‌ها آشنایی دارید و پشتوانه کافی برای هدایت کسب و کار مبتنی بر آن ایده موجود است. آگاهی از ظرایف کاری و تسلط بر جزئیات از جمله ویژگی‌هایی است که شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد؛ اما با پیشرفت کار و ظهور پیچیدگی‌ها اهمیت خود را نشان خواهد داد. البته در کنار تخصص و مهارت، علاقه شخصی نیز در موفقیت کسب و کارهای کوچک اهمیت بسیاری دارد. بدون وجود انگیزه کافی، در برابر دشواری‌ها به‌سادگی تسلیم خواهید شد و این امر برای عرصه دشوار کارآفرینی خطری جدی محسوب می‌شود.

 

۲- محیط کاری را آماده کنید

خانه محل زندگی و آرامش شما و خانواده است. از این رو نمی‌توانید به عنوان انبار یا محل کار جدی از آن استفاده کنید؛ زیرا در این صورت امکان مدیریت زندگی شخصی خود را از دست خواهید داد. اطمینان پیدا کنید که پیش از آغاز کار، حداقل ملزومات ضروری برای کسب و کار و محیط شغلی را فراهم کرده‌اید. در خصوص تجهیزات نیز همین ضرورت وجود دارد. اگر تجارت شما مبتنی بر رایانه است، باید در ابتدا تجهیزات و تکنولوژی لازم برای راه‌اندازی کار خود را فراهم سازید. سعی کنید بر اساس منابع موجود، نیازها را در بازه‌ای طولانی‌تر تأمین کنید تا در میانه کار با مشکل مواجه نشوید.

 

۳- درباره شــــرکا و همـــکاران تصمیم‌گیری کنید

کسب و کارهای کوچک به گونه‌ای است که در ابتدا، کار فردی اولویت می‌یابد. شاید تصور کنید که با کار کردن به تنهایی می‌توانید کنترل بیشتری روی جنبه‌های مختلف تجارت خود داشته باشید. این تلقی به طور کلی درست است؛ اما گاهی به سبب کمبود دانش یا سرمایه کافی، به طرح مطلب با افراد دیگری نیاز دارید. این افراد ممکن است در قالب همکار یا شریک به شما کمک کنند و به همین جهت، انتخاب نفرات مناسب از جمله چالش‌های اصلی در مراحل ابتدایی کار است. در اغلب موارد، مهم‌ترین مسأله در مراحل ابتدایی، میزان اعتماد به نیروهای همکار است. از این رو اگر بتوانید از میان اعضای خانواده یا دوستان خود شرکایی بیابید کار آسان‌تر پیش خواهد رفت. هرچند این انتخاب نیز دشواری‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

سعی کنید وظایف موجود را به‌خوبی طبقه‌بندی کرده و نیازها را فهرست نمایید. این نیازسنجی به شما امکان خواهد داد تا با چشمان باز برای همکاری یا شراکت با دیگران پیش‌قدم شوید. در جذب همکار و کارمند نیز باید دقت ویژ‌ه‌ای داشته باشید و با اضافه کردن نفرات، بار کاری و هزینه‌ای شرکت را بیهوده سنگین نکنید.

 

۴- تحقیقات بازار را در اولویت قرار دهید

باید پیش از آغاز کار تصویری دقیق از بازار، محصول یا خدمت مورد نظر، مشتریان بالقوه و رقبای احتمالی داشته باشد. البته این تصویر مقدماتی ممکن است در ابتدا چندان دقیق نباشد؛ اما این عدم دقت، نافی اهمیت آن نیست. برای درک بهتر مسأله می‌توانید از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید. به طور مثال از آن‌ها درباره کالا یا خدمات مورد نظر سؤال کنید. بپرسید که در شرایط مشابه آیا کالای شما را خریداری خواهند کرد و اگر پاسخ مثبت است، چه مقدار پول حاضرند برای آن پرداخت کنند. این روش ممکن است چندان دقیق و علمی نباشد؛ اما برای طراحی اولیه سودمند خواهد بود. ضمن آن‌که روشی کم‌هزینه و آسان محسوب می‌شود.

 

۵- سرمایه مورد نیاز را تأمین کنید

پس از یافتن ایده مناسب و طراحی برنامه کسب و کار، گام بعدی تأمین مالی است. راه‌اندازی هر کسب و کار کوچک به مقداری پول نیاز دارد و بدون این سرمایه اولیه آغاز کار غیرممکن است. سرمایه مورد نیاز باید در محاسبات طرح تجاری از پیش مشخص شده باشد. سعی کنید در تعیین میزان سرمایه مورد نیاز افراط نکنید؛زیرا در این حالت تأمین پول دشوار می‌شود. البته دستِ‌کم گرفتن سرمایه نیز خطای دیگری است که شما را پس از مدت کوتاهی با کمبود نقدینگی مواجه خواهد کرد. برای تأمین پول مورد نیاز می‌توانید از منابع گوناگونی استفاده کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وام‌های کم‌بهره برای بنگاه‌های زودبازده؛

پس‌انداز؛

پول حاصل از سرمایه‌گذاری؛

وام گرفتن از سرمایه‌گذاران خانوادگی و دوستان؛

وام بانکی.

 

طبیعی است که تکیه نکردن به وام‌ها و بدهی‌سازی در ابتدای کار اولویت دارد. اما اگر نسبت به جذابیت ایده و تسلط خود مطمئن هستید، می‌توانید میزان مشخصی از ریسک را بپذیرید. البته در فرایند تأمین سرمایه از نکته‌ای که بارها به آن اشاره کرده‌ایم غافل نشوید: در صورت ترک شغل فعلی، تا مدتی امکان کسب درآمد از کسب و کار تازه را نخواهید داشت. به همین دلیل باید به میزان کافی پول برای زندگی شخصی و اداره امور خانواده پس‌انداز کرده باشید تا در میان راه تسلیم نشوید.

 

۶- ارزیابی مجدد را فراموش نکنید

شرایط اقتصادی و اجتماعی پیوسته در حال تغییر است. از این رو توانایی دیدن آینده و پیش‌بینی تغییرات احتمالی از جمله ویژگی‌های اصلی هر کارآفرین موفق است. نباید نسبت به طرح اولیه و مختصات ایده خود تعصب داشته باشید و لازم است که دائم شرایط را مورد بازبینی قرار دهید و تغییرات ضروری را اعمال کنید. اگر بیش از حد به جنبه‌های ظاهری کار تازه اصرار داشته باشید، ممکن است در ادامه متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شوید. فرایند بازبینی را به صورت دوره‌ای و در زمان‌های از پیش تعیین‌شده انجام دهید و هر لحظه برای مواجهه با تغییرات آماده باشید. در این صورت موفقیت روزافزون در دسترس خواهد بود.

 

۷- صبور باشید

صبر کلید موفقیت است. در راه‌اندازی کسب و کار تازه، اوضاع بر اساس تصویر ذهنی ما پیش نمی‌رود. ممکن است پیش از آغاز کار، تصورات ساده‌ای از مسیر پیش روی خود داشته باشید. اما واقعیت جهان با این تصورات هماهنگ نیست و تغییر دائمی شرایط، ما را غافلگیر خواهد کرد. در چنین شرایطی صبر و پشتکار رمز دوام کار شما خواهد بود. باید بتوانید بر احساسات خود مسلط شوید و ناامیدی را مغلوب سازید. در غیر این صورت، در میانه کار و جایی که شاید بسیار به موفقیت نزدیک باشد، به یکباره در هم شکسته و نتیجه زحمات را بر باد خواهید داد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

 

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]