بسم الله الرحمن الرحیم

دسته بندی : کسب و کار

۱۱ تیر ۱۳۹۷

EstimationBias-01

برای موفقیت در کسب و کارهای امروزی، باید انعطاف‌پذیری و برنامه‌ریزی مناسب را با مهارت‌های سازمانی تلفیق کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن ایده‌ای درخشان و آغاز کار مستقیماً به کسب پول خواهد انجامید. در حالی که واقعیت با این تصورات ساده‌لوحانه متفاوت است. موفقیت تجاری و به ثمر رساندن ایده‌های کسب و کار، نیازمند برنامه‌ریزی و گام‌های دقیقی است که باید از پیش طراحی شده باشند. نکات زیر از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که موفقیت کار تازه شما را تضمین کرده و مسیر کارآفرینی را هموار می‌سازد:

 

۱- سازماندهی کنید

یکی از کلیدهای اصلی در موفقیت کاری نظم و سازماندهی است. برنامه دقیق و نظام‌مند نه تنها به شما کمک می‌کند که وظایف و اجزای متفاوت کار خود را شناسایی کنید، بلکه در انجام این وظایف نیز راهنمای شما خواهد بود. بهترین راه برای سازماندهی، تهیه فهرست کاری است که در آن به صورت روزانه و بر اساس نیازهای تجاری، اقدامات ضروری را مشخص نموده و مطابق زمان‌بندی به انجام آن‌ها بپردازید. این امر باعث خواهد شد تا نکات مهم از قلم نیفتند و تمامی وظایف به‌درستی انجام شوند. طبیعی است که اگر بتوانید چنین شرایطی را در فضای کسب و کار خود حکم‌فرما کنید، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.

 

۲- مستندسازی کنید

کسب و کار موفق نیازمند ثبت دقیق تمام فرایندهای کاری و مالی است. باید از پیش برای این کار آماده شوید و قالب‌ اسناد کاری خود را آماده کنید. با استفاده از این روش می‌توانید در دوره‌های خاص، فعالیت‌ها را بازبینی کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. به این ترتیب امکان اصلاح و بهبود مستمر فراهم خواهد شد. امروزه ابزارهای مجازی و نرم‌افزاری متعدد و ارزان قیمتی برای مستندسازی وجود دارند که می‌توانید با اندکی تلاش، آن‌ها را نسبت به نیازهای کاری خاص خود تنظیم نمایید.

 

۳- رقبای خود را شناسایی کنید

فعالیت‌های جدید هرگز در فضایی خالی روی نمی‌دهند. ایده شما هر قدر هم که نو باشد، باز هم رقبایی در بازار حضور دارند که برای موفقیت، ناچار از رقابت با آن‌ها هستید. شناسایی دقیق این رقبا و تحلیل عملکرد آن‌ها از جمله رموز اصلی موفقیت است. باید فرایند بازار را به درستی شناسایی کنید و دائماً برای واکنش مناسب آماده باشید. راه‌های کسب اطلاع از وضعیت بازار و رقبا را از پیش پیدا کنید و در دوره‌های زمانی خاص به بررسی نحوه قیمت‌گذاری، ترکیب مشتریان و شیوه‌های تبلیغی آن‌ها بپردازید.

 

۴- فرصت‌ها و تهدیدات را معین کنید

کسب و کار شما در معرض خطرات بسیاری است و در مقابل، فرصت‌های تازه‌ای را نیز فرا رویتان قرار می‌دهد. بهتر است پیش از هر کار، این مسیرهای موفقیت و شکست را به‌خوبی درک کنید و آن‌ها را به‌دقت مستند سازید. با یاری گرفتن از این تحلیل، امکان طراحی مسیر مناسب و عملکرد بهینه در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید در زمانی کوتاه موفقیت قابل توجهی به دست آورید.

 

۵- خلاقیت خود را تقویت کنید

رقابت شدید و نیاز به نوآوری باعث اهمیت دوچندان خلاقیت می‌شود. اگر نتوانید به شرایط موجود واکنش خلاقانه نشان دهید، قادر نخواهید بود در فضای رقابتی دوام آورید و بازی را به رقبای جدی‌تر و خلاق خواهید باخت. سعی کنید مسائل را از جنبه‌های متفاوت نگریسته و برای هر مسأله راه‌حل‌های تازه پیدا کنید. به یاد داشته باشید که خلاقیت بیشتر از آن‌که استعدادی ذاتی باشد، فرایندی آموختنی است که با صرف زمان می‌توانید در آن تبحر یابید.

 

۶- تمرکز خود را از دست ندهید

تمرکز باعث افزایش انرژی و همسو شدن فعالیت‌ها می‌شود. گاهی در مسیر دشوار برپایی کسب و کار، شرایط چنان پیش می‌رود که مدیران قادر به حفظ تمرکز ذهنی و روانی خود نیستند. در چنین شرایطی تصمیمات از حالت بهینه دور شده و احتمال خطا بالاتر می‌رود. باید شیوه‌های تمرکز بر مسائل را بیاموزید و هرگز کنترل وضعیت را از دست ندهید.

 

۷- برای قربانی کردن خواسته‌های خود آماده باشید

به دست آوردن هر چیز ارزشمندی در جهان نیازمند از دست دادن امور ارزشمند دیگر است. این قاعده ساده چنان تأثیری بر موفقیت تجاری دارد که اگر از آن غفلت کنید، امکان پیشرفت شما از میان خواهد رفت. باید برای ایثار کردنِ خواسته‌ها و پول خود آماده باشید و از این کار نهراسید. البته این امر به معنای عملکرد نامعقول نیست؛ بلکه صرفاً تأکیدی بر اهمیت دادوستد میان خواسته‌ها و تمایلات بزرگ و کوچک شماست. سعی کنید تعادل مناسبی میان کار و زندگی شخصی خود به وجود آورید و بخش‌های غیرضروری زندگی را به نفع بخش‌های مهم‌تر کنار بگذارید. فراموش نکنید که زندگی شخصی و خانوادگی اولویت بالایی دارد و ایثار شما نباید باعث آسیب رساندن به نزدیکان‌تان شود.

 

۸- به مشتری اهمیت دهید

راز پیروزی در کسب و کار جلب نظر مشتری است؛ زیرا در نهایت این مشتریان هستند که موفقیت شما را تضمین می‌کند. بهتر است از ابتدای کار به روش‌های حمایت از مشتری فکر کنید و سازوکاری را برای شناسایی و تأمین خواسته‌های آن‌ها طراحی نمایید. در این صورت وفاداری دراز مدت مشتریان را به دست آورده و آینده را تضمین خواهید کرد.

 

۹- پشتکار داشته باشید

دشواری‌های ابتدایی نباید شما را از ادامه مسیر دلسرد کند. اگر طاقت و حوصله شما اندک است، شاید بهتر باشد به فعالیت عادی کاری خود ادامه دهید و کارآفرینی را تا زمانی به تعویق اندازید که انرژی کافی برای پافشاری بر اهداف خود را به دست آورید. به یاد داشته باشید که کارآفرینی از یک جهت معادل پشتکار است. از این رو بدون پشتکار در کارآفرینی هیچ نتیجه‌ای به دست نخواهید آورد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

برای موفقیت در کسب و کارهای امروزی، باید انعطاف‌پذیری و برنامه‌ریزی مناسب را با مهارت‌های سازمانی تلفیق کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن ایده‌ای درخشان و آغاز کار مستقیماً به کسب پول خواهد انجامید. در حالی که واقعیت با این تصورات ساده‌لوحانه متفاوت است. موفقیت تجاری و به ثمر رساندن ایده‌های کسب و کار، نیازمند برنامه‌ریزی و گام‌های ...

برای موفقیت در کسب و کارهای امروزی، باید انعطاف‌پذیری و برنامه‌ریزی مناسب را با مهارت‌های سازمانی تلفیق کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن ایده‌ای درخشان و آغاز کار مستقیماً به کسب پول خواهد انجامید. در حالی که واقعیت با این تصورات ساده‌لوحانه متفاوت است. موفقیت تجاری و به ثمر رساندن ایده‌های کسب و کار، نیازمند برنامه‌ریزی و گام‌های دقیقی است که باید از پیش طراحی شده باشند. نکات زیر از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که موفقیت کار تازه شما را تضمین کرده و مسیر کارآفرینی را هموار می‌سازد:

 

۱- سازماندهی کنید

یکی از کلیدهای اصلی در موفقیت کاری نظم و سازماندهی است. برنامه دقیق و نظام‌مند نه تنها به شما کمک می‌کند که وظایف و اجزای متفاوت کار خود را شناسایی کنید، بلکه در انجام این وظایف نیز راهنمای شما خواهد بود. بهترین راه برای سازماندهی، تهیه فهرست کاری است که در آن به صورت روزانه و بر اساس نیازهای تجاری، اقدامات ضروری را مشخص نموده و مطابق زمان‌بندی به انجام آن‌ها بپردازید. این امر باعث خواهد شد تا نکات مهم از قلم نیفتند و تمامی وظایف به‌درستی انجام شوند. طبیعی است که اگر بتوانید چنین شرایطی را در فضای کسب و کار خود حکم‌فرما کنید، موفقیت در انتظار شما خواهد بود.

 

۲- مستندسازی کنید

کسب و کار موفق نیازمند ثبت دقیق تمام فرایندهای کاری و مالی است. باید از پیش برای این کار آماده شوید و قالب‌ اسناد کاری خود را آماده کنید. با استفاده از این روش می‌توانید در دوره‌های خاص، فعالیت‌ها را بازبینی کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید. به این ترتیب امکان اصلاح و بهبود مستمر فراهم خواهد شد. امروزه ابزارهای مجازی و نرم‌افزاری متعدد و ارزان قیمتی برای مستندسازی وجود دارند که می‌توانید با اندکی تلاش، آن‌ها را نسبت به نیازهای کاری خاص خود تنظیم نمایید.

 

۳- رقبای خود را شناسایی کنید

فعالیت‌های جدید هرگز در فضایی خالی روی نمی‌دهند. ایده شما هر قدر هم که نو باشد، باز هم رقبایی در بازار حضور دارند که برای موفقیت، ناچار از رقابت با آن‌ها هستید. شناسایی دقیق این رقبا و تحلیل عملکرد آن‌ها از جمله رموز اصلی موفقیت است. باید فرایند بازار را به درستی شناسایی کنید و دائماً برای واکنش مناسب آماده باشید. راه‌های کسب اطلاع از وضعیت بازار و رقبا را از پیش پیدا کنید و در دوره‌های زمانی خاص به بررسی نحوه قیمت‌گذاری، ترکیب مشتریان و شیوه‌های تبلیغی آن‌ها بپردازید.

 

۴- فرصت‌ها و تهدیدات را معین کنید

کسب و کار شما در معرض خطرات بسیاری است و در مقابل، فرصت‌های تازه‌ای را نیز فرا رویتان قرار می‌دهد. بهتر است پیش از هر کار، این مسیرهای موفقیت و شکست را به‌خوبی درک کنید و آن‌ها را به‌دقت مستند سازید. با یاری گرفتن از این تحلیل، امکان طراحی مسیر مناسب و عملکرد بهینه در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید در زمانی کوتاه موفقیت قابل توجهی به دست آورید.

 

۵- خلاقیت خود را تقویت کنید

رقابت شدید و نیاز به نوآوری باعث اهمیت دوچندان خلاقیت می‌شود. اگر نتوانید به شرایط موجود واکنش خلاقانه نشان دهید، قادر نخواهید بود در فضای رقابتی دوام آورید و بازی را به رقبای جدی‌تر و خلاق خواهید باخت. سعی کنید مسائل را از جنبه‌های متفاوت نگریسته و برای هر مسأله راه‌حل‌های تازه پیدا کنید. به یاد داشته باشید که خلاقیت بیشتر از آن‌که استعدادی ذاتی باشد، فرایندی آموختنی است که با صرف زمان می‌توانید در آن تبحر یابید.

 

۶- تمرکز خود را از دست ندهید

تمرکز باعث افزایش انرژی و همسو شدن فعالیت‌ها می‌شود. گاهی در مسیر دشوار برپایی کسب و کار، شرایط چنان پیش می‌رود که مدیران قادر به حفظ تمرکز ذهنی و روانی خود نیستند. در چنین شرایطی تصمیمات از حالت بهینه دور شده و احتمال خطا بالاتر می‌رود. باید شیوه‌های تمرکز بر مسائل را بیاموزید و هرگز کنترل وضعیت را از دست ندهید.

 

۷- برای قربانی کردن خواسته‌های خود آماده باشید

به دست آوردن هر چیز ارزشمندی در جهان نیازمند از دست دادن امور ارزشمند دیگر است. این قاعده ساده چنان تأثیری بر موفقیت تجاری دارد که اگر از آن غفلت کنید، امکان پیشرفت شما از میان خواهد رفت. باید برای ایثار کردنِ خواسته‌ها و پول خود آماده باشید و از این کار نهراسید. البته این امر به معنای عملکرد نامعقول نیست؛ بلکه صرفاً تأکیدی بر اهمیت دادوستد میان خواسته‌ها و تمایلات بزرگ و کوچک شماست. سعی کنید تعادل مناسبی میان کار و زندگی شخصی خود به وجود آورید و بخش‌های غیرضروری زندگی را به نفع بخش‌های مهم‌تر کنار بگذارید. فراموش نکنید که زندگی شخصی و خانوادگی اولویت بالایی دارد و ایثار شما نباید باعث آسیب رساندن به نزدیکان‌تان شود.

 

۸- به مشتری اهمیت دهید

راز پیروزی در کسب و کار جلب نظر مشتری است؛ زیرا در نهایت این مشتریان هستند که موفقیت شما را تضمین می‌کند. بهتر است از ابتدای کار به روش‌های حمایت از مشتری فکر کنید و سازوکاری را برای شناسایی و تأمین خواسته‌های آن‌ها طراحی نمایید. در این صورت وفاداری دراز مدت مشتریان را به دست آورده و آینده را تضمین خواهید کرد.

 

۹- پشتکار داشته باشید

دشواری‌های ابتدایی نباید شما را از ادامه مسیر دلسرد کند. اگر طاقت و حوصله شما اندک است، شاید بهتر باشد به فعالیت عادی کاری خود ادامه دهید و کارآفرینی را تا زمانی به تعویق اندازید که انرژی کافی برای پافشاری بر اهداف خود را به دست آورید. به یاد داشته باشید که کارآفرینی از یک جهت معادل پشتکار است. از این رو بدون پشتکار در کارآفرینی هیچ نتیجه‌ای به دست نخواهید آورد.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵

کتابهای منتشره

اصل بعیدبودن: چرا هم‌رخدادی‌ها و رویدادهای معجزه‌آسا و نادر همه‌روزه رخ می‌دهند

این کتابی‌ست درباره‌ی رویدادهای خارق‌العاده‌ی نامحتمل و ‏بعید؛ درباره‌ی این‌که چرا چیزهایی بسیار بعید رخ می‌دهند. و ناگفته نماند، درباره‌ی ‏این‌که چرا پشت سر هم رخ می‌دهند و رخ می‌دهند، و باز هم رخ می‌دهند. ‏ در نگاه نخست،...[]